Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

InterOil Exploration and Production (IOX)

InterOil Exploration and Production har planlagt boringer på feltene Altair, LL-A47 og Cor-6. De starter henholdsvis 20. februar, 12. mars og april 2018.

Altair er et felt hvor SLS tar på seg 90% av kostnadene til boringen. I følge rapporten til IOX er det 25-35% sjangse for treff. Uansett ved bom har de lite å tape. Interoil melder også at den første letebrønnen ved Altair-blokken i Colombia har truffet på en 20 fot stor oljekolonne i hovedreservoiret. Nå forbereder de en produksjonstest, og selskapet tar med i børsmeldingen at tilsvarende brønner i området har en initiell produksjon på 800-1.500 fat per dag.

LL-A47 var det feltet med flest budgivere i 2010. Parex ga bud og har også en produksjon på 34 000 fat per dag, på LLA-34. Sjangsen for treff her er på 30-35%.

COR-6 Fant jeg lite infromasjon om, men det er ganske langt fram i tid - gjerne fyll på med mer.

Ellers har IOX fått kontroll på økonomien og levert på alle plan (nye eiere). De produserer olje og leverer varene. De har 4 brønner mot juni, med et konservativt syn er det stor sannsynlighet for treff. En potensiell produksjonsøkning i 2017 kan gi god avkastning. Det skal ikke legges under bordet at IOX har obligasjonslån og banklån, men vil tilføye at de også har partnere som tar en stor del av risikoen (les: SSL).

6 Likes

Her er Iox i konflikt, inntil denne konflikten er løst, er det en betydelig risiko i aksjen, som ikke må undervurderes.

Ang produksjon, så er den skuffende lav, og det er skuffende at ikke Iox har evnet å øke denne, i takt med stigende oljepris

Ellers er eg til dels enig i det du nevner

Edit : ang Altair, så nevner du at dei har treff der, da kan det også være greit og nevne at sist det ble drillet, så ble det bom, så er alt med :slight_smile:

3 Likes

Eg bare vet det :slight_smile:

Ellers er informasjonen tilgjengelig i årsrapporter og andre børsmeldinger.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160404.GlobeNewswire.1999993

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160526.GlobeNewswire.2015652

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160623.GlobeNewswire.2022668

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160713.GlobeNewswire.2028275

Løsning avslått i retten :

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160914.GlobeNewswire.HUG2042017

Iox er forsøvidt enig med myndighetene om en løsning, men retten ville ikke godkjenne dette.
Er litt opptatt nå, og utover kvelden, men kan komme med litt flere detaljer senere, om du ikke finner mer om det selv

Eg har følgt Iox i en årrekke, og er kanskje det selskapet eg best kjenner til, utenom om Gig og Funcom

Eg synst det er bra at Iox har fått avtale, og avtaler som gjør at forpliktet boreprogram kan gjennomføres, det såg rimelig mørkt ut lenge.

Eg ville sett at Iox hentet penger på dagens nivå, for å kunne h mulighet til p fremforhandle enda bedre avtale på dei resterende brønnene.
Det er mye inntekt dei første årene som blir gitt bort, så gjeldssituasjonen er enda en usikkerhet synst eg, samtidig som det ikke er fastsett hvordan resten av forpliktelsene skal gjennomføres.

Iox ser ut til å lykkes, noe eg er glad for

2 Likes

Først godtok ANH løsningen, deretter godtok regjeringsadvokaten den (Attorney General). Vet du hvorfor retten besluttet å avslå løsningen?

Nei, det vet eg dessverre ikke.
Antar det kun er formaliteter, det er vertfall det de sies på HO

Iox med prod raport, synst det er skuffende å ikke evne å øke produksjon, mår oljeprisen er ca 10 dollar over break even.
Produksjon ble tilbake på minimum 1500boe, den ble gradvis mindre da oljeprisen gikk ned, hadde forventet en økning nå

Stor fordel å legge produksjonen i korrelasjon med oljeprisene - øker verdien over sikt.

Edit: Kronen svekket seg og oljeprisen økte 1% - positivt når de opererer med USD.

1 Like

Jeg har undersøkt litt angående Interoil, Andes Energia PLC og rettsystemet i Colombia. Som sikkert flere vet er Colombia på toppen av korrupsjonslandene. Retten blir ofte bestikket for at en avtale skal gå en vei eller den andre. Det er hard konkuransse om blokkene.

José Luis Manzano er Argentinas mest berømte innenfor korrupsjon, han er storeier i blant annet i Andes. Da dukker det opp en masse spørsmål, naturligvis.

Heldigvis ønsker ikke Interoil å ha noe med korrupsjon å gjøre og har utarbeidet en policy mot korrupsjon. Finner dog ikke noen korrupsjons policy for Andes Energia.

