Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan trade kraft / strøm?

Er det flere som sysler med tanke på og trade kraft her ? Markedet svinger voldsomt så her burde det være store muligheter.

Da har jeg forhørt meg litt,og en må ha et firma som er momsregistrert ,og videre må en stille 30 tusen Euro til sikkerhet . Kontakt for de som vil prøve dette.

1 Like

Hva er din edge i forhold til de profesjonelle traderne i kraftmarkedet?

Tenker og starte i det små,med 0 i belåning blir min strategi . Her er det viktig og lære først og fremst.

Jeg er moralsk mot det med mindre man utelukkende shorter :stuck_out_tongue_winking_eye:

Man kan alltids tenke på pengestrømmene her. Hvor kommer pengene man tjener fra? Sitter man og tar noen ekstra kroner fra lommene til folk som fryser i Øst-Europa i vinter, eller er det andre tradere pengene kommer fra? Sånn det virker er det det første som blir tilfellet i realiteten av den akkumulerte tradingen som skjer, altså at det fører prisen på strøm høyere enn den naturlig ville vært uten.

Ser ut til at det er et marked med store muligheter for høy risk trading og avkastning/tap der etter. Så skal man opp i relativt store beløp før 300.000kr som sikkerhet blir verdt det. Når man ikke får ha disse i markedet/høyrentekonto. Sier også litt om sjansen for at man failer i snitt at de har et sånt krav.

2 Likes

Det er ikke tradere som drar opp prisen på strøm ,da hadde det ikke vært billig strøm i Nord Norge når det var dyrt her i Sør.

Hvis du har 1000 kWt å selge og 20 personer er interessert, så kommer det en til inn og kjøper 200 av disse for å selge videre. Blir ikke da etterspørselen høyere og dermed prisen høyere?

Forstår jeg det riktig, utgjør trading av strøm 0 på strømprisen.

Da spør jeg hvor pengene kommer fra, kan ikke forstå at det er et 0-sumspill. Men de forklarer det jo rett fram i artikkelen du lenket :slight_smile: “Denne kraften må leveres eller taes i mot. Alle som handler kraft hos oss må ha en balanseavtale med Statnett. Det vil si at de må levere og ta i mot den kraften de har kjøpt eller solgt. Det finnes derfor marginal muligheter til å spekulere i det fysiske kraftmarkedet.”

"Samtidig foregår det også handel om strømmen et annet sted, på Nasdaq’s Nordic Power Market. Selv om handelen der tar utgangspunkt i det som skjer på Nord Pool, er det ikke det samme markedet.

– Det finansielle markedet handler ikke om den fysiske strømmen. Det handler om verdipapirer. I det finansielle kraftmarkedet kan markedsaktører prissikre seg mot bevegelsene i det fysiske kraftmarkedet. Det vil si at man kan kjøpe fremtidige langtidskontrakter, men disse innebærer ikke en fysisk leveranse av kraft, sier Johansen.

På dette finansielle markedet kan den samme strømmen handles «flere ganger» frem til strømmen faktisk leveres på Nord Pool.

Merk at det fysiske markedet Nord Pool fungerer helt uavhengig av det finansielle."

Så prisene settes i forkant på Nasdaq Power Market basert på tilbud/etterspørsel på sikringer, og kontraktene dekkes i Nord Pool markedet. Så det har direkte påvirkning på budene på strømmen her.

Viktig å huske på at dette er skrevet av en talsperson for Nord Pool, så de sklir lett over det at det er et faktum med å si det på en fin måte. Teknisk sett er de to markedene ikke koblet sammen, men aktørene fra Nasdaq Power Market påvirker prisen via en feedback loop av forventet framtidig strømpris og dermed prisen for å sikre seg i det markedet, samt spekuleringen i markedet som øker prisen. Det påvirker direkte etterspørselen i form av prisen aktørene er villige til å betale for strøm i dag, på bakgrunn av hva som har skjedd i Nasdaq Power Market før.

Jeg trekker slutningen om at dette er en artikkel som vil være så skånsom som mulig for Nord Pool på bakgrunn av dette. Den importerte strømprisen overses, og fokus settes på risiko(som like gjerne kan dekkes av utbygging her hjemme) og et av motargumentene får fokus:
"Mange mener at Norge med våre naturlige kraftressurser i større grad burde beholde mer av strømmen her hjemme, istedenfor å selge den til utlandet når vi har overskudd. Johansen mener det er feil.

– Vi tjener på å være en del av et større strømmarked. I enkelte år med veldig lite regn er vi ikke selvforsynte med kraft i Norge. Da er vi helt avhengige av å importere for å dekke forbruket vårt. Hvis vi ikke skulle importert måtte vi gjort store investeringer for å være selvforsynt til enhver tid. Man glemmer denne problemstillingen litt, sier Johansen."

3 Likes
1 Like

litt sen men elevant,-hvor kan en se “Daglig/ukentlige” nivåer for vannmagasiner?

prisen forventes vel omvendt korrelert av menigmann :slight_smile:

Her

Oppdateres hver onsdag

1 Like

det blir stramt i energimarkedet en stund til…

image

Hva var det Einar Aas handlet med?

Einar Aas er en 47 år gammel mann fra Grimstad som fram til nylig var kjent for å tjene gode penger på kjøp og salg av kontrakter relatert til strømprisen (derivater).

Kraftbørsen han handlet på ble vel stengt for private/mindre aktører etter at han konket så tror ikke det er like lett å handle med kraft lenger

1 Like

https://twitter.com/eyaven/status/1652630972410609664

tidenes shortsignal? :scream:

Synes det hørtes ut som et bra konsept jeg. Største innsigelsen er jo prisen. Hadde prisen vært betydelig lavere så er det jo ikke dumt med en tråkkesykkel koblet til nød-batteriet ditt.