Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvilken megler er best for langsiktige investeringer i Norge: Nordnet eller Interactive Brokers?

Hei, medinvestorer i Norge!

Jeg vurderer å satse seriøst på langsiktige investeringer, spesielt i ETF-er som Vanguard S&P 500 (V-UAA), men jeg er usikker på om jeg skal velge Nordnet eller Interactive Brokers (IBKR). Etter litt research virker det som IBKR har lavere gebyrer, spesielt når det gjelder valutaveksling og transaksjoner, mens Nordnet kanskje er enklere å bruke for oss nordmenn. Men jeg vet ikke hvor stor forskjell det faktisk gjør for avkastningen på lang sikt.

Til dere som har erfaring med langsiktige investeringer, hvilken megler har dere funnet best for:

1.	Gebyrer (transaksjoner, valutaveksling, osv.)?
2.	Enkelhet når det gjelder rapportering av skatt, spesielt de fryktede norske skjemane?
3.	Generell opplevelse med kundeservice og plattformens pålitelighet?

En annen ting som plager meg er skatterapportering i Norge. Jeg har hørt at bruk av utenlandske meglere som IBKR kan gjøre skatteprosessen litt mer komplisert. Er det noen som vet om det finnes enkle guider eller ressurser for å hjelpe med skatterapportering for investeringsinntekter, spesielt for langsiktige investorer?

Alle råd eller personlige erfaringer tas imot med takk! Jeg ønsker å unngå hodebry med Skatteetaten og vil gjerne høre hvordan dere håndterer det.

På forhånd takk!

Hvorfor bruke en utenlandsk megler i Norge? det gir null mening.

Har du litt volum bør du mye heller se på Pareto enn Nordnet. ( nordnet er håpløse på valuta vs pareto).

3 Likes

Vet ikke om du kommer rundt dette problemet ved bruk av amerikansk megler:

Siden du skal være langsiktig vil ikke transaksjonskostnadene spille så stor rolle.

Vil tro at norske meglerhus er best på norsk skatt. Har gode erfaringer med både Nordnet og Pareto angående skatterapportering

1 Like

Har bare positive erfaringer med både Nordnet og IBKR. Som aktiv trader ville jeg valgt IBKR og som langsiktig sparer ville jeg valgt Nordnet.

Mulig du kan komme rundt det ved å søke om å bli behandlet som profesjonelle kunde. (hos Norsk megler)

Hva med SaxoBank?