Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye cash har du i din portefølje?

Hvor mye cash har du i snitt i din portefølje?

• 0%
  • 10%
  • 20%
  • 30%
  • 40%
  • 50%
  • 60%

0 stemmegivere

Kommenter gjerne hvorfor du har cash i porteføljen.

Jeg har hatt 20% - 50% cash siden corona brøt ut fordi jeg synes markedet har vært vanskelig å forutse. Med såpass mye cash har det vært lettere å sitte på de aksjene jeg har uten å selge.

2 Likes

Spørs om jeg teller Natto som cash eller ikke

2 Likes

40% nå. Det er vel laveste prosenten siden februar 2020 og skyldes til dels at jeg er skeptisk til hvor lenge galskapen i markedene kan fortsette.

Uavhengig av det så liker jeg å ha en del cash for å skape fleksibilitet til å kunne gripe muligheter og for å unngå å bli utålmodig. Det passer med mitt hovedfokus på swingtrading, samtidig som det bidrar til at det blir lett for meg å holde på de longposisjonene som jeg har bestemt meg for. At jeg for det meste har drevet med høyrisiko gjør det også viktigere med cash.

Forøvrig tenker jeg at sammenlikning av cashmengde jo også avhenger mye av hva man tar med i regnestykket. Jeg tar her utgangspunkt i min Zero-konto på Nordnet, men det er jo kun en mindre del av økonomien. Eiendom er jo egentlig min største posisjon, og har man, som sikkert de fleste, lån på eiendom så er jo cash mer et spørsmål om likviditet. Kommer det et krakk, vil jeg skyte inn mer penger i porteføljen, senke cashprosenten gradvis og samtidig flytte fokus bort fra risikoaksjer og til kjedelige trygge.

1 Like