Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Jeg ønsker å ta middels til høy risiko med de pengene jeg har på børs. Forskjellen er at jeg ikke ønsker å ha alle pengene mine på børs.

2 Likes

Noen her inne som har erfaring med rammelån?

De er vel typisk 0,1% - 0,2% dyrere enn vanlige lån?

De er dyrere, men du slipper å ringe banken for å be om mer penger.

Det jeg har gjort er at Banken min har en panteobligasjon som dekker ca 100% av verdien på boligen. Som betyr at om jeg ønsker å låne mer penger… er det bare å ringe dem å signere et papir digitalt. Sparer litt renter på det, og det er rimelig kurrant å få fatt i mer penger ved behov.

1 Like

Og hvis man har et boliglån som man har betalt ned på i et par år, så holder sikkert den lånerammen man hadde når lånet var nytt.

Jeg fikk samme rente på rammelån som vanlig lån, nominell 2,19%. Vet egentlig ikke hvorfor, og har ikke klaget på det. :stuck_out_tongue:

I praksis så trenger du ikke ha en kapitalbuffer om du har rammelån, betal ned alt som er igjen ved månedslutt, ta ut av rammen om du går i minus.

Fordel å ha en viss disiplin på pengebruken;)

1 Like

De tjener mer på at du har et større lån, så hvis de ser på deg som en trygg betaler, så er det win-win for begge parter.

Har du den renta enda?

for DNB gir “gode” kunder 2,94 nå.

Jeg har DNB, og har akkurat blitt satt opp fra 2,35% til 2,55%

1 Like

Har visst det, settes opp til 2,44 % 29. nov.

1 Like

Har du vurdert alternativer til aksjer ? obligasjoner eller eiendom kan også være interessant i forhold til å betale ned på gjeld.

Pruta med DNB nå og 2,65% var det “beste” de kunne tilby meg. Fristende å bytte til Storebrand som tilbyr 2,49% når jeg ser andre har 2,44% hos DNB :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er nominell rente da, mulig den er litt høyere effektiv.

Har også fått tilbud om rammelån til samme vilkår som vanlig boliglån. Hvordan har du fått så lav rente? Er du medlem av en organisasjon e.l.?

Jeg mangler 1-2 mill for å kunne kjøpe enda en leilighet. Obligasjoner er jeg ikke så dreven på. Hva anbefaler du?

1 Like

Hatt rammelån i mange år. Synes det er veldig fleksibelt. Alltid fått samme rente som vanlig lån, men det stilles litt høyere krav til egenkapital så jeg måtte innenfor 60% av boligverdi. Har nå rente på 2,5%.

2 Likes

Rammelån i DnB på 2.44 % nominell. Truet nettopp med overgang til STB, og fikk beholde 2,44%, men ble “tvunget” til å bestille bankkort i DnB. Sverger til Sbanken som bruksbank.

2 Likes

Har selv tatt opp en del lån nå så regner med at det går utfor med det meste nå :joy: Fastrente 3 år 1,29% :sweden:

6 Likes

Lån i svensk bank?

1 Like

Ja, tror han bor i Sverige🇸🇪

1 Like

Hatt rammelån i 15 år hos DnB. Har 3.1% rente men det er fordi jeg nå har tatt fra børs og inn på lån. ( under 2 mill er høyere rente).
Veldig behagelig. Om jeg kjøper bil eller pusser opp tar jeg ut. Bonuser og Gode trader går inn :slight_smile:

3 Likes