Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Kanskje noe sånt som: «Vi har notert oss president Trumps kommentarer om å “bombe dritten ut av” en alliert i over 50 år. Oman setter pris på den kreative diplomatiske stilen, men minner om at Hormuzstredet fortsatt styres av folkeretten, ikke av Fox News-intervjuer.

Vi fortsetter gjerne vår tradisjonelle rolle som megler mellom Washington og Teheran — en tjeneste som riktignok blir noe vanskeligere å tilby når man samtidig trues med luftangrep.

Oman forblir rolig, stabil, og åpen for dialog. Vi anbefaler samme tilnærming»?

:wink:

6 Likes

Fredsfyrsten sin det der

2 Likes

Jeg minnes vagt at noen advarte om at amerikansk utenrikspolitikk kom til å bli litt uforutsigbar, og at Kamalaburgern kanskje var å foretrekke for oss nordmenn? Selv med den grusomme latteren, og hele det der “unburdened by the past”-opplegget sitt, eller hva det nå var hun gnålte om.

I stedet fikk vi dette, en vandrende psykiatrisk diagnose på tur inn i demensen som er helt og totalt

“unburdened by reality”

10 Likes

Men det er jo betryggende å vite at USA styres av en mann som har vunnet den gjeve « FIFA Peace Prize », og det er jo ganske unikt :eyes: :joy: :cold_face:

11 Likes

– Hovedkrigen har ennå ikke begynt

I månedene som fulgte har Iran brukt tiden til å styrke Revolusjonsgarden, øke produksjonen av missiler og droner og koordinere med allierte militser i Jemen og Irak, ifølge kildene.

De arabiske etterretningskildene, hvor landet ikke spesifiseres, peker på et skifte i den iranske strategien. De er forberedt på å utvide krigen og øke kostnadene for USA. Målet skal være å påføre motparten nok lidelse for å sikre at USA ikke skal ønske å gå til angrep på nytt, hevdes det.

– Det er også et utbredt syn i Iran om at hovedkrigen ennå ikke har begynt, sier forsvarsanalytiker Mohammad Hassan Sangtarash som er basert i Teheran.

https://www.dn.no/utenriks/usa/iran/wsj-iran-forberedt-pa-eskalering-med-usa-fremfor-dialog/2-1-2029931

2 Likes

Det passer vel meget godt med den her.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/trump-usa-proever-ikke-at-forlaenge-midlertidig-iran-aftale/11260919

Skipsredere skyr visst Amerikanske territorier……

1 Like

Det er noe som skurrer her, ref grafen over

#unburdenedbyreality

1 Like

https://www.wsj.com/world/middle-east/iran-plan-escalate-war-cc657664?st=8dJR7J&reflink=desktopwebshare_permalink

WSJ, lagt ut med gavelenke:

" Iran’s Secret Plan to Escalate the War

Intercepted communications and other intelligence suggest a strategic shift by hard-line leaders to raise the costs for the U.S. and its regional allies"

Hovedpoenget:

"After President Trump signed a memorandum of understanding with Iran in mid-June, administration officials fanned out to build support for an agreement they hoped would reopen the Strait of Hormuz and start winding down the war.

Iran’s hard-line leaders huddled in Tehran and came up with a different plan, according to Iranian and Arab officials. In their view the pact was likely just an attempt by the U.S. and Israel to take pressure off the global economy and buy time for a bigger attack down the road. Instead of putting faith in talks, they took the past two months to prepare for a bigger fight."

[min uthevning]

Det er kanskje ikke så rart at det er sånn verden ser ut med prestestyrets øyne? Altså, gitt hva som har hendt de siste årene? Ikke at de er uskyldige på noe måte, altså. De er jo i stor grad delaktig i at det har blitt sånn.

Diz shit gona escal8 huh?

4 Likes

Faktisk rart det ikke har skjedd enda:

3 Likes

Korrelasjon mellom oljepris og oil inventory er negativ 0.86, så svært mye av oljeprisen forklares av det.

https://ursaspace.com/blog/oil-inventory-index

Forsåvidt logisk at mengde olje på lager er en viktig faktor.

Kan det rett og slett være at USA ikke eskalerer fordi de ikke er klare til å beskytte de andre gulfstatene som Iran da kommer til å angripe? :thinking:

USA har basically manglet forsvar mot langdistansedroner. Det er ikke veldig dyrt å få på plass, men det krever opplæring av mye folk hvis man skal kjøre Ukraina-måten å fikse problemet på.

Også er man tilbake på problemet med forbruk av Patriot-missiler. Hvor stor evne har Iran til å gjøre angrep med ballistiske missiler? :thinking:

2 Likes

Pt er gassen et mye større problem for Europa enn olje så lenge det slippes mindre gjennom Hormouz, i skrivende stund er prisen på TTF gassen tilsvarende LNG i Europa på over 120 dollar fatet olje

2 Likes

Ja det er nok grunnen. Kun de som tror på hva Trump og Centcom sier det som tror Trump har et magisk kort i bakhånd og hele dette er 4D chess.

Jeg er forresten av dem som heller ikke tror Iran sitter på noe særlig gode kort. Du har to spillere, en med par i 7-ere, den andre med par i 3-ere. Klarer ikke helt bestemme meg for hvem som har hva. :see_no_evil:

3 Likes

Kanskje dette er situasjonen ved forhandlingsbordet…

:man_shrugging:

7 Likes

Jeg mener fremdeles at Iran er langt mer rustet og villig til å sitte i “smerten” i lengre tid enn hva USA/resten av verden er.

Det eneste som holder korthuset sammen for øyeblikket er den successen USA faktisk har hatt med å “styre markedet” som om everything is fine, nothing to see here. Akkurat der har de vel vært ekstremt flink, i motsetning til krigskampanjen de har utført.

10 Likes

Eventuelt så har markedet vært ekstremt lett å lede.

Kjenner det er på tide å åpne den der Robert Schiller-boka jeg kjøpte for et tiår siden, men aldri har satt meg ned til å lese: Irrational Exuberance

6 Likes

Jeg har store problemer med å skjønne hvorfor ikke alle andre også ser at toget kjører i full fart rett mot fjellveggen.

Men mainstream media har og samtidig vært ekstremt elendig på å gidde bruke noe tid på å lage skikkelige artikler eller rapportere annet enn slikt Axios copy/paste bullshit.
Så om folk kun leser slikt så kan man vel kanskje skjønne at de rett og slett tror på hva Trump og hans admin kommer med.

3 Likes