Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan bli økonomisk uavhengig fortest mulig? 🔥

Em… Tror du er blitt litt lurt her @pdx.

“Fuck me” penger er timesprisen til moren til @hakon.

4 Likes

Vel, om man dropper jobb og samboer, kjøper seg et telt, en jervenduken extreme litt førstehjelpssaker, en fiskestang og et garn. Putter mye av navpengene inn i shady highrisk bioteks og lever slik et års tid så er du langt på vei :slight_smile:
Hadde det ikkje vært for at eg fikk fire kids på rappen hadde eg lett tatt det valget nå :joy::see_no_evil: det vil og være mindre sjanse for å bli koronasmittet tipper eg :man_shrugging: #intothewild

7 Likes

Høres ut som du burde fulgt mer med når de snakket om prevansjon på skolen mao.

6 Likes

Slapp av. Om noen år har du de annenhver uke. Da har du masse frihet igjen :grin:

5 Likes

Hehehe frihet, like løst begrep som økonomisk uavhengig🙈

Og angående skolen så var det ikkje sexualundevisningen eg gikk glipp av, det var alt det andre :joy::sweat_smile::tired_face:

7 Likes

Stemmer vel ikke helt det regnestykket, med mindre man kjøper ny bil til 500.000 hvert år, likevel helt enig i at det ikke er lurt å kjøpe dyr bil…!

Ellers vil jeg si at siden det sannsynligvis blir færre vanlige jobber i årene som kommer, så å skrive bligg om eget liv, hobby eller yrke å feks å skrive blogg om seg og sitt yrkesliv tror jeg er veldig smart. Da kan du gradvis bli sett på som en ekspert innen ditt felt som kan gi bedre jobb på sikt, eller det kan gjøre det enklere å stake ut sin egen vei og bli konsulent eller foredragsholder feks. Eller det kan gi en passiv inntekt. Det viktigste er at man blir en som ses på som en ekspert innen sitt felt.

1 Like

Joda, regnestykket stemmer.
Hvis du hadde satt bilpengene på børs og fått 10% i året ville de steget til 550.000 år 2, 605.000 år 3 og videre i 50 år, til 53 mill.

1 Like

Jeg glimpset der gitt…! Sånt kan jeg jo :slight_smile:

1 Like

Har gjort dette, men hadde vært smartere å legge alt i aksjer. Så kunne jeg heller vært litt defensiv med aksjene.

1 Like

Personlig har eg valgt å spare opp så mykje som mulig, mens eg fortsatt bur heime. Er 18 år og har jobbet deltid siden eg begynte på vgs. Har lagt ca. 80% i aksjemarkedet som sjølvsagt er ein del risiko. Det faktum at eg skal i militæret neste år og kan leve på studielånet som student, gjør sjølv om at eg sover godt om natten til tross for ein god del risiko i porteføljen. Ser at mange venner bruker veldig mykje av pengene sine på alkohol til fest, som kanskje er blant grunnene til at mange ikkje klarer å spare opp mykje i ungdomstida(til tross for at mange bur heime og har ein liten deltidsjobb). Ser sjølv om at det også er ein del flaks knyttet til økonomisk uavhengighet. Er derfor viktig å hugse på at ein fjerner mykje av usikkerheten ved å diversifisere: Ein legger mindre opp til flaks gjennom 10 investeringer med 65% sannsynlighet for dobling, sammenligna med 1 investering med 80% sannsynlighet for dobling.

4 Likes

I og med at du er 18 år er det viktig å huske på at den friheten du har nå forsvinner med tiden. Sørg derfor for at du fester litt og gjør noen dumme kjøp innimellom all sparingen og de fornuftige valgene :slight_smile:

Personlig lever jeg et nøktern liv med samboer og to barn. Stort fint hus med utleieleilighet, et stort huslån og to stygge biler :slight_smile: Trygge jobber, en romslig buffer og investeringer. Ikke bekymret for økonomien på lang eller kort sikt, men blir nok aldri økonomisk uavhengig :slight_smile:

13 Likes

Tror du blandet sexualundervisning og poker med all in​:joy::rofl:

1 Like

Ja, den impulsive party turen til Melbourne er litt morsommere når du er 22 enn 58

7 Likes

Foretrekker egentlig å være med andre i edru tilstand, så akkurat det med festing føler eg ikkje noke særleg behov for, dumme kjøp derimot gjør eg med jamne mellomrom :sweat_smile:

8 Likes

Enig med Chrkni.

Den tiden kommer ikke igjen, så det kan være fornuftig å ikke være alt for fornuftig.
Så er det mye som kommer ann på fremtidig inntjeningsevne/utsikter.

Har selv vært økonomisk fullstendig uansvarlig. Pengene jeg hadde på BSU gikk til fest og morro. Heldigvis har jeg en god utdanning og nå i 30 årene en anstendig årslønn (og samboer med det samme). Så jeg lever helt fint med det. Økonomisk uavhengighet er ikke noe mål i seg selv for min del. Jeg prøver å nyte livet, så får det bli som det blir med resten etter hvert. Penger er heller ikke alt her i livet.

2 Likes

Du kan feste uten alkohol vettu :wink:

Men om det er festing, gaming, horeri, dugnad eller trening er ikke poenget mitt i innlegget :wink:

3 Likes

Trenger ikke være festing og alkoholbasert heller, tilpass til egen situasjon og interesseområde.

1 Like

Har sjølvsagt mange fritidshobbyer som: Volleyball, løping, litt gaming m.m, so det er ikkje sånn at eg tenker i veldig stor grad på å bli økonomisk uavhengig i kvardagen. Har heller ikkje lyst til å slutte å jobbe dersom det skulle skje ein dag (om mange, mange mange år), siden eg foretrekker å ha noke å gjøre på :smiley:

1 Like

Beste tipset er vel å spare mer en du bruker og å starte å investere i aksjer tidlig :slight_smile: Les alt du kommer over av investeringsbøker og prøv å lage din egen strategi etterhvert.

6 Likes

Om dere hadde vært 23 år med maks BSU-grense for BSU 1.0 (25K/året) + 300K på BSU 2.0 + 350k på sparekonto hva ville dere gjort for at pengene skulle vokse?
Burde jeg gå inn i aksjer med pengene på sparekonto (0% rente i dag, går nok opp “snart” igjen), eller burde jeg ha de på sparekonto frem til jeg kjøper bolig?

1 Like