Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investeringsselskap?

Funderer på å opprette et investeringsselskap, et AS. Grunnen til dette er at jeg ønsker å investere ytterligere i næringseiendom og evt aksjeinvesteringer. Tanken er å gå inn med ca 200.000 i EK i selskapet, og siden forsøke å få lånt penger for å komme i gang. Begynne smått, betale tilbake til banken og utøke lån etterhvert. Ideen er fra Petter Stordalens bok “jeg skal fortelle deg min hemmelighet”.

Noen som har erfaring rundt dette, hva er utfordringene, problemene? Hva er fordelene? Hvorfor burde jeg ikke? Hvorfor burde jeg?

5 Likes

Utfordringen er at du får ikke lån sånn uten videre til å kjøpe næringseiendom med bare 200k i EK i et nystarta AS. Banken kommer til å kreve sikkerhet fra deg privat. Det vil si f.eks. huset ditt.

For 200k tør jeg påstå at det er bortkastet å lage et AS. Aksjesparekonto er et langt bedre og billigere alternativ.

1 Like

En bekjent av meg gikk inn en deal med banken om å bygge to lager/kontorbygg på xxx antall kvadrat, der banken gikk inn med 50% av lånet og han inn med de resterende 50% som privat lån. Totalpris for tomt og bygg kom på litt over 30M, og de regnet med at i løpet av 8-10 år var lånet inndekket og deretter va det ren butikk. Han operer selv som “vaktmester”. Leietakerne var Ramirent og et annet stort entreprenørfirma. Så da kan man vel si det er grei pengestrøm etter at lånet er betalt… :slight_smile:

1 Like