Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvilken boliglånsrente har du? Gratistråd

Jeg har fortsatt fastrente på 4,6% på en del av lånet. Snart går det ut på dato :slight_smile: For meg i min situasjon er fastrente gunstig, så hører gjerne om folk som har eller vurderer fastrente. Storebrand tilbyr forresten fastrente over 20 år, som i praksis gjør deler sv boliglånsforskriften overflødig…

Edit: opprettet tråden siden den gamle tråden ble omgjort til innsidetråd i vinter.

Hei!

Denne tråden kan kanskje være aktuell igjen nå.

Banken min dro til med en økning på 0,55 nå, og ikke 0,5. (Fra 4,20 til 4,75)
Er det vanlig?
Har ikke så fryktelig mye å si men litt irriterende er det jo.

2 Likes

4,75% da begynner det nok å bite for en del :grimacing:
4,18% her nå men blir vel justert opp ytterligere etterhvert.

1 Like

Vil tro det ja.

4,18% før eller etter den doble økningen som ble varslet nå?

Jeg har 4,20% nå, stiger til 4,75% den 9 August

Rentesatsen for lån nr. blir endret fra 4,550 % p.a. til 5,050 % p.a.

Må reforhandle merker jeg.

Stiger om 6uker til 5,05

Er i Sverige så det blir nok +0,25% eller noe

(Styringsrenten er nå lik i Norge og Sverige, 3,75%)

Ingen aktivitet her i det siste.
Jeg har 5,14 nominell 5,29 effektiv. Fikk gjennomslag for å få renten nå og ikke i august.

Vurderer penni 5,0/5,12 men fikk automatisk avslag og har ikke fått noe svar. De kuttet søknader like etterpå og jeg ser de er noe streng med krav om etakst osv for å bevise EK %.

Vurderer også grønt boliglån i Obos. Ser de har 4,96% nominell, 5,09% effektiv. Ser det krever medlemskap, men det var ikke store summene med 500 første år og 200 deretter. Så det påvirker ikke for mye når man har noen millioner i lån. Ser de også har gratis kort, så sparer faktisk rundt 1200 kr i året der tror jeg siden vi har 4 kort. Så medlemskapet spares inn allerede der. Bedre rente på brukskonto har de også.

Noen med erfaring med Obos?

Hvor ser egentlig folk for seg at renta kommer til å ligge fremover?

Jeg har et fastrentelån på 2% på en del av lånet mitt. Dette er selvfølgelig veldig lavt og de aller fleste er enige om at vi ikke skal ned der igjen med det første. Samtidig kan man få lån på 5% nå. Ut fra hvordan jeg hører andre omtale rentenivå, vil jeg tro at de også anser 3% som ganske lavt og lavere enn hva vi kan forvente å se de kommende årene, men alle “vet” at renta skal ned fremover.

For meg høres det da ut som det eneste som er “forenlig” med hva folk tror/sier, er at renten skal ligge rundt 3,5-4,25% de neste (5-ish) årene(?). Personlig kunne jeg gjerne bundet renten 10år til 3,5-3,75%, men ser det heller som naturlig at renta settes ned noen ganger (mye grunnet forventningene til at det skal skje) og at vi blir stuck på et rentenivå som er høyere enn det folk flest har sett for seg.

Det er ikke usannsynlig at også vår rente etterhvert kommer ned slik som mange andre land. Ikke minst om det kommer en eller annen kraftig resesjon, oljepris kræsj o.l
Det er jo ikke lett å spå renten, men det er vel også usannsynlig at Norges bank spår rett. Siden ting sjeldent utvikler deg lineært. Foreløpig går Norge godt og trenger bare å gradvis komme seg ned, syntest det var klokt å begynne nå. Burde nok egentlig begynt tidligere og enda mer gradvis. Det å kutte når alle er ferdige vet jeg ikke hvor smart det er…
Realrenten har jo steget etterhvert som lønn og inflasjon stiger mindre, så det har selvsagt blitt mer innstramming siste tiden. De var jo egentlig for forsiktig i starten og renten var ikke høy nok til å få effekt.

