Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Indekskurser rett i Excel?

Er en “nybegynner” som tenker å gjøre div. trendanalyser av ulike indekser i Excel.
Bruker formelen =AKSJEHISTORIKK() i Excel som gjør jobben med å hente ut historikken for selskapskurser, f.eks. :
=AKSJEHISTORIKK(“XOSL:EQNR”; “01-01-2010”;“01-10-2021”;0;1;0;1;5)
Men, når jeg prøver å hente ut historiske indekskurser feiler dette, f.eks. :
=AKSJEHISTORIKK(“XOSL:OSEBX”; “01-01-2010”;“01-10-2021”;0;1;0;1;5)

Noen som vet hva jeg gjør feil?

Ikke mulig å få index via Stockhistory.

Takk for svar!

Noen som har tips om andre metoder for å hente ut historikk og daglige kurser for indekser (trenger ikke real-time) inn et fast regneark i Excel? (dvs. unngå å måtte laste data manuelt hver dag)

Det er en egen tråd om scrapping. Det kan funke med PowerQuery i Excel også, men jeg har ikke forsøkt selv.

Du kan forsøke deg med Zapier webhooks. Finn en datakilde som du kan hente data fra, eller lag en apify web scraper. Med zapier kan du lage rader inn i excel.

Anbefaler deg å prøve ut funksjonen “Stocks” som du finner under menyen “Data”. Bruker den selv i gratisutgaven av web-excel, og synes den fungerer veldig bra. Kurser på enkeltaksjer og indexer oppdateres automatisk med minste intervall på 5 minutter. Kan bruke refresh om du ønsker oftere oppdatering. Amerikanske aksjer og indekser er real-time, andre stort sett 15 minutter forsinkelse. Eneste jeg dessverre ikke har funnet er Oslo Børs, men den har man vel stort sett kontroll på uansett. Kan også legge inn valuta, og ulike råvarer som f.eks. olje og gass, og metaller.

Eksempel.
image

Eksempel.