Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan henter (scraper) dere data om selskaper på Oslo Børs fra nettet?

Jeg kan lage det nå. Har du mulighet til å kjøre R-kode?

1 Like

Supert, det skal eg finne ut av :ok_hand:

Noen oppdatering her? Noen tilbydere som gir oppdaterte priser fra OSEBX , samt fond, slik Netfonds gjorde?

Jeg bruker for tiden tq_get funksjonen i tidyquant i R for å hente kursdata. Denne henter “stock.prices” fra Yahoo Finance (støtter også økonomiske data, tiingo, alphavantager osv), som også inkluderer norske aksjer. Den inkluderer derimot ikke norsk og europeiske fond, som jeg likte (med netfonds data) å analysere og lage egne epostvarslinger om bevegelser.

library(tidyquant)
library(dplyr)

Get data

symbols <- c("^GSPC","^IRX",“NEL.OL”)

prices <-
tq_get(symbols,
get = “stock.prices”,
from = “1990-01-01”)

prices %>% filter(symbol==“NEL.OL” & date>“2018-01-01”) %>% tail()

A tibble: 6 x 8

symbol date open high low close volume adjusted

1 NEL.OL 2020-09-29 17.2 17.6 16.4 16.7 23164860 16.7
2 NEL.OL 2020-09-30 16.1 17.0 16.0 17.0 20899575 17.0
3 NEL.OL 2020-10-01 17.4 17.8 16.9 17.6 19030339 17.6
4 NEL.OL 2020-10-02 17.5 17.5 16.8 17.3 15770520 17.3
5 NEL.OL 2020-10-05 17.6 18.1 17.4 18.0 16677638 18.0
6 NEL.OL 2020-10-06 18.4 19.0 18.1 18.9 23587398 18.9

3 Likes

Hva nå?

Selv om flyttingen fra Oslo Børs har medført til at oslobors.no videresender deg til Euronext sine sider, så virker det som om APIet fremdeles sender ut info om aksjer. Eneste merkbare forskjellen per nå (såvidt jeg kan se) er endringer i tickernavnet pluss litt krøll med GICS + MCAP for noen bedrifter, samt at sparebanker nå dukker opp som “shares”.

Jeg har ikke gått grunding inn i de nye APIene fra Euronext, men ut fra det jeg kan se vil de nok inneholde all informasjon jeg er ute etter. For de interesserte trenger man nå ISIN i stedet for ticker. Eksempler på å hente handler i løpet av en dag for PCIB (NO0010405640):

curl 'https://live.euronext.com/en/ajax/getIntradayPriceFilteredData/NO0010405640-XOSL' --data-raw 'nbitems=20&date=2020-11-30&timezone=CET'

skru opp nbitems for flere, og benytt deg av "count" i objektet du får tilbake til å vite hvor høyt du skal evt. skru den opp.

For ordreboken kan man benytte

curl 'https://live.euronext.com/en/ajax/getOrderBookCanvas/NO0010405640-XOSL'

Forøvrig planlegger Euronext å lansere et API for private investorer, med mulighet til å registrere seg for å få info når dette dukker opp: https://www.euronext.com/en/data/web-services

11 Likes

Hei,

jeg driver å lager mitt eget API for dette nå.

Kan hente realtime kurser på Norske aksjer.
Selge/Kjøpe etc.

Utviklet i Python/Django

5 Likes

Kult! Hvor henter du data fra?

Fra en stor Norsk Internettmegler uten å nevne navn , med fare for å bli “bannet”.

6 Likes

noen som har erfaring med “simply wall st” her?

Planer om å lage model av sektorhelse basert på et større utvalg som kan oppdateres daglig, ikke for kortsiktig trading… Så samtidsdata er ikke så viktig, men heller at det skjer så automatisk og knirkefritt som mulig når det kjøres av brukeren. Tar litt tid å sette opp programmet, så hadde vært kjekt med noen tips om stabile sider som har levert over litt lengre tid, så jeg slipper for mye tuning underveis

