Diskusjon Triggere Porteføljer

Hvor mye gjeld har du?

Kort og godt: Hvor mye har husholdningen din totalt i gjeld, det være seg bolig, kreditt, bil, studielån m.m.

Litt interessant å se i disse tider hvor det diskuteres ofte hvor stor gjeld norske husholdninger har opparbeidet seg.

• 0 - 1 million
  • 1 - 2 millioner
  • 2 - 3 millioner
  • 3 - 4 millioner
  • 4 - 5 millioner
  • 5 - 6 millioner
  • 6 - 7 millioner
  • 7 - 8 millioner
  • 8 - 9 millioner
  • 9 - 10 millioner
  • 10+ millioner

0 stemmegivere

1 Like

Ser ut som en relativt edruelig gjeng her. Under 1 mill leder så langt.

Burde kanskje hatt 0 også når jeg tenker meg om.

7 Likes

Burde egentlig hatt en med gjeldsgrad, er vel vel så interesant det igrunn :roll_eyes:

7 Likes

Dette sier jo svært lite om hvor edruelige folk er. Gjeldsgrad er jo veldig relevant, samt at hva gjelden er brukt til er veldig relevant.
Jeg tar gjerne en mrd i lån om det gir meg eiendom for to mrd om ti år.

7 Likes

Den går ikke høyt nok :joy:

1 Like

Så der kommer nok gjeldsgrad og eiendom inn ja😉

0 Likes

Jeg synes det er overraskende at så mange har lav gjeld, selv har jeg sikret meg lån til pipa :slight_smile:

3 Likes

om 2 år er jeg gjeldsfri…igjen.

:smile:

1 Like

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk er så opptatt av å nedbetale gjeld. Tror de de høye herrer med milliardlån vil la rentene løpe løpsk? Nei, å låne penger til riktig ting er raskeste vei til rikdom.

Men gjeld kan bidra til stress også selvsagt.

1 Like

Hva er “riktig ting” da?

0 Likes

Whiskey, damer og snegungor på spotlight.

7 Likes

Enig med VargVemund her. Er ikke redd for å ha mye gjeld, så lenge det er i eiendom eller annet som skaper mer verdier over tid enn de 2-3% som gjelden koster pr år.

1 Like

Diggere dog å sitte på ca 0 gjeld + verdiskapning på kåk uten å måtte betale disse 2-3% hvert år. :sunglasses:

3 Likes

så har du formueskatten da;-)

0 Likes

Ikke oppdater taksten på kåken din før du skal selge kremt

5 Likes

Nja, da har du ikke nok eiendom. Fasiten liksom siste 30 år har vært at det er svært lønnsomt å ta seg lån til langt over pipa! Synd egentlig men sant. Selvfølgelig ikke gitt at dette vil fortsette.

3 Likes

:point_up:

0 Likes

Jeg har “bare” 1 sentrumskåk i Bergen. Den har økt betydelig i verdi siden jeg kjøpte den så jeg vet egentlig veldig godt hva du snakker om.

Det var egentlig et generelt svar til ytringen om “Hvorfor folk er så opptatt av å betale ned gjeld”. Jo, fordi det er digg å ha lite utgifter.

Jeg vet jo selv at jeg mest sannsynlig ikke hadde vært millionær på papiret i dag hvis jeg ikke hadde kjøpt kåk den gang.
Men jeg har selv ingen problemer med å forstå folk som ikke vil ha gjeld; eller som prioriterer å betale ned gjelden fortere enn det som er nødvendig.

0 Likes

Jeg ser på betaling av gjeld som rentesparing, det gir handlingsrom ved nedgangstider, og man kan kjøpe bolig og aksjer på tilbud.

Jeg har fortsatt nok i både bolig og aksjer til at det også blir bra dersom festen fortsetter, men lurt å tenke på motsatt scenario også.

14 Likes

Ting som øker i verdi over tid, så lenge du har råd til å betale renten (som må være lavere enn verdistigningen over tid).

Det kan være å kjøpe bolig, investeringseiendom, aksjer, starte bedrift. Alle innebærer selvsagt risiko.

1 Like