Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvilket innhold bør vi ha med i en selskapsguide?

Som nevnt i denne tråden jobber jeg nå med noen skribenter som vil hjelpe meg med å skrive guider til selskapene vi diskuterer her inne. Målet er at det skal gjøre det lettere for deg å sette deg inn i nye case og forstå investeringer du er i allerede enda bedre

Jeg trenger din hjelp til å forstå hva du vil vite om hvert selskap.

Her er det jeg har satt opp i innholdsfortegnelsen så langt:

  • Kort intro til selskapet

  • Oversikt over produkter/tjenester selskapet leverer (detaljert)

  • Ledelse/kjernekompetanse

  • Potensiale

  • Om markedet selskapet opererer i.

  • Styrker/Svakheter/Muligheter/Trusler (SWOT-analyse)

  • Risiko

  • Konkurrenter

  • Analyser (eksterne eller interne på TI)

  • Historikken til selskapet/viktige hendelser

  • Største aksjonærer

  • Kommende mulige triggere

  • Kalender

  • Kurshistorikk

  • Teknisk analyse

  • Tidligere rapporter, kvartalspresentasjoner etc. (filer)

  • De beste innleggene om selskapet (lenker)

Hva mer burde være med eller endres? :smiley:

6 Likes

Cash flow
Assets
Av/nedskrivninger

Det finnes jo noen selskaper som ser bra ut helt til man ser på hvordan de verdsetter assets. Dvs at de putter masse penger inn i assets, skriver dem ned over ørten år og får da et pent resultat. I virkeligheten, så skulle de skrevet ned verdiene fortere noe som man får øye på fordi assets vokser hurtigere enn omsetning/bunnlinjen. Eldste trikset i boka, å blåse opp bøkene når det kommer til enten immaterielle assets eller materielle assets.

Spesifikt, så er det veldig viktig å se på om selskapet kommer til å trenge penger. Nordic Nanovector, Targovax og Kongsberg Automotive er vel alle selskaper hvor kursen har blitt barbert fordi de har måttet hente penger på feil tidspunkt.

Og sist, men ikke minst, har selskapet måttet gjøre ekstraordinære avskrivninger? For bøkene kan se pene ut nå, men hvis det er fordi de skrev av en milliard for et par kvartaler siden, så er jo sannsynligheten dessverre stor for at det skjer igjen.

5 Likes

Informasjon om forfatteren av guiden har aksjer eller annen interesse i selskapet

7 Likes

Hvis jeg skulle hatt interesse av en guide, i stedet for at den primært skal brukes til å hausse selskaper, så må det inkludere:

  • Emisjons/aksjehistorikk.
  • Analyse av selskapets regnskap. Både drift, gjeld/eiendeler, og kontantstrøm.
  • Triggerliste, både kort og punktvis med estimerte datoer, og mer utfyllende om hvorfor man mener triggere vil føre til kursoppgang eller kursnedgang.

Eksempelvis lagde jeg ting som dette når jeg gadd å analysere selskap ordentlig. Jeg fikk ikke alltid samme tall som borsdata i Sverige, men jeg brukte tallene fra kvartalsrapporter:

Hvis man også kunne tatt for seg “Outlook” delen i kvartalsrapporter og KORT forklart hva som endrer seg fra ett kvartal til neste de siste 3 årene (12 kvartalsrapporter), så kunne man enkelt fått seg en oversikt over hvor rævva mange selskaper er på å levere i henhold til guiding, som er ett av de største røde faresignalene på børs.

6 Likes

Dæven at jeg klarte å glemme dette punktet! Kitron tror jeg må være noe av det beste jeg har vært med på. Har klart å estimere omsetning / EBIT med <1% bom fordi de faktisk oppdaterer guidingen sin kontinuerlig. De har også hatt svært presise estimater.

Min nåværende favoritt guider ikke noe særlig fordi inntekter har en tendens til å variere veldig fra kvartal til kvartal fordi måten de tar betalt på gjør at inntekter kan flyttes fra ett kvartal til et annet ved små forsinkelser. På den andre siden, de tar gjerne igjen det tapte.

6 Likes

Takk for masse gode forslag! Tydelig at regnskapsanalyse må med. Tanken er at disse guidene kan oppdateres av medlemmene også (wiki) så vi kan holde de oppdatert etter hvert som mer info samles.

3 Likes