Vi har en biotechtråd, men denne tråden skal være øremerket 5 biotechselskaper i Norge som er i klinisk fase, har ingen produkter i salg, og har market cap mellom 0,5 og 3 milliarder og en viss omsetning på børs. jeg har konstruert en indeks som tracker disse 5 selskapene. Vektingen er basert på market cap da jeg laget indeksen for ca en måned siden. Skal forsøke å oppdatere med jevne mellomrom og føye til noen kommentarer som sentiment for biotekaksjer og spesielle hendelser.
Selskapene (vekt i indeksen)
Bgbio (32%)
Nanov( 26,7%)
Ulti(23,5%)
PCIB (10,3%)
TRVX(7,3%)
Kommentar 5/5
Biotechindeksen falt idag med 1,2% som var klart svakere enn hovedindeksen som var opp nesten 0,5%. Alle selskapene i indeksen trakk nedover med unnttak av PCIB som var markert opp etter å ha meldt om avtale med et koreansk selskap og TRVX som steg svakt. Indeksen var kraftig ned også i går uten at jeg har klart å finne noen grunn til at vi virker å være inne i en svak periode for aksjene og dermed indeksen.
YTD er indeksen ned hele 3,8% , mens OSEBX er opp sterke 12%. Med unntak av Nano som har hatt et godt år har det vært et veldig svakt år for selskapene i indeksen.
Jeg er ikke så opptatt av teknisk analyse, men indeksen ser ut til å ha støtte et par prosentpoeng under der den ligger nå.
Sentimentet er ganske svakt om dagen, vi trenger en skikkelig nyhet som kan trigge en ny opptrend blant biotekaksjene våre.