Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IDEX Biometrics (IDEX)

Merkelig. Samme skjedde i thinfilm for noen år siden, ca 10% over siste omsatte kurs.

Og en haug av innsidekjøp! Lover bra!

1 Like
1 Like

IDEX(NY):GJORT RETTET EMISJON PÅ 214M, VURDERER INTERNASJONAL BØRSNOTERING

	08:02
	(Oppdatert artikkel)

Oslo (TDN Direkt): Idex Biometrics har gjort en rettet emisjon på 214 millioner kroner mot eksisterende aksjonærer, som inkluderer Woodford Investment Management, Invesco og medlemmer av selskapets styre og ledelse, ifølge en melding onsdag.

Emisjonen vil møte selskapets kapital- og arbeidskapitalkrav, og styret venter at de ekstra midlene skal ta selskapet til lønnsomhet.

Totalt vil 53,4 millioner bli utstedt til kurs 4,00 kroner pr aksje. Idex-aksjen sluttet på kurs 3,18 kroner på Oslo Børs tirsdag.

Idex forventer en betydelig økning i salget drevet av raskt voksende kundeetterspørsel, opplyses det.

Idex viser til at selskapet har mottatt bransjens første produksjonsordre og mener at selskapet er den eneste leverandør av dual-interface og kontakt-baserte løsninger som møter alle krav til sertifisering. Selskapet mener er der godt posisjonert for å fange en stor andel av markedet for biometriske betalingskort, som estimeres å overstige 575 millioner enheter innen 2023.

Videre viser selskapet til en betydelig økning i kundeinteresser på tvers av EMEA, Amerika og Asia for IDEXs biometriske betalingskortløsninger.

Selskapet ser frem til å kunngjøre kontrakter og viktige utviklinger i nær fremtid, opplyses det i meldingen.

Etter betydelig vekst blant sluttkundene, viser Idex til en nylig økning i interessen for selskapets løsninger fra potensielle globale partnere.

Selskapet er nå i samtaler med disse globale partnerne for å muliggjøre dypere strategisk samarbeid, noe som kan resultere i en ekstra egenkapitalinvestering, heter det.

Videre skriver Idex at gitt den internasjonale sammensetningen av sine aksjonærer anser selskapet det stadig viktigere å få tilgang til en bredere og strategisk investorutgangspunkt.

Som et resultat har selskapet til hensikt å forfølge muligheter for å notere sine aksjer på en internasjonal regulert børs, som London Stock Exchange eller Nasdaq, opplyses det.

For ytterligere å styrke sin markedsledende posisjon og fremtidig konkurranseevne, har Idex det seneste kvartalet samarbeidet med Visionox for å utvikle fingeravtrykkssensorer med integrerte skjermer, og med Shenzhen Excelsecu Data Technology Co for å utvikle dueal-interface biometriske kort med skjerm.

2 Likes

I utgangspunktet høres dette interessant og forlokkende ut. Men jeg stusser over at de får satt en emisjon til en kurs som ligger langt over sluttkursen i går.
PR dags dato tjener ikke selskapet penger. De skriver at midlene de nå har hentet inn skal ta dem til lønnsomhet, altså at selskapet går i pluss. Men hvorfor skal da ledelsen notere selskapet på en børs dom er dyrere enn OSE? For meg virker det som sløsing i en tid da de burde ha fokus på å få opp salget.

Ærlig talt så er det en del i denne meldingen som vitner om en ledelse som synes å bidra til å pumpe opp aksjekursen, uten at de har grunnlag for noe slikt i inntjeningen til selskapet. Da ringer alarmklokkene hos meg.

Jeg var aksjonær i IDEX sommeren 2018 og gjorde gode penger på selskapet. Men jeg lurer på hvor det er blitt av alle de store leveransene som ledelsen hevder skulle komme høsten og vinteren 2018/19. Ja, de har et nært samarbeid med MC, men hittil har jeg ikke lagt merke til at det er meldt om store leveranser. Kanskje ikke så rart at de da må ha påfyll av penger?

Ønsker alle aksjonærer i IDEX lykke til!

3 Likes

Totalt vil 53,4 millioner bli utstedt til kurs 4,00 kroner pr aksje. Idex-aksjen sluttet på kurs 3,18 kroner på Oslo Børs tirsdag.

1 Like

Men jeg lurer på hvor det er blitt av alle de store leveransene som ledelsen hevder skulle komme høsten og vinteren 2018/19.

