Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye penger har du investert

1 time om dagen? Hva gjør du så ellers?:thinking::sweat_smile:

Lever :wink:
Livet er NÅ.
Nå skal jeg f.eks ut på en lengre skitur. Best i løypene før alle vinterferiefolkene skal ut :sunglasses:

26 Likes

Love it. Tid til disposisjon er det beste penger kan kjøpe.

3 Likes

Oh yeah, det mentale, man må vinne over seg sjølv, disponere tiden og ikke tenke ( dvs stresse ) over det 24/7.
Eg er fortsatt min største og vanskeligste motstand i egen person, eg klarer ikkje å la det ligge, og bruker alt for meget med tid på å tenke, vi trur vi tenker rasjonelt, men sannheten er at vi stresser oss opp selv.
Vi skulle være mye flinkere til å tenke mindre, men når ein først tenker, da må det være gjennomtenkt og ende i en god plan, er planen god, da klarer vi også følge den uten å tenke 24/7

.

4 Likes

Nettopp. Jeg går sakte i finansverden, men ser stadig at det krever utrolig mye tid å holde seg oppdatert på enkeltaksjer og sektorer - og de gangene jeg prøver meg går det ikke alltid slik man tror. Og det er ikke alltid jeg klarer å fungere “binært” nok i hodet til ta beslutninger når summen i aksjekontoen svinger.

Det enkleste for de fleste er nok å sitte i rimelige fond over tid og bare la verden jobbe for en, men jeg vet ikke om man kommer dit @bamse er med den tilnærmingen. (?)

Årene går fort og livet er skjørt.

Noen kjører høy risiko og satser på enorm avkastning.

For min del handler det om en viss sikkerhet i hverdagen. Å kunne stå opp om morgenen og ikke ha noe økonomisk å bekymre meg over. Å vite at jeg har lave løpende utgifter, samt nok sikre midler til å dekke uforutsette utgifter - å ha nok til å kunne slutte i jobben skulle jeg bli skikkelig lei og velge å surre hjemme 1 år uten å være avhengig av inntekt.

Da har man det godt - og bør kunne være fornøyd med livet. Jeg trenger ikke en vanvittig pensjon om 35 år. Jeg vil ha lave skuldre nå og fremover - og så får heller noen tjene og tape syke mengder penger i Bitcoin og andre Meme-aksjer. :smiley:

3 Likes

Jeg tror man må finne sin styrke og utnytte den. Min styrke (og kanskje svakhet) er at jeg er tålmodig og at jeg er tidlig ute. I forhold til det er de største feilene jeg har gjort å trade meg ut / ned kortsiktig av posisjoner som senere har blitt mye verdt. Svaret for min del ble å legge trading på hylla, men det er nok veldig individuelt i forhold til egen personlighet og styrker/svakheter.

Så klart tar jeg også feil i blant så da jobber jeg med størrelse på posisjon i forhold til risiko.

14 Likes

“Når det gjelder biler og båter tenker jeg at en bil til 1 mill ikke koster 1 mill, men 1 mill pluss avkastningen millionen ville gitt over 10 år. Hvis du i snitt klarer 16% vil det si at bilen egentlig koster 4,4 mill.”

  • Men hadde du ikke investert i denne bilen, båten, hytta etc., hadde du kanskje gått glipp av opplevelser for livet gjennom de 10 årene… Jeg er med på det “økonomiske” i det du sier, men; DET er jo ikke alt her i livet…:blush: Nydelig med en skitur, her nord er det utrygt for regn idag…:expressionless:
2 Likes

Tenker du sånn blir livet kjedelig i lengden. Tørr man ikke bruke penger er det jo ingen poeng å ha dem

8 Likes

Vet ikke hvem du skriver til, men for meg høres det i hvertfall ut som om Bamsen lever det søte liv😎

5 Likes

Mange interessante tanker. Jeg har nok mye til felles med bamse. Har valgt å jobbe som før. Kjøpte de første aksjer rundt 1990 og var fascinert fra dag 1. Brukte mye tid,men mye måtte læres. Så og si alle sparepenger fra barndom gikk fløyten i IT krakket. Mener å kunne si at jeg har profittert voldsomt på det i etterkant. Det er ingenting man lærer mer av enn et sviende tap. Fra 2009 ble jeg mer seriøs med aksjehandlen min. Hadde mye erfaring i sekken å reflektere over. Har hatt en snittavkastning på ca 60-70% hvert år etterpå. Men det har vært et solid bullmarked og jeg sliter med å sitte i cash,så den dagen det krakker blir jeg nok med ned så det monner. Uansett innser jeg at min investeringsfilsofi er for risikabel til å kunne leve av. Samtidig er jeg trygg på at jeg kunne levd av dette nå,med noe justeringer. Likevel trives jeg greit med jobben og å kunne opperere i markedet som jeg mener er best.

Edit
Jeg er en klassisk buy and hold investor. Mener å kunnne relatere meg godt til det meste(nesten alt) Warren Buffet har å si om aksjehandel. Fordelen med denne tilnærmingen er at det funker også med større beløp. Hvertfall er ikke mine beløp store nok til at det byr på problemer(verre for Buffet:-D).

