Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investeringskonto

Har prøvd å lese meg litt opp på forskjellige kontotyper. Har hatt en AF konto og brukt den som en helt vanlig konto til kjøp og salg av aksjer i alle verdens hjørner. Har sett litt på IKZ løsningen til Nordnet, men sliter litt med å se hva negativt det er med den? Lurer derfor på hva folk kan komme på. Lurer spesifikt på hvordan det er med skjermingsfradrag og skattesatser i forhold til AF konto.

Tar de negative punktene jeg kommer på i farta, ting jeg synes er kjipt med IKZ.

Du eier heller ikke aksjene selv. Nordnet eier dem. Så du får ikke brukt stemmerett i generalforsamling osv… (slik du vil kunne både på AF og ASK). Mer knotete (kanskje umulig?) også om du skal delta i en IPO tilrettelagt av noen andre enn Nordnet, siden IKZ ikke har VPS nr (som ASK og AF).

Siden det er en livforsikringskonto: Om du plutselig skulle dø så vil aksjene dine bli solgt og beløpet på kontoen (+1%) bli utbetalt til din utvalgte mottaker. På en måte veldig greit, men samtidig uhovelig dumt hvis du har en masse langsiktige investeringer stående (typ uutbygde gullgruver i Guyana etc) som du gjerne ønsker at dine etterlatte skal kunne forvalte videre / selge etter eget forgodtbefinnende (en ASK kan til sammenligning arves med innhold).

Vel, jeg mener også at det var noen problemer med dobbelt kildeskatt på utbytte hvis landet du har aksjer i ikke har skatteavtale med Norge (mine utenlandske er stort sett kanadiske, der foreligger den en avtale, så man unngår å betale to ganger). Men dette må sikkert sjekkes for hvert land. Ikke det at det er snakk om alvorlige summer da. Og Nordnet tilbyr jo ikke handel i så mange land utenfor Europa uansett.

Skattesatser: 22% om du har mer enn 80% rentefond. Mer enn 80% aksjer skatter du som 100% aksjer (hva nå enn den gjeldende satsen måtte være). Og skulle du ha et sted mellom 20-80% aksjer / rentefond (den 1/1 hvert år), så skatter du den reelle fordelingen mellom aksjer og rentefond. Så regnes dette sammen år etter år, til det som blir satsen når du ev. tar ut mer enn det du har skutt inn. Litt paradoksalt så vektes ikke dette etter størrelsen på innskuddet, det regnes bare et snitt av skattesatsene når du velger å ta ut overskuddet. Så med andre ord burde man ha opprettet en IKZ med 1000kr i et rentefond i for et halvt liv siden (reglene kom vel i 2019 da… men du skjønner tankegangen).

Noen andre får forklare skjermingsfradraget, jeg må legge meg :smiley:

3 Likes

Takk takk. Akkurat det jeg trengte:)

Kan legge til dette: Jeg har både ASK og IKZ. Er det mulig å kjøpe på ASK, så kjøper jeg det stort sett på den kontoen.

Men investeringsmulighetene på IKZ er så mange flere (Euronext Growth, First North Sweden / Denmark + ikke-europeiske aksjer osv…), så det blir for begrensa å bare ha ASK.

1 Like

Da må jeg bare spørre, hvorfor ha Ask i det hele tatt da? Bare for stemmerett+evt emisjon

Nei, det er ikke voldsomt mye som tipper skåla mot å ha ASK for meg. Men det er ihvertfall lettere å holde rentedelen på IKZ over 20% når man ikke har alt på en konto :smiley:

Og i tillegg til alt jeg lista ovenfor: Om man skulle legge Nordnet for hat, så er det trolig lettere å flytte ASK til en annen tilbyder enn IKZ.

IPO kan være greit å være med på. Jeg var med på DOF (til 28kr), den lå allerede på 35 da jeg fikk tilgang til å handle med aksjen. Lettjente penger (ikke det at det alltid går sånn da).

Stemmerett er kanskje mer for de spesielt interesserte, men for meg er det en del av moroa.

1 Like