Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det eneste som overrasker med dette er vel at beløpene som er involvert ikke er mye større?

1 Like

Ikke større?

Er ikke 200 millioner pund i eiendom relativt friskt når vi snakker om sønnen til en statsleder…
Husk at dette er ervervet før Ayatollah Ali Khamenei ble drept.

Det er bare det Wikipedia og MSM kaller «right wing» som Sky News Australia med iransk ættede Rita Panahi, Indiske Wion og britiske The Telegraph, som problematiserer hvor koselig det er mellom City of London og mullaher og ayatollaher.

Jeg er forundret over at dette er bortimot en ikke-sak i norsk media.

https://www.wionews.com/photos/-european-hypocrisy-why-uk-pm-keir-starmer-refuses-to-seize-khamenei-s-london-empire-like-they-did-to-russians-during-ukraine-war-1773134763235/1773134763236#

https://www.telegraph.co.uk/news/2026/03/09/irans-new-ayatollah-owns-flats-next-israeli-embassy-london/

https://www.skynews.com.au/opinion/starmer-urged-to-seize-london-properties-linked-to-irans-new-supreme-leader/video/22e4154c6bb2054225dbf6caa3e9c7f2

2 Likes

Google «Mojtaba Khamenei London eiendom» så ser man at dette er bortimot ikke-eksisterende i norske medier.

Er det uinteressant, eller er det for ukomfortabelt og vanskelig å finne ut hvordan man skal vinkle det?

3 Likes

Ser ut som det var USV som tok ut minst en av oljetankere som ble truffet i går/natt.

Litt avsporing, men kanskje Reach Subsea burde vurdere å satse på å branch out med sin egen “krigs versjon” ?

1 Like

Hva er logikken bak at du mener det vil være ukomfortabelt for det du kaller MSM å skrive mer om rikdommen iranske ledere har klart å rane til seg og stashe i utlandet? Alle vet jo det? Dette lærer man jo på aller første dag på diktatorskolen. Som Marcos, Gadaffi, Putin, Saddam, Assad, Maduro, Lukashenko, Kim Jung-un etc. etc. har gått på

13 Likes

Nettopp, Iran er jo ikke et regime Norge har støttet på noen som helst måte. Hadde det vært selvstyre myndighetene i Palestina så hadde det nok vært både pinlig og vanskelig, men her er det jo akkurat som forventet.

4 Likes

Selv der går det jo og an å spørre seg om noe av støttemilliardene ramlet av lasset og havnet på toppen av hiearkiet. (ikke at det har vært et stort tema det heller)

1 Like

Her har jeg faktisk litt kompetanse mtp. at jeg jobbet på Helge Ingstad i litt under et år :slight_smile: Mannskapet var ikke i en krigssituasjon, så alle slusene sto åpne når treffet skjedde. I krig står alle lukket og da har de den effekten at båten flyter selv med store skader på skråget. Er de åpne så fyller hele båten seg med vann sakte men sikkert. Det er nok hovedgrunnen til at den faktisk sank, men uansett ville den skaden ikke gjort skipet sjødyktig lengre og det er sant. Var en typisk Titanic-skade hvor noe ble dratt langs langsiden, er så og si det verste av kontaktskader for ethvert skip. Var uansvarlig fart, styring, navigasjon de hadde, selv om man ikke ser noe på natta på havet og vaktsjefen akkurat var kommet på vakt. Men skip er ikke trygge mot noe. Alle skip kan tas ut av torpedoer, missiler eller undervannsdroner, det er ikke vanskelig å senke et skip. Bare en moderne torpedo går av i nærheten av et sånt skip vil så og si alle om bord dø av sjokkbølgen. Så kraftige er de nå. De er laget for å eksplodere på midten av skipet og løfte det så det knekker og deler seg i to.

Her ser du akkurat hvordan de er, fyrt av fra norsk u-båt :slight_smile: (2) Video | Facebook

Skipene er bygget for å ikke bli oppdaget, og å kunne se lengre enn fienden. Fregattene er bygget for å være kommandofartøy som skyter missiler på lang avstand, ikke for å sloss mot noe på kloss hold. (De har selvsagt ting for det også, men hovedoppgaven er kommandofartøy og missil/kannonskyts) De skal beskyttes av fly, ubåter osv. MTBene derimot er laget for å sloss i fjordene, men de også satser på å ikke bli oppdaget. Det er inget panser man kunne hatt på en båt som stopper de kreftene som er i sving, så det blir bare en ekstremt dyr idiotisk bruk av penger, som gjør tilnærmet 0 nytte. Som du sier er alle skip helt avhengige av at angrep avskjæres før treff, det er det 0 tvil om. :slight_smile:

3 Likes

Du verden, siden «alle vet» noe som er totalt uhørt så er det ingen grunn til å skrive om det.

Så hvis viste seg at dattera til Putin eide eiendom i London til et par milliarder kroner så hadde det ikke hatt nyhetsverdi i Norge fordi alle vet at det er slik diktatorer opererer.

Den kjøper jeg ikke.

