Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan bli økonomisk uavhengig fortest mulig? 🔥

Hvilke muligheter man har til å skaffe passiv inntekt varierer ut fra hvor man bor også. I grisgrendte strøk er utleiemarkedet bare en vits, du er heldig om inntektene dekker rentene og faste utgifter.

1 Like

Finnes det en eneste god grunn til å betale ned ekstra på boliglånet når man får høyere rente et annet sted?

Det er vel bedre å legge de “ekstra” nedbetalingene på en høyrentekonto med 2,2% rente.
Er man under 32 år får man 3,2% rente (etter nedsettelse) hos Nordea på opptil 300 000,-.

4 Likes

Nei, pengene bør stå til høyest rente, naturlig nok. Men det skal jo litt penger i sving for at det skal bli noe ut av det. 1 mill på 1% p.a. (differanse) - skatt gir jo ikke all verden.

2 Likes
  1. Fint om man bor i by, men jeg hadde brukt 2-3 timer ekstra hver dag om jeg skulle tatt buss - og hadde aldri rukket SFO/BHG før stengetid.
  2. Akkurat nå er det vel litt usikkert hvor mye stigning det kan bli fremover i boligpriser? Renta fyrer jo opp, men det er ikke sikkert lønningene vil stige like kraftig fremover?

Ellers gode tips!

1 Like

Jeg hadde gjeld da jeg sa opp, men jeg hadde nok leieinntekter til at jeg kunne fortsette å legge til siden mer enn jeg hadde hatt i lønn hver måned, for videre investeringer.
Skatten ble jo også redusert da lønnen opphørte.
Men skatt er i dag et viktig tema. Skatten på utleie av bolig var svært mye lavere for 20 år siden enn i dag. Ligningsverdien var mye lavere inntil Jens innførte begrepet “sekundærbolig”. Nå betaler man mer formueskatt av utleiebolig enn av børs. I tillegg blir det regnet som næring hvis man har flere enn 4 utleieboliger. Dvs næringsinntekt etc. i tillegg til kapitalskatt.
Jeg tror derfor gullalderen i eiendom er bak oss. Jeg ville ikke ha gått den veien i dag, men skulle jeg ha gjort det er det Oslo som gjelder.
Det viktigste for å komme i gang er å kutte eget konsum for å investere mest mulig.
Tenk slik : En ny bil til 500.000 koster ikke 500.000. Hvis du har 50 leveår igjen og klarer 10% avkastning i året, koster bilen 500.000*1,1^50 = 53 millioner. Da kjøper du ikke bil til 500.000. En Caffe latte til 50kr koster 5300kr.
Litt ekstremt, men du skjønner poenget.
Trøsten er at du snart kan øke levestandarden betydelig etterhvert som investeringene blir større.
Nå er jeg i ferd med å avvikle alt av eiendom og flytter pengene til indeksfond. Pluss en del til mer spekulative aksjer.

16 Likes

Godt innlegg, Bamse - men man må jo balansere det hele slik at man lever godt i gode år også.

Hjelper lite om familien omkommer i en gammel Lada mens pengene blomstrer på ASKen og de hadde kanskje klart seg i en nyere Volvo…

7 Likes

Det enkleste er å finne seg en jobb man trives i (om det er som ansatt eller selvstendig næringsdrivende) som gir en løpende inntekt i tillegg til at man får et overskudd hver måned som man investerer og får rente på. Hvis du trives i jobben din og har nok penger til at du kan leve en del år uten noen inntekt tror jeg det er en bedre løsning enn den jobb deg i hjel og lev på eksistensminimum frem til du en dag blir økonomisk uavhengig planen jeg noen ganger leser om. Økonomisk uavhengighet for meg er ikke å leve på 20% av lønnen min.

8 Likes

Jo mer man klarer å spare (investere) i starten, jo raskere kommer man opp til levestandarden man ellers ville ha hatt. Så spørsmålet er om man er villig til å forsake f.eks 5 år for å leve bedre i 50 år. Enhver må finne sin balanse, slik Brutto skriver.
Personlig syntes jeg de 5 årene var svært inspirerende. Jeg så at det virket. De årene er blant de beste i mitt liv, selv om jeg levde nøkternt og jobbet hvert minutt jeg var våken, 7 dager i uka.

