Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Instabank ASA

1 Like

Synes denne virker noe spennende. Andre som har sett seg ut denne? :slight_smile:

Forsiden fikk lån til å se enkelt og fristende ut hvertfall. Haha. Noe spes som gjør den interessant som du ser for deg?

Mistet litt trua på forbruksbankene, litt som jobber imot dem + mange av dem nå. Tror vanlige banker har mer å gå på dersom renta kryper sakte men sikkert opp.

Aksjene i Instabank ASA er notert på NOTC-listen, med ticker INSTA. Dette er et informasjonssystem for unoterte aksjer som eies av NOTC AS og administreres av Verdipapirforetakenes Forbund

Kan noen oversette? Hvor setter jeg penga?
Nvm fant ut. Tror jeg.

Unotert aksje. Hvis du bruker Nordnet er det egen oversikt over unoterte aksjer under Aksjekurser. Der kan du kjøpe og selge.

1 Like

Min største aksjepost er fortsatt i INSTA. Har foreløpig vært ørkenvandring siden jeg kjøpte og lite omsetning. Nå er usikkerheten rundt regulering av bransjen “borte” all den tid reguleringen er på plass. INSTA har som flere av de andre allerede en utlånspraksis som følger de nye strengere reglene.

Insta har hatt den raskeste veksten av alle forbruksbankene siden oppstart, og ser ut til å gå i break even allerede i Q3 (det antydes at de faktisk vil gå i null i løpet av Q2 men det er foreløpig usikkert. Rapport for Q2 kommer om under en måned, 08. august.

Instabank er i ferd med å etablere seg i Finland (uten egne ansatte i Finland, noe som er vesentlig i forhold til kostnadskontroll, vekstsmerter osv). Instabank har også begynt å selge forsikring, uten å øke antall ansatte.

Personlig liker jeg faktisk også merkenavnet Instabank, selv om det bærer preg av å være et lånt navn. En av bankens kjerneverdier er å behandle lån raskt og effektivt, en ren internettbank, så navnet passer også på den måten. Hvis banken ønsker å skalere utover Norge og Finland (etableres i Finland i løpet av 2017) tror jeg navnet er enklere å markedsføre enn mange andre merkenavn. Og så lenge banken klarer å skalere til Finland uten egne ansatte i Finland, ja så kan de klare det også til andre land. I så fall tror jeg merkenavnet er enkelt å markedsføre og enkelt å innarbeide som et “go-to”-navn.

Dette er selvsagt bare personlige meninger, men jeg tror at de som kjøper litt INSTA og lar pengene bli der et par år vil ha tredoblet investeringen. Eller noe sånt :slight_smile: DISCLAIMER: det er lite omsetning i aksjen, og det bør være mulig å kjøpe på dette nivået ca 2,2-2,3 noen uker til, men jeg tipper vi får et nytt nivå å selge på etter Q2. Skal du kjøpe eller selge aksjer er det også slik at aksjene ikke selges umiddelbart som med andre aksjer, siden de er unoterte.

1 Like

Bra post VargVemund! Gøy å se at andre også snuser på dette selskapet. Eneste jeg tenker på er når “de store gutta” begynner å handle aksjer, da har kursen en tendens til å bli voldtatt ganske bra. Se bare på andre selskaper som enten har vært unotert, Oslo Axess eller Merkur Market, hvor aksjen har vært stillestående lenge, og når først noen av “de store” kommer på banen dumpes kursen for kjøp.

Hva er markedsverdien til selskapet på dagens kurs?

1 Like

Ca 400mill i markedsverdi. Arne Fredly har 7mill aksjer, sittet siden
starten tror jeg. Kjenner ikke til de andre storeierne, men de 20 største
eier i hvert fall ca 70%. Tror ikke denne kommer til å bli dumpet egentlig,
men man vet jo aldri! Mitt inntrykk er at de fleste aksjonærene sitter
stille og har god tid.

Hadde bare alle vært som den ivrige kjøperen kl 12:44!

1 Like

Q4 legges frem i morgen. Noen tanker om hvordan denne blir?

Begredelig svar fra markedet i hvert fall!

Sveaas inn i Instabank. Gode nyheter etter et relativt kjedelig år!

2 Likes

Sveaas har god erfaring med bankdrift fra Advanzia og tidligere YAbank. Var med på sistnevnte og det var på alle måter god butikk.

Det fremgår av avtalen at Sveaas i første omgang vil tegne seg for 10% til kurs 1,85 gjennom en rettet emisjon. Aksjebeholdningen er allerede økt uten at dette gav vesentlig utslag på kursen. Sveaas har videre en opsjon om å tegne seg for ytterligere 12,5% til samme kurs innen utgangen av 2018 (også her ved en rettet emisjon). Vil ikke dette vanne ut eksisterende aksjonærer ?