Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hyliion

Starter en ny tråd om amerikanske Hyliion - ticker HYLN.

Selskapet gikk på børs under den verste Spac-hypen sommeren 2020. Selskapet ble priset til 50 USD per aksje på det høyeste, men har siden gått nedover jevnt og trutt. Som grønt oppstartsselskap blei dei naturlig nok hardt rammet av pandemien.

I dag handles aksjen for rundt 1,20 USD. Det som gjør ting litt spennende er at selskapet ved utgangen av Q2 2023 har en cash posisjon på 354 MUSD, mens børsverdien i dag er på 236 MUSD.

Selskapet tilbyr lastebiler med elektrisk drivverk som kan ha ulike innsatsfaktorer for energi. Bilene skal kunne gå på både batteri, naturgass, hydrogen osv.

Selskapet har en litt annen tilnærming enn sammenlignbare selskapet som satser på tungtransport-segmentet som Nikola, Hyzon osv ved at de tilbyr overgangsmuligheter for selskaper som i dag har fossil flåte, men som gradvis vil elektrifisere bilene sine. Selskapet produserer ikkje sjølv lastebilene, det skal tradisjonelle OEM gjøre, men de selger elektrifisert drivlinje og software for å optimalisere denne.

En utfordring med både BEV og Hydrogen i dag er infrastruktur. I USA finnes det per i dag 3 hydrogenstasjoner og alle disse er i California. Utbygging av hydrogeninfrastruktur er dyrt og vil ta tid å få på plass, så per i dag er dette ikke så realistisk alternativ for de fleste selskaper i USA. Utbygging av BEV-infrastruktur er på gang men her er tilgang på kraft en vesentlig bremsende faktor.

For CNG finnes det i dag ett nettverk av ca 700 kommersielle stasjoner som selger naturgass, spredd utover hele USA. Her vil Hypertruck ERX kunne fungere fra dag 1 og gi gevinst i form av sterkt redusert CO2-utslipp sammenlignet med diesel eksempelvis. Ett steg i riktig retning mens infrastruktur for BEV og hydrogen bygges ut.

Hyliion vil etter kvart tilby 4 ulike plattformer for lastebiler:

Hypertruck ERX™ - rekkeviddeforlenger basert på naturgass (CNG).
Hypertruck KARNO™ - under utvikling. Lastebil med ein elektrisk rekkeviddeforlenger. KARNO-generator som del av lasteilen for å produsere strøm mens bilen er i bruk.
Hypertruck Fuel Cell - under utvikling i lag med HYZN. Skal bruke HYZN sin 200 KW stack. Skal gå på hydrogen. Første konseptbil er klar for testing.
Hyliion Hybrid - er som navnet tilseier ein hybridmulighet for diesel/CNG lastebiler til å få ein meir miljøvennlig gradvis elektrifisering. Installerer då software, E-axle for å kunne gjennvinne bremseenergi og ett batteri som kan gi strøm til kabinen/AC, og dermed redusere kostnader for eksisterende biler.

I 2023 er det forventa omsetning på beskjedne 10 MUSD relatert til Hypertruk ERX og Hybrid, med full produksjon av Hypertruck ERX planlagt i andre halvår av 2023.

Hyliion har kjøpt KARNO-teknologien fra GE og planen er å bruke denne både som rekkeviddeforlenger på Hypertruck Karno og som fristilte generatorer for salg som modulære enheter. Disse skal produsere strøm om kan kjøres med ulike innsatsfaktorer som hydrogen, naturgass, diesel, amoniakk, metanol med mer.

Tanken er at Karno kan hjelpe til med elektrifiseringen av tungtransport uten å gå på bekostning av begrensninger i strømnettet.

Electrified Powertrain Solutions for Commercial Trucking | Hyliion

Hyliion’s Investor Day 2023 | Highlights - YouTube

Mer om Karno:

Et selskap med spennende potensiale, liten emisjonsfare og lav verdivurdering ut fra pengebeholdningen.

1 Like

Hyliion at the J.P. Morgan Auto Conference 2023 - YouTube

Litt mer om Karno:
Hyliion KARNO Generator - YouTube

1 Like

Hydrogenkonseptet med Hyzon i gong med tester:
https://twitter.com/hyzonmotors/status/1694442268768510179