7 Likes

Jo helt klart, noen år når du er 25-30 er helt greit (og smart), men jeg ser noen har det som en plan for hele livet.

2 Likes

Kan også være greit å legge fra seg “fortest mulig”.

For de fleste og de flinke er dett et 15-25års prosjekt.

Alternativt kan du

  1. Vinne i Lotto,
  2. Ha megaflaks på børs.
  3. Ta latterlig risiko og ha megaflaks på børs.

Lev nøkternt, betal ned lån. Legg av penger. Få deg bolig med utleiedel.

Drit i alle bloggene med folk som påstår de har klart å bli økonomisk uavhengige før de var 35.

10 Likes

Jeg går for “økonomisk avslappet”. (Og tipper litt Lotto)

6 Likes

Den kan jeg stemme for!.

Vi har valgt å finne oss gode,trygge jobber som gjør at vi tjener mer enn forbruket.
Vi har valgt å ikke bo oss ihjel. Dvs at vi fint kunne brukt 50% mer på hus, minuset er at vi ikke har utleie del noe jeg savner.

Samtidig sparer vi godt til pensjon privat og vi har en sunn mengde penger på børs som sakte men sikkert kryper oppover.

Jeg har i tillegg skaffet meg en hobby og 2 som kan dra inntekter.

Har vi flaks blir vi økonomisk uavhengige, men det er ikke et mål. istedenfor har vi en trygg avslappet økonomi, en sunn livstil , og nok fuckyou penger til at begge kan si opp jobben på dagen og drive dank til Kina viruset gir seg.

6 Likes

Det ultimate etter «Fuck you»-penger er «Fuck me»-penger, der du har så god råd at selv om ting går skeis er du fortsatt rik :joy:

12 Likes

Em… Tror du er blitt litt lurt her @pdx.

“Fuck me” penger er timesprisen til moren til @hakon.

4 Likes

Vel, om man dropper jobb og samboer, kjøper seg et telt, en jervenduken extreme litt førstehjelpssaker, en fiskestang og et garn. Putter mye av navpengene inn i shady highrisk bioteks og lever slik et års tid så er du langt på vei :slight_smile:
Hadde det ikkje vært for at eg fikk fire kids på rappen hadde eg lett tatt det valget nå :joy::see_no_evil: det vil og være mindre sjanse for å bli koronasmittet tipper eg :man_shrugging: #intothewild

7 Likes

Høres ut som du burde fulgt mer med når de snakket om prevansjon på skolen mao.

6 Likes

Slapp av. Om noen år har du de annenhver uke. Da har du masse frihet igjen :grin:

5 Likes

Hehehe frihet, like løst begrep som økonomisk uavhengig🙈

Og angående skolen så var det ikkje sexualundevisningen eg gikk glipp av, det var alt det andre :joy::sweat_smile::tired_face:

7 Likes

Stemmer vel ikke helt det regnestykket, med mindre man kjøper ny bil til 500.000 hvert år, likevel helt enig i at det ikke er lurt å kjøpe dyr bil…!

Ellers vil jeg si at siden det sannsynligvis blir færre vanlige jobber i årene som kommer, så å skrive bligg om eget liv, hobby eller yrke å feks å skrive blogg om seg og sitt yrkesliv tror jeg er veldig smart. Da kan du gradvis bli sett på som en ekspert innen ditt felt som kan gi bedre jobb på sikt, eller det kan gjøre det enklere å stake ut sin egen vei og bli konsulent eller foredragsholder feks. Eller det kan gi en passiv inntekt. Det viktigste er at man blir en som ses på som en ekspert innen sitt felt.

1 Like

Joda, regnestykket stemmer.
Hvis du hadde satt bilpengene på børs og fått 10% i året ville de steget til 550.000 år 2, 605.000 år 3 og videre i 50 år, til 53 mill.

1 Like