Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye penger har du investert

Noe for oss små å strekke oss etter.
Vel, noe sier meg at du får en sånn uke også kommende uke, god helg :ok_hand:

1 Like

Hva er det som går? Knallbra Holmes!

1 Like

NattoPharma drar lasset :smiley:

3 Likes

Haha, endelig jackpot der nå? Hva skjer der da? Få høre :slight_smile:

3 Likes

Har kommet inn bud på 30 kroner, men konkurrent kjøper aksjer på samme kurs så noen som spekulerer i evt budkrig der

4 Likes

Jeg er opp ca 50% siden september, eller nesten en årslønn.

Aksje - P/E
Nekkar - 11
Komplett - 6
Nattopharma - 36
Episurf - taper penger

Har absolutt mest i Nekkar, men har blitt bra i komplett og natto også. Litt mindre posisjon i episurf.

Synes det er morsomt at det går an å ha såpass gevinst i aksjer med relativt lav risk. Dvs, de tjener penger, har god ordrebok, god cash flow, osv.

Komplett bank hadde jeg hatt mye mer i, hvis jeg bare kjente bransjen bedre. Tenker jo det er en god kandidat til å gå 100% neste tolv måneder.

5 Likes

Ikke alltid det går opp.

7 Likes

Satser på at du er ned 5% :see_no_evil:

Så rik håper jeg aldri at beg blir, Bamse!
Hadde spydd😂

2 Likes

Man må se det som et spill, ett tall (ikke penger).
Ellers kan man bli litt kvalm :face_with_hand_over_mouth:

3 Likes

Resten av Tekinvestor be like “faen sover dårlig inn i helgen ass” :grimacing:

3 Likes

5+ mill gjeldsfri ubelånt? (Ikke at jeg har noe med det, men har jo litt å si)

Ingen belåning på dette (men boligen som kommer i tillegg har ca 45% gjeldsgrad)

1 Like

Da har du det jo greit. :smiley:

Vi har alle ulike prioriteringer. Poenget var bare at har man nedbetalt huset har man jo en stor cash-posisjon uten at det er synlig slik, men noen sitter med høy belåning og mye cash fordi de ikke har betjent lån.

2 Likes

Ja vanskelig balansegang det der. Jeg kjøpte ny bolig for et år siden så tenker nok å prøve å betale ned litt der når jeg kan selv om rentene ikke er noe å snakke om så står man sterkere i en skikkelig nedtur.

3 Likes

Ikke alle valg er rasjonelle for andre. Vi har betalt ned huset. Idiotisk vil sikkert mange si, men det er en spesiell følelse å eie hver eneste spiker og trebit når man har hamret løs i flere år på lånet.

15 Likes

Det er faktisk litt interessant det der. Jeg tenker selv at det som jeg har spart opp i markedet er låst og ikke kan brukes da det mest sannsynlig skal bli til eget tak over hodet en gang i framtiden. Men hvordan kommer jeg til å takle å ta ut de oppsparte midlene? Blir det som å starte på null i spillet, eller er det et nytt kapittel som åpner seg med nye muligheter?

Nå vet ikke jeg om du holder på med dette på fulltid, og at deler av avkastingen din er eneste inntekt. Men hadde vært interessant å høre om hvordan du tenker når det gjelder forbruk. En klisjé av lottomillionæren er at han blir blakk fort etter for høyt forbruk.

Men forbruk så mener jeg kjøp av gjenstander som mest sannsynlig faller i verdi. (Biler, båter, etc…) Ferireturer setter jeg i kategorien “invistering” da det ofte skaper gode minner.

Et eksempel er; Er du villig til å kjøpe spitter ny bil, eller kjøper du tilsvarende eldre modell.

4 Likes

Det har jeg prøvd på men klarer det ikke :slight_smile: Jeg er av den typen som irriterer seg over å være ned 10% fra topp selv om jeg er opp 70% for året :frowning:

6 Likes

How to think and trade like a champion, av Mark Minervini hadde vært en god bok i din situasjon. Er inne på mye av det mentale ved å handle i aksjemarkedet:)

Elektrum, du har skjønt hva som er kjernen i «problemet». De fleste tror jeg leter etter den hellige gral som ikke finnes. «Kjøps- og salgssignaler» er det minst viktige i spillet. Det er mye viktigere å beregne hvor mye man skal satse til enhver tid. Hvor mye man KAN satse endrer seg over tid og er avhengig av (1) forbruk og (2) avkastning.
Hemmeligheten er å ha et lavere forbruk enn inntekt og investere differansen best mulig. Gjør man dette over mange år blir det bra.
Når det gjelder biler og båter tenker jeg at en bil til 1 mill ikke koster 1 mill, men 1 mill pluss avkastningen millionen ville gitt over 10 år. Hvis du i snitt klarer 16% vil det si at bilen egentlig koster 4,4 mill.
Med en slik tankegang reduserer man forbruket en del i starten av karrieren. Jeg reduserte til 50% stilling da jeg var 34 og sa opp 4 år senere, så svaret på spørsmålet ditt er at jeg driver med dette på fulltid, men det tar sjelden mer enn 1 time pr dag. Men jeg tenkte vel ikke på stort annet (24/7) fra 24 til 34 :blush:

25 Likes