Jeg tenker ihvertfall at det kommer nok et større og brattere fall i renten på et senere tidspunkt, men jeg er ikke overbevist om at vi kommer tilbake til lav inflasjon/lav rente på sikt. Man ser jo at man nå kjører på med gjeld igjen, så det vil kunne blåse opp renten på sikt selv om AI selvsagt kan føre til økt ledighet og lavere inflasjon.
Dvs at om det blir et bratt fall med ett kutt på flere prosent iløpet av kort tid har jeg ihvertfall tenkt at jeg vil utnytte meg av å binde deler av lånet om ikke alt. Lange renter følger ofte med selv om det ikke er helt fornuftig.
Jeg fikk dessverre ikke bundet renten ved forrige sprøe øyeblikk hvor man trodde på null og negative i det uendelige, da var jeg ikke boligeier enda.
Nå vurderer jeg å bygge hus så da hadde det vært fint om krakket kom om noen år slik at jeg får låst renten etter det er ferdig :rofl: men historisk tar det ikke så lang tid etter rentekuttene har begynt før ting rakner så jeg er noe redd for at ting kan skje brått i tiden fremover.

Blir det fred i Ukraina og vi mister 100K mennesker faller nok også renten kraftig da boligprisene vil merke det selv om det slik ståa er nå vil bli bra. De fleste kan låne langt mer nå med inflasjonsboostet lønn og 10% EK only. Lønnen for de fleste er jo langt høyere siden 2020. Feks er snittet fra 608 til sannsynligvis 773 i århttps://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Så jeg vil tro rentenedgang nå slipper fri heftig mye kjøpekraft. Pgr kun 3% istedenfor 5% påslag blir rente stresstest feks med rente 1,5-2,5% på 6,5-7,5%. Nå blir det samme 8-8,5% . Så selv med mye høyere rente blir jo det ikke så mye strengere. Norske boligpriser styres jo av hvor mye folk får låne. Det er liksom en naturlig begrensning siden enormt mange makser ut.

1 Like

Har 3.95 nominell, 4.05 effektiv rente. Tok 5 års fastrente i september i fjor.
Fornøyd med det sånn som det har utviklet seg, spent å se når vi nærmer oss sep.2029, tar nok en ny fastrente på 5 eller 10 år da, hvis det er greie avtaler å få.

Fikk 4,95% effektiv rente fra forrige uke. I Heder Bank

5,06 her. Himla Bank.

5,15 nom. / 5,32 eff. Sparebanken Sør (Norge)
Kundeutbytte for 2024 som ble utbetalt nå i mars var 0,35%
Ved likt utbytte neste år blir effektiv rente, utbytte hensyntatt ca. 4,97.%
Har levert fine utbytter siste 3 år, og det er lite som tilsier at det skal endre seg etter mergen

Jeg antar at rentekuttene reduserer lønnsomheten til bankene og derfor blir det mindre enn tidligere år. Spesielt da for de “snille” bankene som Himla som np kutter renten tidlig for alle. Forsvinner jo noe overskudd der.
Selv fikk jeg ned renten tidlgi med å spørre, men ser også at det er mulig å få den enda lavere ned.

Har innskudd i Heder, men de er vel stengt for lån slik dom Nordirekte og Penni.

Himla er vel så små at det vil være en begrenset effekt. Fana Sparebank som drar lasset hva størrelsen på utbyttet angår. Hvor de hadde tidenes beste resultat i 2024. Mener på at kundeutbyttet for 2024 var 0,265%.

Jepp, samme policy der denne gangen med forhastet rentekutt. Så det går nok noe utover lønnsomheten, det er klart.

Eventuelt at man tiltrekker seg enda flere kunder.

1 Like