Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IDEX Biometrics (IDEX)

Solgte meg ut på 2.19 for noen minutter siden, tror vi skal under 2 tallet igjen dessverre med makro, krig og usikkerhet verden rundt…

Jeg vil først se hvordan Idex reagerer når over 2,2 igjen. Det vil si jeg sitter

1 Like

Nå med første reelle ordre:-) Over 70% opp til toppen. Hvis krigen ikke eskalerer ytterligere bør den videre opp. Kraftig opp! :rocket:

1 Like

Hva er verdien på dette opplegget?

Det er vel ingen spesifikk verdi. Dersom det er som vi tror at de nå skal gi det som en løsning for sine kunder så kommer det vel helt an på hvor mange kunder som vil ha det. Idex får vel en viss sum per kort i produksjon.

2 Likes

Også tenker jeg at om du som kunde kan velge biometrisk kort til samme pris eller billigere enn de andre kortene banken din tilbyr, så vil du jo mye heller velge en sikker løsning som biometrisk kort, ergo det kan bli mange salg og endelig litt inntekter til Idex

1 Like

IDEX Biometrics: Employee Share Purchase Plan - 1 March 2022

1 Like

Rocker legger ut en video på Youtube med det biometrisk kortet:)

2 Likes

IDEX Biometrics: Subscription Rights Exercise - 4 March 2022

Skjul Leading Global Payment Card Integrator in Japan to Launch Biometric Smart Cards Based on IDEX Biometrics TrustedBio Solution

INNSIDEINFORMASJON

Oslo, Norway 08 March 2022 IDEX Biometrics ASA has received an initial order from a new development partner, one of the worlds most advanced technology solution providers and global payment card integrators. The order is in support of a strategic development agreement between the companies that targets production later in 2022. As the global biometric payment market is reaching an inflection point towards mass production, this partnership will provide Japanese banks and issuers access to a biometric payment card with industry leading performance and cost efficiency. The agreement covers joint development of biometric smart cards based on the IDEX Biometrics TrustedBio® turnkey reference design. The comprehensive solution platform includes the IDEX Biometric TrustedBio, integrated MCU/PMU, biometric software including proprietary Card Operating System, applets, inlay and a SLC38 security controller from Infineon Technologies AG. The agreement further includes a joint customer engagement and go-to-market model.Vince Graziani, Chief Executive Officer of IDEX Biometrics, stated, This order and new design win for the IDEX TrustedBio turnkey solution further confirms that IDEX Biometrics is enabling the acceleration of global deployment for biometric smart cards. Together with this major player in the payment card industry, we will deliver biometric smart card solutions that enable a secure and seamless user experience to millions of consumers in Japan and around the globe.

3 Likes

Registration of Share Capital Increase in IDEX Biometrics - 9 March 2022

2 Likes

Kontaktløs betaling og PSD2/SCA(Strong Customer Authentication)

PSD2 er et EU/EØS-reglement med formål om å gjøre betaling sikrere. Dette gjelder blant annet betalinger via nettbanken, netthandel og fysisk kortbetaling.
Eksempler på dette:
Nettbankbetaling/mobilbank
I nettbanken blir man mye oftere bedt om å bekrefte en betaling med autentiseringen man benyttet for å logge seg inn med(Innlogging uten BankID, BankID eller BankID på mobil, eller bekreftelser i mobilbanken med 4 sifret kode eller fingeravtrykk/FaceID). Tidligere var det nok å logge seg inn i nettbanken før man da kunne betale regning uten flere godkjennelser.
Netthandelbetaling(via kort)
Fra 01.01.2021 trådde blant annet en ny EU/EØS lov i kraft når det kom til netthandelbetalinger via kort. Dette førte da til at betaling til blant annet EU/EØS nettsider og apper der enkeltsummen var over 300 kroner, førte til at man måtte benytte seg av 3D-Secure(bankens svar på 2-faktorverifisering/sterk kundeautentisering(SCA)).
Dette betyr i bankverden at minst 2 av 3 faktorer må oppfylles ved beløp over 300 kroner, eller vil alle transaksjonene avises:

  1. Noe du er(Fingeravrykk, Ansikt)
  2. Noe du vet(Passord, Pinkode)
  3. Noe du har(Kodebrikke, Mobil, Kort)

Ved netthandel, er det ofte disse 2 faktorene som kombineres: Kortinformasjon og Autentiseringsinnlogginger( BankID og BankID på mobil.)
I tillegg så har netthandel restriksjoner på antall transaksjoner og Akkumulert verdi.
Antall transaksjoner er på 15 før man må bekrefte med BankID, eller akkumulert verdi på 1500 kroner. Det første som inntreffer, før disse 3 grensene blir nullstilt. Dette kan minne veldig på grensene man ha ved kontaktløs betaling, og dette er ikke tilfeldig.

Kontaktløse kort
Kontaktløse kort, mener jeg er den delen av betaling som er minst beskyttet av forbrukere/banken.
Kontaktløse kort er i flere land og områder den mest benyttet betalingsmetoden ved fysisk kortbetaling. Dette er ventet å øke enda mer mer årene som kommer. Som netthandel med kort og nettbankbetaling er de også underlagt samme regler.

