Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Indeksfond - Teknologi

Vel alle kjøp/salg som legges inn dagen før blir normalt utført dagen etterpå i Sbanken. På nordnet kan du legge inn kjøp / salg samme dag før kl 8:30 på de fleste fond og det tas samme dag.
Men sluttseddel og penger på konto kan drøye 2-3 dager.
Å kjøpe DNB teknologi for 1 uke? Tja, selvsagt går det an, men blir vel ikke store gevinsten da, med mindre du treffe crashpunktet og taper 35% når du går med i raset … eller en liten oppgang på kanskje 10%. Avkastning kalkuleres daglig - JA.

Ellers finnes det også BlackRock World Technology, JPMorgan Funds - US Technology Fund A, , Franklin Technology, TIN Ny Teknik (ny svensk teknologifond). HUSK dog at disse fond har annen valuta og det dermed tilfaller ca 0.75% gebyr ved kjøp og salg! Akkurat det slepper du ved inløsing/kjør av Dnb Teknologi.

1 Like

Bump Jeg sparer i DNB tek (og tidligere blackrock world technology eller hva den heter) til familien. Jeg innser dog nå etter å ha tatt en titt igjen etter lengre tid at dette er egentlig vitsløs da fondet folger nærmest til ien underliggende index (MSCI world technology). Så er spørsmålet på nytt om det fins en index ETF som kanskje anbefales mere i samme retning, DNB fondet koster godt i gebyr for egentlig lite innsats? MSCI index kan jeg handle på nordnet i EUR, men jeg liker ikke valutaeksponeringen.

Blackrock Next Generation Tech er kanskje ikke så FAANG tung ?

1 Like

Hvis denne («lignende fond»)stemmer så har DnB teknologi klart seg utrolig bra vs de andre

ja men underliggende MSCI world technology index er nesten 1:1 med DNB tek, og det har tidligere blitt brukt en annen underliggende index (som DNB nordic tech slo massiv)…

1 Like