Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IDEX Biometrics (IDEX)

Ja det kommer tall da. Får nokk også vite mer om hvordan de skal håndtere refinansieringen samt utsiktene framover i markedet. De har jo sagt tidligere at målet er break Even i q4. Så får vi se om de fortsatt har tro på det

1 Like

Ok. Hvist dei ikke har trua på det da so er det vell best å rømme skuta ?

Personlig ville jeg ikke gjort det, men det får en velge selv. Er de ikke break Even i q4 så er de hvertfall det i q1. Det er vanskelig å spå for dem når forskjellige LOA kommer men de første har allerede kommet. Med loa kommer også ordre som vi har sett. Jeg tror vi kommer til å få en veldig stor ordre når idemia sin street trail er over. Og det er forventet at dette kommer til å skje denne måneden. Kommende finansiering, om det er lån eller emi vet jeg ikke, er nokk uansett siste gang de må finansieres isåfall. Derfor ser jeg ikke noe risiko å holde ut q1 om forsinkelser skulle oppstått.

IDEX Biometrics issues a Convertible Bond to prepare for commercial ramp-up

1 Like

Da ble det et lån!:tada::smiley: dette var veldig gode nyheter. Slipper kraftig utvanning

1 Like

Godt jobbet av Idex. Tenker det blir shortinndekking, da finansiering nå er i boks, og kommersialiseringen ligger tilnærmet klar i lysløypa.

Arctic ute med ny targetprice på 2,6kr.

Hva var den gamle targetpris?

Solgte allt i dag.

Får se når kursen har stabilisert seg på høgare nivåer om det blir ny inngang

1 Like

Grant of Incentive Subscription Rights in IDEX Biometrics 8 Nov 2023

Betale lån med lånte penger er vel aldri god butikk…… hvorfor skulle det plutselig rase inn penger her? Hvor mange år har de ikke brølt ut på børsen om hvor mange samarbeidspartnere de har og ordre som kommer rettsrunde hjørnet… alt skal være så hemmelig med størrelsen på kontraktene og hvem som står bak bestillinger.
Blir lite troverdig noe markedet har sett det siste året.
Før spratt kursen 20-30 prosent på en liten nyhet… nå faller den isteden …

Å få publisere Børsmeldinger burde hatt mye større krav til innhold spør du meg…

Lånet skal brukes for å være klar for lanseringer, samt sikre drift framover. Er ganske sikker på at de aldri hadde tatt opp et lån om de ikke trodde de skulle klare å betale for det. Det er også en mye bedre løsning for oss aksjonærer, slipper større utvanninger. Forskjellen på hvordan idex var før og nå er at nå begynner pengene å renne inn i kassa. Lanseringer kommer og med lanseringene kommer ordre. Nå har ikke de største bankene fått sine lanseringer enda og derfor har ikke de store ordrene kommet. Det blir bedre når lixsens får loa, street trailen til idemia er over og street trailen til tag er over.

IDEX Biometrics interim report for the nine months ended 30 September 2023

I Idex’ tilfelle vil konverteringskursen være 25 prosent over sluttkurs i aksjen ved det tidspunktet avtalen signeres. Dette ventes å skje innen et par uker uker.

I dag er kursen 42 øre. Om man antar at utviklingen er sidelengs frem til signering vil konverteringskursen være 53 øre.

– Långiveren vil ikke konvertere dersom aksjekursen er under konverteringskursen, kun dersom den stiger. Poenget med en konvertibel er at du får nedsidebeskyttelse ettersom du eier gjelden, men oppsiden dersom det går bra, sier Spetalen. – Ikke et spirallån

Han mener man misforstår, om man anser lånet som et dødsspirallån. Forklaringen er at et såkalt spirallån ville hatt flytende konverteringskurs, mens her blir den fastsatt.

– Det er ikke caset her, med mindre man kun betalte tilbake lånet med aksjer på fallende kurser. For det første gir ikke det mening finansteoretisk og for det andre vil ikke Idex komme i en posisjon der selskapet ikke har råd til å betale gjelden med kontanter, for da har det ikke råd til driften heller.

Idex står fritt til å betale ned gjelden med kontanter eller aksjer. Nedsiden er eventuelt om Idex velger å kun gjøre sistnevnte. Idex-sjefen påpekte under presentasjonen at det alltid vil være ønskelig å betale med kontanter, dersom det er tilgjengelig.

2 Likes

Fin artikkel som tar for seg hvor bra de håndterte refinansieringen. Kunne ikke blitt løst på en bedre måte

1 Like

Merkelig resonnement. Hvor skal pengene komme fra til å betale ned lånet på tre år. Summen på 100 millioner rekker vel til 4 måneders drift ca.

IDEX Biometrics ASA - Contemplated Private Placement

Med slike kostnadsreduksjoner og de samlede inntektene fra den planlagte private plasseringen og konvertible obligasjonen, forventer selskapet å være fullfinansiert ut 2024

2 Likes

Dette synes jeg virker negativt. Ingen melding om synspunkter på «break even», ingen uttalelser om mulig inntekt. Hva skjer etter 2024? Nye emisjoner.

1 Like

Tenker dette er bra at de har penger ut 2024.

1 Like