Det er ikke usannsynlig at også vår rente etterhvert kommer ned slik som mange andre land. Ikke minst om det kommer en eller annen kraftig resesjon, oljepris kræsj o.l
Det er jo ikke lett å spå renten, men det er vel også usannsynlig at Norges bank spår rett. Siden ting sjeldent utvikler deg lineært. Foreløpig går Norge godt og trenger bare å gradvis komme seg ned, syntest det var klokt å begynne nå. Burde nok egentlig begynt tidligere og enda mer gradvis. Det å kutte når alle er ferdige vet jeg ikke hvor smart det er…
Realrenten har jo steget etterhvert som lønn og inflasjon stiger mindre, så det har selvsagt blitt mer innstramming siste tiden. De var jo egentlig for forsiktig i starten og renten var ikke høy nok til å få effekt.
Jeg tenker ihvertfall at det kommer nok et større og brattere fall i renten på et senere tidspunkt, men jeg er ikke overbevist om at vi kommer tilbake til lav inflasjon/lav rente på sikt. Man ser jo at man nå kjører på med gjeld igjen, så det vil kunne blåse opp renten på sikt selv om AI selvsagt kan føre til økt ledighet og lavere inflasjon.
Dvs at om det blir et bratt fall med ett kutt på flere prosent iløpet av kort tid har jeg ihvertfall tenkt at jeg vil utnytte meg av å binde deler av lånet om ikke alt. Lange renter følger ofte med selv om det ikke er helt fornuftig.
Jeg fikk dessverre ikke bundet renten ved forrige sprøe øyeblikk hvor man trodde på null og negative i det uendelige, da var jeg ikke boligeier enda.
Nå vurderer jeg å bygge hus så da hadde det vært fint om krakket kom om noen år slik at jeg får låst renten etter det er ferdig
men historisk tar det ikke så lang tid etter rentekuttene har begynt før ting rakner så jeg er noe redd for at ting kan skje brått i tiden fremover.
Blir det fred i Ukraina og vi mister 100K mennesker faller nok også renten kraftig da boligprisene vil merke det selv om det slik ståa er nå vil bli bra. De fleste kan låne langt mer nå med inflasjonsboostet lønn og 10% EK only. Lønnen for de fleste er jo langt høyere siden 2020. Feks er snittet fra 608 til sannsynligvis 773 i århttps://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling
Så jeg vil tro rentenedgang nå slipper fri heftig mye kjøpekraft. Pgr kun 3% istedenfor 5% påslag blir rente stresstest feks med rente 1,5-2,5% på 6,5-7,5%. Nå blir det samme 8-8,5% . Så selv med mye høyere rente blir jo det ikke så mye strengere. Norske boligpriser styres jo av hvor mye folk får låne. Det er liksom en naturlig begrensning siden enormt mange makser ut.