Det er sikkert ikke riktig for alle å gjøre det, men grunnen til at eg nevner det er flerdelt.
Ene, og kanskje viktigste for min del, er at jo tidligere du kan gjer deg ferdig med gjelden, jo tidligere kan du gjer deg mindre avhengig av høy inntekt, ikkje nødvendigvis gi slipp på inntekte, men være mindre avhengig.
Når ein blir litt eldre, så forandrer man seg gjerne, kanskje er det ikke like greit å jobbe med det samme som når ein er yngre, kanskje har forutsetninger endret seg underveis.
Det å bare betale inn pittelitt ekstra kvar mnd, kan gjlren en enorm forskjell i andre enden av lånet, må bare passe på at banken korter ned nedbetalingstid og ikkje lave avdrag, som det nevnes ovenfor.
Ett eksempel der er at eg gjorde en ekstra innbetaling tidligere i vår, en stund etter gikk eg for å sjekke, da hadde plutselig avdragene blitt mindre men nedbetalingstiden den samme, en tlf til banken og dette ble ordnet samme dag.
Det bør kombineres med sparing da, ha alltid en buffer med cash til å stå rustet for uforutsette utgifter.
Bare litt ekstra kvar mnd, det kan hanlde om mangen år kortere nedbetaling, men self alt etter gjeld og muligheter.
Det er self forkjell på om ein har 3 mill i lån eller 6mill.
Men viktigst av alt, sørg for å være to i husholdningen som begge er inforstått med oppgaven