Poenget er at du ikke misligholder lånet.
Eneste som gjør at du evt må selge med tap hvis du klarer å betjene lånet er om sikkerheten i lånet er for lav og banken ønsker tvangssalg. Hvis du har fått avkastning over bankrente på pengene du ikke har nedbetalt i lån vil du ha mulighet til å gi bedre sikkerhet til banken enn om du hadde nedbetalt med en gang (ved å selge det du har investert og spytte inn dette beløpet i lånets EK, eller ved at banken får pant i den nye investeringen).
Så ja evt ved å nedbetale gjeld når banken sier du må det for å slippe tvangssalg. Jeg vet det ikke var det du mente… men jeg tror faktisk du er i en bedre situasjon om du har samme beløp i rene penger når banken banker på døra for å drive inn manglende sikkerhet enn om du har betalt jevnt og trutt. Du har i hvert fall et forhandlingskort.
Personlig tror jeg vi vil se piler som peker nedover i flere markeder fremover så å ta opp nye lån når tror jeg ikke er smart. Men det er viktigere hva slags avgjørelser man tar i forhold til å være investert/ikke investert enn om man betaler avdrag på lån. Hvis man må tvangsselge har man til og med en oppspart buffer (altså det som ikke er nedbetalt) som man kanskje kan få bruk for ved et tvangssalg. Du er nok skyldig banken resten av lånet fortsatt, men du sitter selv på pengene.
Et vesentlig moment når man vurderer disse tingene er selvsagt pengenes nåverdi. Det en betalte ned i gjeld for ti år siden har en annen isteden reinvestert. La oss si at den som reinvesterte ikke har fått annen avkastning enn det det ville kostet i bankrente (+/- skatter osv). Samme mengde 2019-kroner som 2009-kroner brukes til å betale ned lånet, men pengene er selvsagt mye mindre verdt i 2019. Hva som gir mest verdi for den enkelte er avhengig av alder, risikovilje osv som nevnt over, og ikke minst livssituasjon, hvordan man ser for seg at økonomien vil bli i årene som kommer, hvilke andre utgifter man får med tanke på barn osv, om man vil gi barn mulighet til å få egenkapital direkte uten å refinansiere istedenfor å arve en gjeldfri bolig når de blir 60, osv osv.
Jeg personlig mener folk flest er alt for opptatt av å nedbetale gjeld - det er liksom det store mantraet fra alle hold - men svaret ligger hos den enkelte.