Simply Wallstreet er for de (EKSTREMT)positive,mens Marketscreener er for de konservative :relieved:

hmm, skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Er mest opptatt av brukergrensesnittet i grunn, tallene må jo være de samme

tror heller det ville vært uansett greit å bruke tall fra andre steder…verdisettingen av selskapene hos SimplyWallstreet er jo helt på viddene til tider…men ok,skal du snekkre sammet helt nytt opplegg for å sette opp estimater så er nok jeg på feil tråd :sweat_smile:

men selv så liker jeg å bruke Marketscreener for å se estimater fra forskjellige meglerhus 2-3 år frem i tid for stor andel børsnoterte selskaper,-både på Oslo Børs og internasjonale børsnoteringer :wink:

Noen som har en god måte å hente oversikt over alle tickets på f.eks. oslo børs? Jeg har testet ut marketstack sitt API, men det har både feil registreringer og lite informasjon. Yahoo (yfinance) har ingen måte å gi en oversikt over alle tickets som tilhører en børs så vidt jeg kan se.

Lastningen er å laste ned en csv dump fra euronext, men ønsker å fullautomatisere dette. Jeg antar det er mulig å fake cookie autentiseringen deres for å gjøre kallet via python/curl, men ikke brukt så mye tid på det.

Noen som har noen gode forslag til nettside hvor man kan hente ned oversikt eller API mottas med takk!

Hva er du ute etter av data?

Det spørs vel på hva du faktisk ønsker da.

Hvis du kun er ute etter tickers, så vil curl + jq gi deg det via det gamle oslobors.no-APIet:

curl https://www.oslobors.no/ob/servlets/components\?type\=table\&generators%5B0%5D%5Bsource%5D\=feed.ose.quotes.EQUITIES%2BPCC\&view\=DELAYED\&filter\=\&columns\=INSTRUMENT_TYPE%2C+ITEM_SECTOR \
  | jq -r '.rows | .[] | .values | select(.INSTRUMENT_TYPE == "SHARES") | .ITEM_SECTOR'

Tross for at Euronext har tatt over Oslo Børs, og alle lenkene på oslobors.no videresender deg til de nye sidene, fungerer dette fremdeles helt fint av en eller annen grunn. Om du ikke har jq kan du jo bruke python og pandas til å hente de verdiene ut.

Euronext trenger ikke cookies for å scrape (i alle fall sist jeg sjekket), men CSV-filene de tilbyr må masseres litt for å kunne brukes. Det har jeg ikke tatt meg bryet til å se på, så jeg seiler videre på oslobors sine gamle sider inntil jeg får tid til å migrere mine egne greier over.

Takk, det kan fungere som en oversikt cronjob. Ideelt så skulle jeg gjerne fått ut siste end-of-day verdiene også. Vet du hvilke kolonner som støttes der?

Ideelt så skulle jeg hentet inn alle tickers for de største børsene, både oversikt og end-of-day. Noen som vet om et API for dette?

Bruker dette for backtesting av strategi for alle ticker på oslo børs, men ønsker å utvide. API landskapet der ute er et kaos, og spesielt hvis man ønsker mer enn US.

Jeg fant noen gamle script jeg hadde (og forkastet) som gir flere kolonner og blant annet pris. Poster de her itilfelle flere er interessert: columns=PERIOD,INSTRUMENT_TYPE,TRADE_TIME,ITEM_SECTOR,ITEM,LONG_NAME,BID,ASK,LASTNZ_DIV,CLOSE_LAST_TRADED,CHANGE_PCT_SLACK,TURNOVER_TOTAL,TRADES_COUNT_TOTAL,MARKET_CAP,HAS_LIQUIDITY_PROVIDER,PERIOD,MIC,GICS_CODE_LEVEL_1,TIME,VOLUME_TOTAL
Det er ikke spesielt brukervennlig format eller naming, men det fungerer.

Hvis noen har oversikt over en eller flere API som tilbyr dette, så setter jeg pris på alt av info. Det er helt ok å betale for tilgang også, men da må det være muligheter for å hente ut end-of-day oversikt for en hel børs uten å betale per ticker (ellers blir det umulig å håndtere større mengder enn oslo børs)

interessant?

link 1:
QuickFS: https://quickfs.net/

link 2:
HyperCharts: HyperCharts 📊

link 3:
Phil Town’s Toolbox: Toolbox for Investment Research | Rule One Investing

link 4:
Dataroma: DATAROMA Invest Alongside Superinvestors

link 5:

TIKR.com: TIKR Terminal

Fant en link med masse andre linker til bøker innen finans,-HELT GRATIS! :smiley:

1 Like

Gasspriser osv…

EDIT.

1 Like