Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Du poster det som om det er fakta, men.

• The complete text of the memorandum/agreement has not been publicly released.
  • Some reported provisions—such as sanctions waivers, release of frozen Iranian assets, and specific nuclear restrictions—come from leaks or officials describing draft terms rather than from a published signed document.
  • There are reports that U.S. and Iranian officials are presenting some aspects of the deal differently to domestic audiences, suggesting details remain politically sensitive.

Bare å ta ting med to klyper salt :stuck_out_tongue:

3 Likes

Helt utrolig at man ikke får vite hva avtale består av. Nesten så man kan lure på om man får vite det noengang.
Man får håpe på en offentlig signering så de blir tvungen til å legge de frem.

1 Like

Skulle virkelig ønske oljetradingen i Trump administrasjonen ble overvåket og publisert. Er noen der som blir veldig rike og Trump sinne underveis har korrelert relativt godt med når ting som går mot hans insideinfo har skjedd. Og da kanskje kostet han eller andre han informerer mye penger.

3 Likes

Den er ikke signert, så ikke veldig rart synes jeg.

1 Like

Må holde den skjulte imam skjult frem til Trump avgår med døden? Venta på’n i 1200 år, så det går nok sikkert bra med noen ekstra år vil jeg tippe.

Trumpz beste løsning (hvis man fordrer at han er rasjonell, hvilket han selvfølgelig ikke er i nærheten av å være, men det er en annen historie) er å la Iran få en deal som er 2-3 hakk bedre (for Iran, that is) enn den dealen wtfnikoff og kushhead kunne landa før tampen av februar '26 før hele denne operasjon Epic Furry tok til. Og det er ca. det jeg tror vi ser skje nå. Man gir Iran mer enn de hadde, bare for å få dette til å stoppe (på et vis).

IRGC har etter alt å dømme kommet styrket ut av dette, og sitter trolig tryggere enn på lenge. Og det er trist for det iranske folket.

14 Likes

Jeg tenker det bare er et tidsspørsmål før Trump lanserer et AI-bilde av seg selv som den 12. imam…

4 Likes

What !!!

1 Like

Sannsynligvis nærmere sannheten enn noen skulle ha trodd…

2 Likes

3000 milliarder for å ikke utvikle atomvåpen, solid deal

Nå er vel ikke selve avtalen kjent enda?

Men så vidt jeg kan se kommer Iran styrket ut av dette. Ingen av målene til Trump er oppnådd og Iran ser ikke ut til å gi noen innrømmelser. At Iran kommer til å gi opp atom programmet sitt nå har jeg liten tro på.

Israel vil aldri gå med på dette (frivillig), så spørs det om Trump klarer “overtale” Israel til å svelge mother-of-all-mothers kamel.

Men oljeprisen er kraftig ned så børsfesten kan fortsette og verdien av spaceX kan fortsette til nye fantasilliarder, så da er all good eller??

2 Likes

Så, Iran har ca 100 mrd dollar i frosne/begrensede midler.

Mao, fondet her på 300 mrd vil ikke være iranske penger. Det vil ikke væreamerikanske penger heller. Såååå, hvor kommer de fra? Har ryktet noe med virkeligheten å gjøre i det hele tatt? Er det framtidige iranske oljepenger som Iran ikke får direkte tilgang til? Who knows :stuck_out_tongue:

Jeg synes det er litt småkomisk å se alt av rykter som går om denne avtalen som virker å være rimelig blåst. :stuck_out_tongue:

4 Likes

TOUSItv – ægte news inside Iran

Og Denys !!

Dansken

1 Like

OBS!

Det er ein intensjons-/rammeavtale som skal signerast på Fredag.
IKKJE FREDSAVTALE !

1 Like

Det jeg er spent på er om Hormuz stredet blir åpnet og om USA “gir” noe ved denne signeringen, eller om det er bare Hormuz stredet som åpnes og blokaden som løftes. Hvis det er tilfellet, så er det et tegn på at Iran ikke har stått så sterkt. Hvis Iran får noen innrømmelser når stredet blir åpnet, så er det et tegn på at Iran har stått sterkere.

1 Like

Iran har vel en stor interesse av å jatte med og signere en intensjonsavtale for å få eskportert olje i en periode. De har jo mange skip lastet og klare om blokkaden heves.
Stor verdi for de å få en periode hvor de kan eksportere, tømme litt lagre (både til sjøs og på land) og få store inntekter igjen.
Så får vi jo se om de kommer i mål med en endelig fredsavtale. Trump er nok rimelig desperat etter noe han kan selge inn som en seier og få ned kostnadene for amerikanere igjen. Valgspøkelset begnner nok å henge over han.
Iran vet nok at når høsten kommer vil Trump være enda mer desperat for å unngå at konflikten blusser opp igjen.

5 Likes

300 milliarder er sant. Det skal dreie seg om investeringer fra private selskaper verden over, USA ønsker å regulere tilgangen etter hvordan de mener Iran oppfører seg :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Det er like sant som Trump sitt fond for å bygge opp Gaza. Som chatgpt oppsummerer det:

The “Trump Gaza rebuilding fund” (often referred to as the Board of Peace Gaza reconstruction fund ) is basically stalled and not functioning as originally announced .

4 Likes

Både ideen og den oppgitte summen er typisk trump

2 Likes

Det viktigste for Iran, ikke minst for regimet, er opphevelse av sanksjonene. Det overraskende er at det skulle et angrep fra landets to fremste fiender for å få det til.

2 Likes

Plutselig negative poster nå da fra den kanten nå når Trump kaster Israel under bussen med sin avtale.

4 Likes