Edit
Det er en ting jeg er helt uenig med Buffet om. Og det er at man må ha så inngående kjennskap til business og marked som han hevder. Det er fint mulig å snuse seg frem til vinneraksjene ved å lese q rapporter bakover i tid samt årsrapporter + selvsagt sette seg inn i det etter beste evne. Prøve å tegne seg et bilde av risk/reward. Lete etter kredibiliteten til ledelse(gjennom rapport lesing osv)

14 Likes

Gratulerer @holmes da kan du bli proffinvestor og bli med på emisjoner med de store gutta…

3 Likes

GG WP @bamse F.I.R.E (Financial Independence, Retire Early) før det ble mainstream! redigert da @torsteinius :wink:

2 Likes

Det har alltid vært kult, bare ikke så mainstream som idag. Jeg tror bøker som “Rich dad poor dad” har påvirker mange mennesker sammen med YouTube. Problemet er at kabalen ikke går opp om alle prøver på det. Derfor vil markedet på et eller annet tidspunkt spy ut de som ikke skulle få den muligheten i denne omgang. Siden man lærer av erfaring, er det sannsynlig at det kommer på en litt ny måte neste gang, silk at det er vanskelig å gardere seg mot det.

3 Likes

Ja du har rett, kabalen går jo ikke opp! Har selv vært litt “FIRE” men uten RE. Har lyst til å jobbe, men ikke 100%.

Blir jo litt som myndighetene vet at redusert livsstil / konsum = redder mye av miljøet? Men the “green deal” nevner vel ikke noe av det. Fordi det vil kollapse økonomien.

3 Likes

Mulig ungdommen har en annen innstilling i dag, med da jeg startet diskuterte jeg konseptet med alle mine venner. Ingen gjorde som meg. Jeg hørte alltid at jeg måtte forsake så mye. De ville leve NÅ.
Resultatet ble at de fortsatt er på samme nivå, dvs konsumerer hele inntekten og har stadig større lån fordi de vil ha finere bil, nytt kjøkken, hytte etc. Derfor er de like avhengige av sjefen som før.
Jeg følte ikke at jeg forsaket noe. Det tok bare et par år før jeg hadde tatt igjen deres konsum, men likevel levde under evne. Det de trodde var forsakelse var egentlig inspirasjon. Det ga enorm glede å se at de virket. Men man må starte mens man er ung og singel. Det tviler jeg på at mange gjør.
For motivasjon, sett opp et regneark og et chart med en startsum (det du har av tilgjengelig kapital i dag), legg til max sparesum hver mnd og lek deg med forskjellige avkastningsprosenter. 10-20% pr år.
Etter 10 - 15 år ser du at kurven har blitt ganske bratt. Den månedlige summen spiller ikke lenger noen rolle. Dvs at du kan øke konsumet betydelig uten at det demper kurven synbart.
Spørsmålet er om man vil leve spartansk noen år og deretter siste 50 i velstand, eller hele livet som arbeidsmaur for sjefen. 90% velger det siste.

33 Likes

Ja, jeg er der nå at jeg vurderer å kutte ned til 3 dager i uka. Jeg har familie, men klarer utgiftene ved 3 dager arbeid tror jeg. Samtidig tror jeg at jeg klarer å forsvare de to dagene jeg kutter med høyere avkastning eller mindre tap ved en nedgang. Jeg har uansett tjent mer i markedet det siste året enn jeg har tjent på jobben. Men jeg har litt angst for å ta steget samtidig som jeg kjenner på stresset ved å både være tungt i markedet og tildels trade, samtidig som jeg har en relativt krevende jobb. Litt mer slack tror jeg ville gjort underverker for psyken min.

6 Likes

Har gjort akkurat det du selv forklarer her! Første millionen på aksjemarkedet ble tjent i 2017, ble kjøpt leilighet da, nå er kapital på aksjekontoen der at jeg kan om ønskelig betale ned lånet om jeg ønsker det.

Excel arket mitt sier at jeg startet å tracke all økonomien i 2014, da jeg var 19 :slight_smile: Det er stor inspirasjon å se over, samt fylle ut arket ved hver månedsslutt!

10 Likes

Takk @bamse og @torsteinius, har hatt samme tanker og forhold til investerte summer i ulike sektorer. Tror jeg ble litt tryggere på min reise videre og valgene som skal tas for å nå mine mål i aksjemarkedet:)

7 Likes

Interessant tråd! En ting jeg ikke ser noen nevner men som jeg mener kan være et godt tips, er å sette opp eget investeringsselskap om man mener litt alvor med det man holder på med. Det å skille privatøkonomi og investeringer merker jeg gjør at jeg holder hodet litt mer kaldt og sannsynligvis tar bedre beslutninger. Jeg satte opp Nordnet-konto for selskapet mitt for snart to år siden og har jo hatt grei utvikling derfra

Eget selskap gir jo også en del andre muligheter etter hvert, jeg ser mange her f.eks klager over tilværelsen som arbeidstaker. Om investeringene går bra og man kanskje også har noen annet man kan tjene penger på også, er jo veien kort til å ansette seg selv og slutte i 8-4 tilværelsen. Og med eget selskap da, er det overraskende mange utgifter man kan ta på firmaregnskapet og som dermed går av uskattede penger. I praksis har man ca 65% rabatt på en lang rekke ting :dollar:

10 Likes

Er det ikke mye jobb med regnskap osv? Eller setter du det bort?

1 Like