Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan henter (scraper) dere data om selskaper på Oslo Børs fra nettet?

Selv bruker jeg dataene til å utvikle og teste egne modeller, men ikke for daytrading.
Python all the way :wink:

2 Likes

Jeg brukte lenge netfonds sine kursdata i et R script som genererte plots og varslet når kursen krysset ulike moving average.

Etter at nordnet ødela netfonds sin brukervennlige kursdatabase er jeg usikker på hvor jeg kan få oppdaterte fondskurser fra. Noen forslag?

1 Like

Kult, dette er interessant!

Men hva slags timestamp er det egentlig?
1574936156 er nå, mens i den json finner jeg
1574809200000 på CLOSE_LAST_TRADED?

Er akkurat som om det ligger tre nuller på slutten der som ikke er ment å være der?

trist,så denne tråden og tenkte “YES!” ,ENDELIG ER DET HÅP I Å FINNE ALL INFORMASJON PÅ ETT STED…"

men nei…:disappointed_relieved:

R.I.P. Netfonds!!

3 Likes

Har sendt mail til Nordnet nå med jevne mellomrom for å høre om ikke snart de kan åpne API for norske kunder.
Den ene gangen jeg var i telefon med dem presterte de å fortelle at API er tilgjengelig for svenske kunder, men at det ikke har vært prioritert for norske…
I 2018 mente de at det skulle være på plass før 2019
Tidligere i år har de ment det skal være på plass før 2020
Siste svar vare bare for et par uker siden, og da sa de at API ikke er prioritert fordi alle ressurser er satt til utvikling av nettsiden… Men - jeg tenker jo at nettside og API på sett og vis er Same shit, different wrapping?

4 Likes

Det gir ihvertfall no sense at det skal være noe vanskelig å bare aktivere API for norske kunder hvis det fins for svenske.

1 Like

Helt enig, men jeg tenker jo det ligger mer bak som personen jeg var i kontakt med kanskje ikke hadde helt oversikt over.
I’ll give her the benefit of the doubt :wink:

Jeg fikk respons fra Nordnet i og med at jeg trakk midler ut fra konto. Vedkommende kunne på nytt informere meg om at de jobber med et API for norske kunder, men at lansering av dette ikke har fått noen dato. Jeg fikk kun respons etter at jeg trakk 100 000,- ut fra kontoen. For de som lurer så er det klart at vi er mange som ikke sitter og tvinner tommeltotter, og som bruker mye tid på systemer vi jobber ut ifra. Nok om det. Dette er og burde være basis- informasjon som enhver trader burde ha tilgang til. Har man det ikke, så går man som regel til andre tilbydere.

2 Likes

Aah takk for info! Supert at det er flere som legger litt press på dem.
Ut av nysgjerrighet - skal du bytte megler, og i så tilfelle til hvilken? Hvordan er betingelser der mtp kurtasje og trading platform?

Er det noen som har funnet/har forslag til en fullverdig erstatter til Netfonds API’et for privatkunder?

Takk på forhånd for svar!

2 Likes

Er det noen andre brokerer her i landet som tilbyr API? Er nå for alvor klar til å automatisere tradingen menst jeg er på jobb, og har lyst å starte rett etter nyåret. Venter ikke lenger på Nordnet, det er borkasta tid og penger dessverre.

Hvis ikke må jeg vel finne en utenlandsk en. Like greit, med tanke på flere potensielle tradingprodukt? Noen forslag her til utenlandsk broker i så fall - som har en god API, og lav kurtasje?

1 Like

Beklager sen respons. Sånn som det er nå så har jeg vurdert å droppe Oslo børs. Alternativt så gjør jeg ferdig scripting for å legge til data fra AlphaVantage + yahoo finance, på toppen av full historikk for Oslo børs (netfonds- data som jeg lastet ned), frem til den tjenesten forsvant. Så legger jeg inn litt ekstra logikk i Python/Ruby i tilfelle Nordnet skulle få orden på sitt API. Litt “pain in the ass” for meg hvis jeg skal være ærlig, da jeg ellers befinner meg dypt nede i C++.

dette var noe jeg var konstant innom før Netfonds ble kjøpt opp…nå mangler det bare all annen informasjon :man_shrugging:

https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=&fromDate=2019-12-02&toDate=2019-12-27&market=&messageTitle=

Jeg fant noe på sbanken her, fant url’en til dataen som brukes i grafen på deres nettsider.

https://aksjer.sbanken.no/server/components/graphdata/s1/TICK/NAS.OSE?points=8000&stop=2020-04-29&period=1days

s1 = pris
s2 = volum
points= [x,9999] og justerer antall punkter man får ut.
period=antall dager
start=startdato hvis flere dager
stop=stopdato

Man får en tidsserie ned til 4 sekunder men det er ikke “ekte” tick data siden det er til en graf.
Har ikke undersøkt hvor reell dataen er.

1 Like

Jeg bruker AmiQuote for å scrape. Den henter data fra feks Yahoo! gratis (15min forsinket). Funker veldig bra. Koster 99USD.

http://www.amibroker.com/products.html

1 Like
4 Likes

Vet du hvordan man finner liste over alle aksjer som har vært tradet på oslo børs til backtesting?

Er det noen her som har laget en app/script for å hente antall medlemmer for en aksje fra shareville?

Hmmm dette var en spennende ide. Men i og med Nordnet ikke har et API tilgjengelig, har Shareville?

Kan man åpne siden for en aksje og se antall medlemmer der? I så tilfelle burde det ikke være så vanskelig å få på plass :blush:

Ser at man i alle fall har tilgang til antallet uten å måtte logge inn, eks https://www.shareville.no/aksjer/ultimovacs/community