Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Du er klar over at Libanon har innført forbud mot væpnet Hisbollah og erklært Irans ambassadør non grata etter angrepet på Israel?

De er fortsatt under blokade. Forslagene de kommer med nå er ikke urimelige og retorikken er defensiv. Her er forrige forslag.

Phase 1: Ending the war and reopening Hormuz

• Permanent ceasefire within 30 days
  • Mutual non-aggression pledge, including Israel and regional actors
  • Gradual reopening of the Strait of Hormuz
  • Phased lifting of the US naval blockade on Iranian ports
  • Iran to take responsibility for clearing sea mines

Phase 2: Nuclear limits and conditions

• Return to uranium enrichment capped at 3.6%
  • “Zero-stockpile” principle — no accumulation of enriched uranium
  • No dismantling of nuclear infrastructure or facilities
  • US and Israel to refrain from attacks in exchange for Iran halting strikes

Phase 3: Sanctions relief and regional framework

• Gradual lifting of sanctions
  • Release of frozen Iranian assets in stages
  • Strategic dialogue with Arab neighbours
  • Proposal for a broader Middle East security framework
2 Likes

At Hizbollah forlengst har blitt en verkebyll* for Libanon forandrer ikke det historiske faktum.

*Som også må sees i kontekst av et myndighetsstyrt Libanon som er fullstendig utmagret.

2 Likes

Ok, så hvem mener du bør få råderett over:

• Malakkastredet
  • Gibraltarstredet
  • Singaporstredet
  • Bab el-Mandeb

?

Eller hvorfor mener du at Iran skal få omgå havretten (UNCLOS)?

3 Likes

“Jeg” mener ikke det, men Iran, iallefall elementer inne i Iran mener de skal få råderett.

1 Like

“Jeg tror ikke Iran går med på en avtale uten at de får enten 1 eller 2.”

Da misforstod jeg deg.

Tror du verdenssamfunnet vil gå med på at Iran får omgå UNCLOS (og med det skape en presedens)?

BREAKING: Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps Navy has said safe transit through the Strait of Hormuz will be ensured once US threats have ended and new procedures are in place, Reuters reports.

Rar ting å si siden en avtale mer eller mindre er i boks ifølge Axios…

2 Likes

Har de noe annet valg enn å gå med på det? Jeg vet ikke hvordan en avtale ender i praksis, men at Iran vil sikre seg en posisjon der de besitter betydelig makt ift Hormuz tror jeg er uunngåelig.

Hva vil du frem tid her? At militsen ikke hadde vært et problem dersom Israel ikke hadde angrepet for 40 år siden?

Jo, jeg er klar over at Hisbollah ikke har støtte av samtlige i Libanon.

Libanon er veldig delt gode har vært i en dyp dyp økonomisk og dermed også politisk krise lenge. Det er ikke for ingenting at det var 12 avstemminger i parlamentet uten at de kom til enighet om hvem som skulle bli president og det var ikke før Israel gjennomførte personsøker angrepet og angrep Syria (og dermed svekket Hisbollah) at Joseph Aoun ble valgt inn godt støttet/pushet inn av USA og dets allierte.

Apropos UNCLOS, nå har vel verken USA eller Iran ratifisert UNCLOS. Dessuten så tilsier UNCLOS at skipene som ferdes over et lands territorium skal være vennlige og ikke utgjøre en trussel. Nå må det først bli fred, inntil videre er Amerikanske og Israelske skip en trussel for Iran.

Tipper det blir en avtale om bompassering mellom Oman og Iran siden disse to deler stedet og vil dermed dele inntektene

1 Like

Hvor er logikken i at Iran, som følge av denne krigen, skal kunne sikre seg fremtidige inntekter fra passeringer gjennom Hormuz? Er ikke dette internasjonalt farvann?

1 Like

Nei, er ikke internasjonalt farvann, det er Oman og Irans territorium

Bare vente på at Sverige og Danmark begynner å ta toll for skip inn til Østersjøen også nå eller? :crazy_face:

5 Likes

Hisbollah hadde aldri eksistert i sin faktiske utgave uten Israels okkupasjon. Høna og egget. Israels tunge bidrag de siste 40 årene må selvsagt inkluderes som en del av ligningen

1 Like

Da går dermed territorialgrensen mellom Oman og Iran midt i stredet? Om så er tilfelle, kan vel skipstrafikken gå på Oman sin side i fremtiden?

Nå hadde danskene Øresundstollen i 400 år, så tror det har tjent godt og melket ferdig det konseptet

2 Likes

Ja nei…

image

3 Likes

Oman og Iran skal ha over en stund nå utarbeidet en form for enighet og toll for passasje. Så jeg tipper dette kommer mot at passasje får sikkerhetsgarantier.

Jepp, fordi det er noe man ikke kommer unna med på 1900-tallet, langt mindre 2000-tallet. Så hvorfor du tror Iran kommer unna med det i 2026 er for meg ubegripelig. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Fordi de sitter med alle kortene. Hadde de ikke sittet med kortene hadde de tapt denne krigen.

3 Likes

De er under blokade og har ikke et fungerende luftforsvar, så nei, de sitter ikke med alle kortene :laughing:

3 Likes