Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan henter (scraper) dere data om selskaper på Oslo Børs fra nettet?

Brukte Netfonds sitt API til å hente data, og hadde også laget en enkel tradingrobot. Nordnet skulle ha nytt API “klart i juni”. Spurte for en uke siden om status på dette - og fikk svar i dag:

Det arbeides med utviklingen av en API-løsning, men utover det foreligger det per nå dessverre ikke noe mer informasjon.

Håpløst…

2 Likes

Hvordan klarte du å finne denne url-en? Jeg trenger noe tilsvarende, men for fond. Ser at Oslo børs har kurs-info om dette, f.eks. her:
www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/DK-GLBIX.OSE/overview
Men jeg trenger å hente ned historikk…

@vfdsvbafsdaf Jeg brukte Developer tools i Google Chrome til å se på de forskjellige web-requestene som gjøres når man laster siden. (Du finner tilsvarende developer tools i de fleste browsere nå for tiden.)
Developer tools åpnes med F12 eller Ctrl + Shift + i. Last siden på nytt, og gå til Network-fliken. Der kan du trykke på requestene og få opp detaljer om hver enkelt. Jeg valgte å filtrere på bare XHS-requester for å gjøre listen mer overkommelig. Inne på hver request så er det Response-fliken som viser dataene du får fra serveren.
På denne måten fant jeg den requesten som ga meg de dataene jeg ville ha, og dermed trengte jeg bare å kalle akkurat den url-en i stedet for å laste hele siden. :slight_smile:

1 Like

Om man ønsker å hente kurser fra Yahoo Finance for Oslo Børs (med Java) så kan det gjøres her med --> https://github.com/sstrickx/yahoofinance-api

3 Likes

Du kan også gjøre det i R med Quandl-pakken, men det er nok litt tynt med data for Oslo Børs. Du får det grunnleggende men ikke noe særlig utover det.

1 Like

har ikke nordnet egen api allerede da? trodde den var populær hos svenskene.

Stemmer, og de arbeider visstnok med en norsk versjon… I noen år nå…

Om nordnet har noe api så er det ikke tilgjengelig for allmenheten. Forhørte meg med dem for 1 uke siden og virket ikke som at det var på plass i nær fremtid :frowning:

Jeg prøver å få tak i informasjon fra Nordnet vedrørende deres eksterne API- løsning, men det ser ikke ut som de er veldig interesserte i å svare. Med forbehold om at jeg tar feil eller noe nytt har skjedd, så er det slik. Jeg lastet ned hele kursliste for Oslo børs( m/historikk(daily)), før Netfonds- løsningen forsvant. Jeg må altså sitte og mekke en løsning for å sy sammen de .csv- filene med siste tids prisdata, for deretter å kunne gjøre daglige requests til Yahoo eller lignende. Dette er noe jeg egentlig ikke har tid til, men det ser altså ut til at det blir løsningen. Å programmere en løsning for å få 1 nedlasting til oppdatering av filene synes dog veldig unødvendig. Hvis jeg bare skulle oppdatert filene hver dag, så hadde det vært greit nok. Mye av historikken fra Netfonds hadde relativt mange års dekning, så jeg kan ikke godta å bli avspist med noen få år som ofte blir alternativet andre steder.

Mja dette er litt håpløst. Har kontaktet Nordnet flere ganger nå. I fjor mente de at API skulle være på plass for oss nordmenn ila 2018. Skjedde jo ikke. Sist nå fikk jeg samme svar; jobbes med og skal være på plass ila 2019. De sier også at svenske kunder allerede har tilgang til API…

Håper vi får noe å leke med snart!

Jeg har brukt Alpha Vantage API nå noen dager, men det er ikke pålitelig. Man vet aldri hva man får når tilbyderen er relativt ukjent og man ikke har noe kundeforhold som sådan. Historisk data er ufullstendig, og tydeligvis er Oslo børs bare delvis dekket. YAR.OSL fungerer og gir relativt gode data(Like langt tilbake som Netfonds, men med noen dager i historikken som ikke er oppdaterte/er oppdaterte med 0 - verdier). FRO.OSL fungerer f.eks ikke i noen som helst konfigurasjon av akronym/børs, og gir bare error- melding. Uten å vite hvem som tilbyr stabile tjenester på dette området, så er det utrolig vanskelig å orientere seg akkurat nå.

Men hva bruker dere dataene for selskapene på Oslo børs til da?
Er det daytrading basert på tekniske signaler kan jeg forstå at det er viktig med korrekte data.
Hvis det bare er for å se på grafer for å danne dere et bilde av kursutviklingen er det vel ikke nødvendig med helt korrekte data, eller?

Selv bruker jeg et program som heter Amibroker (koster vel ca kr 3000,-) til grafer og teknisk analyse. I Amibroker følger det med et downloader program som heter AmiQuote. Med AmiQuote laster jeg ned EOD data fra finance.yahoo.com.
Tar ca 1-2 minutter å laste ned dagens kurser O,H,L,C og volum for alle selskapene på Oslo Børs.

Har brukt Amibroker i ca 12 år nå, et fantastisk program til TA, backtesting osv.

4 Likes

:+1: for Amibroker - veldig bra program :slight_smile: Ble rik på papiret i mange av tradesystemene jeg lagde i det :slight_smile:

2 Likes

Skal undersøke Amibroker! Bruker selv Python og Qlik hovedsakelig til diverse modeller. Dersom jeg kan overføre det til en broker som kan til en viss grad automatisere tradingen basert på de modellene, blir jeg veldig fornøyd :slight_smile:

3 Likes

Selv bruker jeg dataene til å utvikle og teste egne modeller, men ikke for daytrading.
Python all the way :wink:

2 Likes

Jeg brukte lenge netfonds sine kursdata i et R script som genererte plots og varslet når kursen krysset ulike moving average.

Etter at nordnet ødela netfonds sin brukervennlige kursdatabase er jeg usikker på hvor jeg kan få oppdaterte fondskurser fra. Noen forslag?

1 Like

Kult, dette er interessant!

Men hva slags timestamp er det egentlig?
1574936156 er nå, mens i den json finner jeg
1574809200000 på CLOSE_LAST_TRADED?

Er akkurat som om det ligger tre nuller på slutten der som ikke er ment å være der?

trist,så denne tråden og tenkte “YES!” ,ENDELIG ER DET HÅP I Å FINNE ALL INFORMASJON PÅ ETT STED…"

men nei…:disappointed_relieved:

R.I.P. Netfonds!!

3 Likes

Har sendt mail til Nordnet nå med jevne mellomrom for å høre om ikke snart de kan åpne API for norske kunder.
Den ene gangen jeg var i telefon med dem presterte de å fortelle at API er tilgjengelig for svenske kunder, men at det ikke har vært prioritert for norske…
I 2018 mente de at det skulle være på plass før 2019
Tidligere i år har de ment det skal være på plass før 2020
Siste svar vare bare for et par uker siden, og da sa de at API ikke er prioritert fordi alle ressurser er satt til utvikling av nettsiden… Men - jeg tenker jo at nettside og API på sett og vis er Same shit, different wrapping?

4 Likes

Det gir ihvertfall no sense at det skal være noe vanskelig å bare aktivere API for norske kunder hvis det fins for svenske.

1 Like