Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan henter (scraper) dere data om selskaper på Oslo Børs fra nettet?

fant en annen alternativ nyhetsnettside…

Ser f.eks. Rana Gruber trekker nedover pga lavere jernmalm priser…
https://markets.ft.com/data/commodities/tearsheet/summary?c=Iron+ore

“ny” nettside :smiley:

For de som trenger EOD data mm.
Har laget et lite python script for å hente ticker data for alle ~15K Aksjer som kan handles via Nordnet(Ikke historikk).
Output i flatform struktur(html tabell) som gjør import/sync med Excel enkelt.
Er totalt 28 datapunkter ink ticket, isin, Last|Open|Close|Volume, pe|ps|eps|pb, avkastning 1d|1w|1m|.|…, antall eiere, rapporteringsdato ++

Kjøres per marked, bare endre parameter:
country = "NO" # Velg mellom NO, SE, DK, FI, DE, US, CA
Kjøres på ca 2 sek for de 340 norske tickerne og ca 30 sek for de nesten 10k tickerne for US

Kode vedlagt for de som eventuelt ønsker.
Kan gjøres penere, but it works :slight_smile:
get_borsdata.txt (6,8 KB)

9 Likes

Jeg hadde behov for å hente ut oppdaterte porteføljedata fra Nordnet. Skrev et script som står og går i Google Cloud med NodeJS, som bruker puppeteer. Dette er egentlig en headless browser som er programmerbar. Denne åpner Nordnet sine sider, logger på, og henter ut data fra nettsidene. Skulle tro det var ustabilt, men har stått og gått stabilt i 1 år nå.

5 Likes

Knallbra! Hva betaler du for å kjøre det i skyen?

Noen som har erfaring med å hente ut sanntids - ordrebok og historikk? Kan man kjøre webscraper på nordnet? Det blir vel mye trafikk?

Viss man bare er interessert i open og close pr dag så kan man hente dette ut fra yahoo finance i python med biblioteket yfinance. F.eks:
bgbio_df = yf.Ticker(“BGBIO.ol”)
bg_bio_ticker_df = bgbio_df.history(period=“7y”)

Som henter ut siste 7 år med open/close

1 Like

@Endrem @Border333 Kan jeg spørre hvor dere har lært dere disse metodene/teknikkene? Har lyst å begynne selv, går på et IT-studie ved siden av jobb men føler det går treigt og har mye fokus på HTML, Java, SQL og andre «eldre» språk/teknikker…

1 Like

Fokuser på ett språk i starten er min anbefaling. Java er et godt språk som dekker en rekke metoder, siden du går på studier som går innpå dette så hvorfor ikke bruke det som inngangsdop(rettelse språk). SQL er jo også en fin basic. høres ut som en god miks å få en systemforståelse på det der i grunn. Keep on working😎 gresset er ikke grønnere på den andre siden alltid.

Jeg startet selv med Python, matlab, C++(IEC), SQL. Nå er jeg sendt på kurs i Java gjennom jobben, så det at noe er så «gammelt» er bare litt klisje.

2 Likes

Takker, kan jeg spørre hvilken utdanning du har tatt og hvilken type stilling/rolle du har? :slight_smile:

Elkraft-bachelor med Skipselektriske anlegg og kybernetikk og MS.c i Automasjon og industriell IT, jobber som automasjonsingeniør i maritim næring.

Bedriften jeg jobber i har lite Java-kompetanse, så da må man lære seg «nye» triks :sweat_smile:

1 Like

Html, java og sql er ting man burde kunne. Forstår hvorfor du tenker det er litt 1999 over det. De moderne tingene er gjerne rammeverk som bygger videre på dette.

Java har jo fått endel features som jeg setter pris på. @data annotation fra lombok og streams er ting jeg bruker ofte.

Sql er en litt morsom greie for det kan jo virke håpløst gammeldags, men det er endel ganger det tar 10x så mye tid å gjøre i andre språk. Da tenket jeg på at det tar 10x lengre tid å skrive koden.

Er utdannet dataingeniør 1998-2001 :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Node.JS er JavaScript serverside. Mitt script står og tikker og går som en Google Function. Skriver data til en mySQL database hvor jeg kan kjøre spørringer. I tillegg skrives det rett til et Google Excel sheet. 3-4 script, en SQL database, og en del del funksjoner for å levere data til en Flutter-app med total porteføljestatus koster meg rundt 95kr pr mnd. Bilder av mobil-app:


5 Likes

Inspirerende å se hva man kan få til når man blir litt kyndig på disse verktøyene og kodingen som ligger bak

fant en ny nettside,-lite “gratis” lesestoff :sweat_smile:

Virker som det går an å finne diverse scrapa data på norwegian-algodata.shop.

kloke ord å etterleve? :wink:

1 Like

fant en genial nettside for å studere bl.a. regnskap og annen fordypning innen selskapsanalyse :smiley:

Warren Buffett`s “Annual Letters” :scroll: