Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det er det store spørsmålet ja. Vil USA kunne eskortere trafikk ut? Hvor lenge og til hvilken pris?

Hvis målet er å “tvinge” Iran til innrømmelser med økonomisk sanksjoner aka “ta en Russland”, så jeg jeg redd løsningen er veldig, veldig langt unna.

Jeg har ingen tro på disse økonomiske sanksjoner som skal tvinge frem innrømmelser. Har ikke fungert i Russland (flere år siden jeg hørte første gangen at “bare gi det litt tid så virker det”). Har ikke noen tro på det vil fungere i Iran heller.

Edit: Eskortere båter ut vil heller ikke løse problemet med at Iran angriper infrastruktur i området.

2 Likes

Det gjør de, om ikke akkurat 100% av før-krig mengde.

Det er jo overhodet ikke i samme målestokk. Iran har fått kuttet 30% av inntektene sine. Sanksjonene mot Russland går ensiffrede prosenter over tid (dessverre).

Det er sant, men hver gang Iran har gjort det, så har USA slått hardere tilbake enn det Iran har gjort. Det er mao selvskading. Det er ikke det samme som å skade infrastruktur etter at USA har angrepet.

Det er et godt spørsmål. Nå er jo konflikten ikke lenger i en veldig aktiv fase, så ikke så store direkte kostnader vil jeg tro. Skipene/flyene holder USA samme hva.

Kostnadene blir først og fremst store pga den aktive fasen (som i stor grad ser ut til å være over) og avsløringene det ga om USA sin evne til å stoppe langttrekkende droner, cruise missiler og ballistiske missiler uten å gå tom og uten at det koster skjorta. Disse kostnadene er der samme om det er fred i morgen eller om et år.

3 Likes

Donald har full kontroll :flushed:

NB Ubekreftet så klype salt :salt:

3 Likes

Dette er visst en av USAs nye Ukraina-stil sjødroner. Kommersiell, masseprodusert, billig. Så jeg tviler ikke på at det stemmer. Antar at den kan ha noe verdi ved å analysere lyden til motoren.

3 Likes

Lurer på om de treffer og gjør skade, kan nok bli interessant å se svaret da

Får vi det tror du da? Det tok jo måneder før man fikk noen som helst offisiell bekreftelse på at Iran hadde klart å totalt ødelegge et av de aller mest verdifulle flyene i det amerikanske militæret i et angrep på en base i saudi i mars f.eks.

Some postet bilder ganske rakst da, men det var liksom ikke helt sikkert at det ikke var AI

4 Likes

Blir ikke billig olje med det første…

8 Likes

Man skal kanskje ikke spøke med alvorlige ting som krig, men her er en kort oppsummering for de som tåler litt humor:

4 Likes

Oljepris opp, internasjonal handel ned, inflasjon opp?

5 Likes

Ikke rart Saudi tigger Trump om å angripe Houthiene om dette stemmer…

3 Likes
2 Likes

Merkelig at ikke de kan gjøre den jobben selv? Men tipper Israel tar den jobben der.

Særlig hvis Trump ber om det

Hegseth om 9/11 i dag:
“still sending terrorists where they belong – to hell, and tankers to the bottom of the ocean where they belong, and we are ensuring that Iran will never have a nuclear weapon. The economic pressure tightens every day.”

Responsen fra Esmail Baqaei, talsperson for Irans utenriksdepartement:
“The narrative advanced by the U.S. Secretary of War on the anniversary of 9/11 is riddled with fundamental contradictions: you cannot wage aggression, carry out cowardly assassinations, and inflict civilian casualties while simultaneously claiming exclusive authority to define terrorism and determine whose violence is legitimate.

The perpetrators of 9/11 were not Iranians; they were the very same people whom the U.S. itself had armed, organised, or otherwise cultivated in the preceding decades”.

Yet the so-called “war on terror” that followed brought Afghanistan and Iraq years of war, occupation, civilian deaths, and devastation on a massive scale. Against this backdrop, invoking the anniversary of 9/11 to justify a reckless and unlawful war against Iran is utterly absurd. A criminal war that has involved the assassination of officials of a sovereign state and the targeting of civilians, including women and children, cannot be made morally coherent simply by wrapping it in the language of counterterrorism."

:microphone:

8 Likes

Bitching om Hegseth og amerikanske velgere

Hegseth er fortsatt like kognitivt utfordra som han alltid har vært – tipper det går fint å banke kjærringa si og samtidig være offeret selv, oppi i hodet hans. Dessverre står det neppe noe særlig bedre rent mentalt til med de 77 millionene næpskrellene som har muliggjort dette faenskapet.

8 Likes

1 måned!?!?

2 Likes

Og så blir det etter Irans valg ikke noe av møtet mellom Oman og Iran i morgen likevel - et møte som kanskje ville gitt bear olje en mulighet til å spinne et positivt scenario. Iran strammer skruen maks. Brent $120 i morgen tidlig?

Edit: 2% opp til 107 mener oljemarkedet at totalt bortfall fa SA og utsatte samtaler om Hormuz (om på hvilken måte det skal holdes stengt) forsvarte :roll_eyes:

2 Likes

Ser Iran seg tjent med et stort angrep mot USA før mellomvalget? (Olje opp, børser ned, renter opp)
I think so

3 Likes

…som igjen er en stk gavepakke til demetia don som vel ønsker å erklære unntakstilstand mer enn noe som helst annet

klassisk fascistisk maktovertagelse-play = samlende krig i utlandet som unnskyldning for å sette alt av normale demokratiske prosesser hjemme på pause

duplo dons store problem er jo at krigen i Iran ikke finnes samlende for amerikanere flest, snarere tvert imot

det er imidlertid bare å gjette hva resultatet vil bli om Iran f.eks klarer å navigere et par-tre fly inn i noen skyskrapere der borte…

så på et rasjonelt plan er det vanskelig å se for seg at Iran vil finne på å gi trumpalumpa noe slikt

men prestokratiet er kanskje ikke rasjonelt i ordet vanlige betydning – kanskje tenker de at et massivt angrep vil lage en masse kaos, og så vil de skjulte imam dukke opp ut av all røyken?

idk, jeg klarer ikke helt å sette meg inn i deres mentale tankeunivers

4 Likes

Jeg tenkte mer på en mengde raketter mot et krigsskip, men tror de vil forsøke seg på et eller annet

1 Like