Jeg er langt fra noen ekspert, men har gjort meg noen tanker rundt hvilke aksjer man burde investere i og når. Jeg tenkte jeg kunne dele mine tanker, og håper på at du vil dele dine!
Det er vanskelig å plukke enkeltaksjer, men enda vanskeligere når man ikke helt kjenner hvordan forskjellige aksjetyper kan være veldig sykliske. Denne typen aksjer er det viktig å kjøpe i bunnen av bølgedalen og selge på toppen. Greia her er at tiden bra bunn til topp varierer veldig med aksjetypen!
Spillprodusenter som Funcom er gjerne på bunnen en god stund etter forrige spill som gikk til helvete. Ikke 2-3 måneder etterpå, men gjerne 6-12mnd. Evt positiv utvikling begynner gjerne i det ryktene om et nytt spill begynner å komme. Aksjen er også sterkt drevet av aksjonær-hype. F.eks kom Funcom med nyheten om at de hadde tilgang til Conan IP-en uten at aksjen gikk så veldig, men før noe så enkelt som en gametrailer gikk aksje 100%. Toppen kan fort nåes gjerne før launch, mens man fortsatt egentlig ikke vet hva de skal komme med. Fantasien er en mye bedre spillutvikler enn faktiske spillutviklere.
Starbreeze er et annet eksempel på en spillutvikler, men de viser også at man ikke må sitte på aksjen før launch for å tjene penger. De viste 9 mnd etter launch at ja, de hadde funnet ut hvordan de skulle øke levetiden på spillet, og selv om de hadde gått 6x fra før launch, så har de siden gått 5x. Aksjen er ekstremt nyhetsdrevet og har gått helt ekstremt de to siste E3-ene.
Gruveaksjer er noen rimelig spesielle dyr. Det tar mange år fra oppstart av et gruveselskap til det faktisk er i full drift. I mellomtiden blir prisen på malmen gjerne en helt annen enn den var i prospektet. Jeg vil påstå at å gå inn i dårlig finansierte nyoppstartede gruveselskaper er ren bingo. Den eneste grunnen til å gå inn i et slikt selskap er hvis de har break-even på historiske relativt lave kurser.
Shippingaksjer er helt ekstremt sykliske. Grunnen til at f.eks Fredriksen klarer seg er jo rett og slett at han legger til side mengder av cash i gode tider for så å kjøpe i de elendige tidene som garantert kommer. Høy gjeldsgrad, dårlige betingelser på lån eller historiske gode rater er indikatorer på at man burde holde seg langt unna. Gode rater fører til at det blir bestillt altfor mange skip, og alt går til h… Tørrbulk nå er et eksempel på dette.
Industriaksjer høres grisekjedelige ut, men de er i mine øyne relativt lette å forholde seg til. Markedet er mye mindre syklisk og en liten forbedring i marginer kan gi enorme gevinster. Her er det viktig å se på gjeldsgrad sånn at de har mulighet til å hente seg inn hvis markedet blir tregere. Det er definitivt en fordel å satse på et firma som leverer til flere sektorer. Kjedelig å kjøpe seg inn i et firma som kun leverer varer til oljeindustrien, for så å se den kollapse fullstendig på 18mnd…¨¨