  • Enkeltbetaling over 500 kroner, krever pin
  • Flere enn 15 transaksjoner krever pin
  • Akkumulert verdi på rundt 1400-1600 krever Pin

Når man bruker pin benytter man seg da av 2 faktorverifisering ved at man både 1. Har et kort, og 2. Vet sin pinkode.

Biometriske Kontaktløse kort
PSD2 kravet(EU reglementet) som har trådd i kraft, ser jeg på som svært gode nyheter på kort og lang sikt for biometriske kortmarkedet, og deriblant Idex Biometrics.
Med et biometrisk kort, er fingeravtrykket lagret inne i kortet og i ingen databaser, som gjør at man oppfyller SCA ved kortbetaling. Der man både: 1. Har kortet og samtidig bruker sin Finger som godkjenner transaksjonen. Fingeren blir din Pin-kode. Dette betyr at alle beløpsgrenser forsvinner.
På financial Conduct Authority er det blant annet gjort noen unntak for dette kravet:

Conditions to apply the contactless exemption to SCA
"The rules include exemptions to how you apply SCA, including the contactless exemption under Article 11 RTS-SCA.

If you’re an issuer, you may choose not to apply SCA to contactless point of sale transactions if specific conditions are met."
Samtidig er de litt redde for at kontaktløs betaling og hyppigere bruk av Pin kan føre til at veksten ikke går like fort som det håpet:
“We are aware of concerns within the charity sector that the new requirements on SCA may lead to disruption in the existing use and future growth of contactless donations.”
Kilde: Strong Customer Authentication | FCA

Mitt svar på dette er at det Biometriske kortet er en selvfølge for at kontaktløs betaling vil vokse enda mer enn i dag, i forhold til enklere betaling, hygiene og ikke minst Sikkerhet.

1 Like

Eller så forsvinner kortet helt og mobilen/annet tar over. Google pay osv…

Tenker at det er mer lettvint å ta opp et kort å bare “zwipe” det, enn å ta frem mobilen, låse opp, åpne app, låse opp med fingeravtrykk mv. :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja men mobilen har man alltid, kort er en ekstra ting å huske på. Fingern ønskes på kort også så det blir så godt som likt. Ta opp telefon, lås opp med finger og legg på for kontaktløs betaling. Ingen app man må finne frem.

Helt enig! Poenget er ikke om man bruker 1 sek lengre. Poenget er at man slipper å ta med seg kort. Jeg har ikke brukt kort på flere år, kun mobil. Jeg har ikke kort med meg ut, det ligger hjemme i en skuff. Så mobil er framtiden. Men, samtidig tror jeg at kort går over til fingerprint, selv om det er lettere med mobil så er det fremdeles millioner av mennesker som fremdeles bruker kort, spesielt ute i resten av verden utenfor Norges grenser.

1 Like
  1. Selv med tapping med kort uten kode, velger jeg å betale med mobil.

  2. Jeg tar ikke med meg en ekstra kortholder / eller bare kort. Fordi jeg skal spare 1 sek når jeg skal betale.

  3. faktisk har jeg tatt med meg kortholder av å til fordi jeg trengte andre kodekort etc. Selv da, valgte jeg å betale med mobil fordi jeg ikke orket å ta kortet ut av kortholdere. (hvis man skal bruke fingerprint i framtiden, så må man ta ut kortet fra kortholderen)

  4. Så en av poengene er at man har alltid mobilen med seg, og mobilen er alltid lett tilgjengelig. Veldig enkelt å betale med mobil, jeg tar mobilen opp, trykker to ganger på sideknapp (den har da allerede lest fjeset mitt automatisk) og betaler. så i praksis betyr det, ta opp mobilen og trykke to ganger på en fysisk sideknapp og betale. gjør alt med en hånd og en bevegelse.

1 Like

Du kan ha rett, men vi er vanedyr, og fortsatt mest vant med å betale med kort, så tenker at adopsjonen av kontaktløse kort med fingeravtrykk går raskere enn med mobil-betalinger. Så må man huske på at det mange land som ligger etter vesten mtp. teknologi, er vel kanskje derfor blant annet Zwipe satser på en del “alternative” geologiske markeder?

Biometriske kort sin forse er jo sikkerhet. Blir det stjålet, så er del vel mye vanskeligere å få ut penger eller/og sensitiv info vs andre alternativer.

Hvordan er det forresten med implementering generelt av slike kort vs kontaktløse mobilbetalinger?

Finnes det andre bruksområder hvor kombinasjonen sikkerhet/lettvinthet anses bedre for biometriske betalingskort enn for mobil :slightly_smiling_face:?

1 Like

Man ligger bare inn kort opplysningene inn i systemet (eks Apple Os). Det er mye bedre beskyttet der enn et fysisk kort.

1 Like

Det fungerer til å med slik at når man betaler, så sendes det ikke ut kortopplysninger men andre tilfeldige koder som knyttes opp mot Apple eller noe. Vet ikke helt hvordan. Men selv da hvis man er på en falsk side eller svindel, så får de ikke tak i kort opplysninger men kun den ene betalingen.

1 Like