Vinteren 2019 er vel ikke akkurat over ? er den vel ?

Nei, fremtiden ligger foran oss og det gjør store deler av vinteren. Men jeg tror nok ledelsen vil meddele markedet med en gang de har mottatt ordre, og fra ordre er mottatt så vil det fortsatt gå noe tid før leveransene er effektuert. Faktisk hadde jeg ventet at selskapet ville meldt flere ordrer i løpet av høsten 2018, men det skjedde altså ikke. Hittil i 2019 er det heller ikke meldt om ordrer, kun at de måtte fylle pengebingen for videre drift. Men er man fornøyd med det, så er jo alt såre vel.

Hvorfor så engasjert når du ikke eier så mye som en aksje ?

Er jo flere av oss som vurderer inngang. Har vært inne og både tjent og tapt litt før. Må være lov å stille spørsmål, både positive og negative. Jo mer info vi deler, jo enklere er det å ta et valg. :slight_smile:

3 Likes

Det er da veldig greit det! Gode spørsmål :+1:

Nei, man skal vel være forsiktig når man ikke eier aksjer. Beklager dersom mine kommentarer blir oppfattet som utidig baissing. Det var ikke hensikten. Og dersom det plager noen at der stilles relevante spørsmål, så tar jeg den.

Lykke til videre. Over og ut.

Mvh

LM ;-))

1 Like

God nyhet å våkne opp til dette. Synes det de holder på med virker veldig spennende, men som med så mange andre selskaper som ikke enda er i gang med inntjening så tar ting mye tid #biotech. Alltid fristende med å selge etter 20% oppgang for dagen, og mulig det hadde vært riktig, men nå er finansieringen på plass og det virker som det er ting i vente. Får vel ta på meg tålmodighetsthatten nok en gang. Begynner å bli vant til det :slight_smile:

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal gå igjen i så mange tråder. Stilles spørsmål ved engasjementet til folk fordi de ikke eier aksjer i selskapet. Please!

Jeg synes det er helt ok at folk spør hvorfor andre bruker tid i en aksje de ikke eier. Det er langt fra sikkert at svaret er det man tror. :slight_smile:

2 Likes

Så folk må begynne å begrunne sin interesse for aksjer de ikke eier? Blir bare tull spør du meg. Jeg er spesielt interessert i biotech aksjer, betyr ikke at jeg eier alle selskapene jeg leser og kommenterer om her. Stiller kanskje spørsmål for å avklare noe i forbindelse med en mulig fremtidig investering.

At flere her inne hele tida skal henge seg opp i om man faktisk eier aksjen bare man er interessert, det skjønner jeg ikke. Spesielt når det brukes negativt, slik noen brukere her får høre i andre tråder.

2 Likes

Nei, men svaret på det spørsmålet kan være interessant. :slight_smile:

1 Like

Velger å lese meldingene i dag som svært positive når både eiere og flere styremedlemmer går inn med ny kapital.

Hvorfor skulle medlemmer av styret i selskapet kaste penger ut av vinduet? Synes det er ganske klart at ingen her ville puttet penger i selskapet om de ikke hadde stor tro, og en del kunnskap om ting som er på vei.

At de kjøper til nesten 29 prosent over siste sluttkurs sier de i meldingen er en kompensasjon for den tegningsretten samtlige aksjonærer også egentlig hadde, men som de ikke fikk bruke ved denne emisjonen. (Håper jeg forstod meldingen rett på dette punktet.)

1 Like

Fingerprint har ofte vært nevnt i denne tråden. Kan noen forklare meg hvorfor omsetningen i Fing er så brutalt mye høyere enn i Idex-aksjen?

Flott at noen stoppet oppgangen slik at vi andre får lastet opp godt under emisjonskurs:)

Har plukket gjennom hele dagen. Dette er penger på gaten.
IDEX går fort når den først går. 5 kroner før helgen overrasker ikke meg.

Les dette fra meldingen:

Selskapet ser frem til å kunngjøre kontrakter og viktige utviklinger i nær fremtid, opplyses det i meldingen.

Etter betydelig vekst blant sluttkundene, viser Idex til en nylig økning i interessen for selskapets løsninger fra potensielle globale partnere.

Selskapet er nå i samtaler med disse globale partnerne for å muliggjøre dypere strategisk samarbeid, noe som kan resultere i en ekstra egenkapitalinvestering, heter det.

1 Like