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_in_Colombia
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/José_Luis_Manzano
  3. http://www.interoil.no/wp-content/uploads/2014/11/Anti-corruption-policy-and-program_web-final.pdf

Er det noen her som har lest seg opp om Andes Energia og Canacol?
Vil gjerne lære mer om de to for å kanskje se noen forbindelser mellom deres aksjepris. Skjønner at det er mye korrupsjon i Colombia og innsideinformasjon som deles.

Litt knapt med tid, men helt kjapt, så er canacol enn v dei store, og ekspandere i enorm fart og da spesielt på gas.
Det er en svenske som har en blogg om canacol, du fonner den helt sikkert med ett kjapt søk på Google, eg har adressen, men ikke på telefonen som eg nå bare er en kjapp tur innom med.
Canacol har stell på økonomien og stiller svært sterkt.
Andes har hatt litt utfordringer med økonomi, men det skyldes egetntlig ett tett drilling program, og ikke dårlig drift.

Som sagt, helt kort, håper det hjalp pittelitt, kan komme mer igjen senere.
Søk opp bloggen om canacol, malcoms blogg er også en som gjerne nevner canacol

2 Likes

Ja, Kronn. Det hjalp pittelitt :smiley:

Jeg tenker dette er bloggen du henviste til?

Blir spennende med resultat idag, eg tipper det kommer EBITDA på ca 300k USD i pluss, kommer det minus tall er det vertfall en prestasjon med oljeprisen vi hadde.
Fremtidsinfo er vel uansett det mest interessante

2 Likes

@Kronn enig med deg. Er vel planlagt borestart på Altair førstkommende mandag, så kommer boringene på løpende streng utover vinter-vår osv :slight_smile:

1 Like

Q4-rapporten var ikke så værst. De har greid å halvere underskuddet, betalt lån og oppdatert oss angående boretillatelsene. Det er ikke snakk om hvis lengre, men når.

3 Likes

Tenker dette innlegget er fint å få med i tråden:
Det måtte altså lages en farbar vei som tåler høy vektklasse inn til Turaco-feltet. På grunn av ekstrem nedbør i starten av året ble denne veibyggingen litt forsinket.

Nå skal alt være klart til å kjøre boremateriellet, rigg m/utstyr inn til feltet.
Vi snakker relativt tungt materiell som skal fraktes, så det er viktig at grunnen er opptørket og stabil.
Boremassene blir transportert med lastebil til godkjent deponi.

Mandag er vi i gang, på Turaco-1

@Ransen, HO-forumet 16.02.17 18:33

1 Like

Hovedgrunnen til at eg har vert litt lunken til Iox er som mangen ganger tidligere nevnt, usikkerheter rundt lisensen cor-6

Idag kom denne mld :

The company previously announced that it had filed a reconsideration motion with
the Court to try to overturn the Court’s decision to not ratify the settlement
agreement reached with the Agencia Nacional de Hidrocarburos (“ANH”) on COR-6.

Whilst the company has now been advised that the Court has rejected the
reconsideration motion, the company has commenced the work program as provided
under the terms of the settlement agreement.

The company, although disappointed that the Court has not ratified the
settlement agreement, will continue to pursue all legal alternatives including
arbitration and administrative actions. The company continues to have a positive
dialogue with the ANH to resolve this situation and remains optimistic that a
mutually agreeable solution can be reached as expressed by the ANH at the time
of signing the settlement agreement. The market will be advised of any future
action taken at such time and as appropriate.

Contact: [email protected]


Interoil Exploration and Production ASA is a Norwegian based exploration and
production company - listed on the Oslo Stock Exchange - with focus on Latin-
America. The Company is the operator of several production and exploration
assets in Colombia. Interoil currently employs approximately 71 people and is
headquartered in Oslo.

2 Likes

Må si eg er overrasket iver ar ikke aksjen faller mer etter at cor 6 løsningen uteblir og retten ikke ser ut til å dele Interoil og anh sitt syn.
Eg er med på at Iox har en formidabel oppside dersom alt går Iox sin veg, men den trøblete saken rundt cor-6 gjør at også nedsiden er rimelig høy.
Vel, eg skal ikke baise, men eg håper alle forstår risikoen, og at det fortsatt mangler betydelig beløp iht boreprogram 2017

1 Like

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=421542

Melder om hvorfor dei er forsinket, men hvorfor kan dei ikke mld med en gang, så slipper mann å gå lage konspirasjonsteorier ?

Dette minner meg om AVM meldingene

2 Likes

Ja, og det er kanskje litt typisk for “bakgårdsselskap”,
Mindre viktige meldinger sendes i hytt og pine, menst det somfaktisk betyr noe, holdes igjen.
Self var ikkje drilling igangsatt iht til plan, for da hadde det vert meldt, irriterende og det vitner om dårlig ledelse oghåntering av eierene, dvs, eg veldig sikker på at canacol og Andes visste om dette, så da har det nok også vert ulik info imarkedet, selv om det nok i dette tilfelle ikke har betydt noe

3 Likes