Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

:clown_face:

2 Likes

Brent på 89 igjen ja :roll_eyes:

Virker som hele verden er blitt virtuell og bare nekter å forholde seg til den fysiske virkeligheten. Markedsaktørene synes bare å forholde seg til retning og ikke nivå. Men på ett eller annet tidspunkt får man den fundamentale virkeligheten i fleisen.

5 Likes

It’s all a game

Er jo koklimonke. Siste døgn. USA klarer å skyte 3 indiske skip. India som er sionistenes nærmeste allierte etter USA. Skipene hadde kun sivile sjømenn, men USA fant det ikke verdt å borde skipene, men tøy til hellfire missiler. Nå skal angivelig fredsavtalen signeres ila helgen.

Nok en god dag for USA dette…eller? Iran føler presset?

Iran på sin side hevder å ha truffet flere amerikanske baser i regionen og kan ikke bekrefte noen nærstående avtale.

Iran virker ikke helt desperate akkurat?

1 Like

The Iranian sources said a political understanding had been reached, but some issues remained to be discussed in detail, including a mechanism for the release of tens of billions of dollars of Iranian oil revenues frozen in foreign banks.

A ⁠senior European official said: “Right now, talks are focusing very precisely on the technical details and the financial amount — in short, the level of liquidity available to Iran.”

På dette stadiet kan jeg ikke forstå at det er forsvarlig at det iranske regimet får viljen sin og får bygge seg opp igjen. De er jo bare enda mer radikaliserte nå, og faste på målet sitt om å utrydde Israel og ødelegge for Vesten. Jeg ser ingen annen vei ut av dette enn kapitulasjon av regimet og revolusjon. Alternativet er jo et permanent skjold mot Iran. Dette er kanskje delvis mulig gjennom utviklingen av droner og overvåkning, men er ikke akkurat ideelt.

Edit: utelukkende fra et pro-vestlig synspunkt det her. Etiske dilemmaer som “har vi rett til å bestemme hvem som skal styre Iran” er ikke hensyntatt i innlegget.

2 Likes

Av det jeg har sett skissert, har jeg litt vanskelig å tro at US aksepterer det, og også ingen angrep fra Israel. Blir overrasket hvis denne holder lenge, hvis riktig.
US må virkelig ønske å komme seg bort fra og ikke bruke mer penger på denne konflikten.

Hva som faktisk ligger på bordet og hva aviser skriver, stemmer det overens? :man_shrugging:

Merkelig stille fra Trump hittil idag med tanke på hva Iran sier om avtalepunktene.

Punktene Trump listet opp igår fremstår totalt urealistisk Iran vil godta. Irans punkt er helt lik som de har vært hele tiden. Er vel urealistisk Trump går med på de og.

Så vi vil vel få en “avtale straks klar til signering” mer enn 39 ganger fremover de neste ukene ja.

1 Like

Fornektelse av Iran sitt motsvar?!!?

:man_shrugging: Umulig å vite hva man skal tro på annet enn at trump ikke er til å stole på selvfølgelig…

5 Likes

Sirkus

Vel, som jeg kommenterte, det er ikke som om alt Iran sier er sant :sweat_smile:

Eller som blir gjengitt av aviser

2 Likes

@ aljazera
We’ve got a 14-point draft, as reported by several media outlets in Iran, but the spokesperson for the Ministry of Foreign Affairs says this is just media speculation. It remains unclear whether this will end up in a long-lasting peace or at least a short opportunity for the two sides to further continue talks.

1 Like

Glem Axios. Kvalitetsavisen Dagbladet har nyhetene.

Pakistans statsminister, derimot :wink:

og DEN avtaleteksten gleder jeg meg til å lese. Hvis det blir en avtale da.

Tror det ikke før jeg får se det.

4 Likes

Abbas Araqchi [ber] mediene om å avstå fra å spekulere i innholdet. Han sier samtidig at man aldri har vært nærmere en avtale.

1 Like

Fellenevner er at både Trump, Iran, og Pakistan nå sier akkurat det.

Kan bli interessant om det blir en avtale:

Hvem må svelge hvilke kameler?

1 Like

3 Likes

Siden Libanon skal inngå i avtalen, sitter Israel med nøkkelen.

Trolig, men det beste ville, imho, vært hvis Libanon og Israel ikke inngikk i avtalen. Så lenge USA trekker seg ut så kan Iran fint håndtere Israel.

På tide at Trump lar Bibi ordne sine egne problemer. Iran er ingen trussel for USA eller Europa. Er heller omvendt. USA har alt for lenge blandet seg inn i Irans interne anliggende og nå omringet landet med militærbaser.

La Saudi, øvrige GCC og Israel finne løsningen selv med Iran. USA er flere tusen mil unna, foruten å sikre åpning av Hormuz og tilbakebetale penger de skylder Iran så kan USA fint trekke seg ut.

Man kan si mye om Trump, men fyren pakker ikke inn ting for å gjøre det mer appetittlig. Han sier det som det er, at mye gjøres for olje og Israel.

Obama pakket invasjonen av Libya som noe som skulle forhindre en humanitær katastrofe og hjelpe de sivile. Se på landet nå, en mengde korrupte ledere sitter med all oljerikdom og makt, landet er en feilet stat, sivilbefolkning i nød og du har dokumenterte slavemarkeder hvor mennesker kjøpes og selges.

Kan se ut som det svelges litt kameler nå. Kanskje vi er såpass heldig da at ting løser seg noenlunde før hele verden står i full fyr
https://www.reuters.com/world/middle-east/uae-unlock-billions-dollars-iran-sources-say-2026-06-12/

3 Likes