1 Like

KJAPT SØK:
"Døtrene til Vladimir Putin, Maria Vorontsova og Katerina Tikhonova, har hatt betydelige verdier og eiendommer i Vesten, men disse har i stor grad blitt rammet av sanksjoner etter invasjonen av Ukraina i 2022.

• Luksusleilighet i Nederland: Katerina Tikhonova og hennes daværende ektemann skal ha eid en luksusleilighet i Nederland, men det ble rapportert at hun flyktet derfra.
  • Eiendom i Frankrike: Det har vært rapportert at eiendommer knyttet til Putins familie, inkludert en luksusvilla i Biarritz, Frankrike, har vært i deres besittelse.
  • Sanksjoner: Som følge av sanksjonene fra EU, USA og Storbritannia, har døtrenes eiendeler i vestlige land blitt frosset."

Ser ikke at det forandrer på noe som helst.
Det er mer regelen enn unntaket at våre autoritære eller demokratisk valgte ledere (som Trump) benytter anledningen til berikelse…

Religiøse ledere er vel intet unntak. Ikke alle av dem har tålmodighet til å vente på paradiset, men har tatt.ut et lite forskudd mens de vandrer rundt på jorden.

4 Likes

Godt at verdier er blitt sanksjonert etter 2022, og så skjønner jeg selvsagt at innsyn i ting i Panama, Cayman Island, Kypros og lignende er tyngre materie, men eiendom i London burde vært lettere å ha oversikt på. Og det er tydeligvis ikke tvil om at eieren er Mojtaba Khamenei i følge Bloomberg-artikkelen fra januar i år.

1 Like

Greit å få litt innsikt i “planen”.

I was in a 2 hour briefing today on the Iran War. All the briefings are closed, because Trump can't defend this war in public.

I obviously can't disclose classified info, but you deserve to know how incoherent and incomplete these war plans are.

1/ Here's what I can share:

— Chris Murphy 🟧 (@ChrisMurphyCT) March 11, 2026

Day 1: two-three days
Day 2: two to three weeks
Day 3: four weeks or less
Day 4: four weeks, but it could be six, it could be eight, it could be three
Day 5: prepare for another 100 days
Day 6: we practically already won
Day 7: wars could be fought forever
Day 8: we are only… pic.twitter.com/4bDeo8ElFD

— Olga Bazova (@OlgaBazova) March 11, 2026
I mellomtiden:

The Trap 🚨🇮🇷

The Iranian regime has released footage of underground naval tunnels packed with fast-attack boats, anti-ship missiles, and naval mines.
Something tells me they did not build this last week.

The Islamic Republic has had forty years to prepare for this moment.… pic.twitter.com/QaA1e6DAqY

— Gandalv (@Microinteracti1) March 11, 2026
8 Likes

Virker ikke som det gjorde noen forskjell når man ser på nattens bevegelser, og det skal jo erstattes. Er ikke små mengder drivstoff som går med disse dagene.

The Department of Energy announced Wednesday that it has been authorized by President Trump to release 172 million barrels from the U.S. Strategic Petroleum Reserve, starting next week, in an effort to lower gas and oil prices amid the war in Iran. https://t.co/TitbDi44Vh

— ABC News (@ABC) March 11, 2026

Det er vel mer en langtidsvirkning av koronaviruset enn logikk som muliggjør en slik innsikt. Da tenker jeg selvsagt ikke på de som fikk selve viruset. Men dem som ser at det alltid er “noe som ligger bak”, mer eller mindre koordinerte operasjoner mellom myndigheter og “MSM” som skjuler ubehagelige sannheter for oss, eller bare en gjennomgripende mentalitet i samfunnet som gjør at vi ser en annen vei, og som har et stort ønske om å dele denne innsikten med oss andre hjernevaskede på internettet. Synes det har blitt merkbart mer av dette etter viruset. Folk som i iveren etter å avdekke skjulte maktstrukturer mister det helt. Mange i utgangspunktet oppgegående, høyt utdannede mennesker, særlig innen naturfag, som ønsker å se sammenhenger i samfunnet som i naturen, men som selv har liten erfaring fra fremtredende posisjoner i samfunnslivet eller næringslivet.

9 Likes

Man bør selvsagt ikke være for kritisk til Iran-regimet, ellers blir noen sure. Håper jeg derfor ikke har beveget meg for langt utenfor meningsrommet her, eller emosjonelt forulempet noen, det er ikke meningen.

Jeg understreker at jeg ikke er for å gripe inn i andres land indre anliggende, men fortsatt håper at det jeg oppfatter som hva flertallet av Irans innbyggere ønsker, og er hva flertallet av den iranske diasporaen ønsker blir resultatet.

Håper at folk ser at det går an å ha flere tanker i hodet samtidig.

Det er selvsagt lov med mild shaming av mine innlegg også, så snorketegn, spørsmålstegn o.l er helt fint.

6 Likes

https://x.com/StephenKing/status/1945107938307092765

Europeisk luftfart får et mye tøffere kostnadsnivå enn amerikansk, kinesisk og luftfart I Midtøsten.

Jet fuel i Europa ligger nå på tilsvarende 180-195$ per fat olje.

Til sammenligning er det 85-100$ per fat i USA, 85-95% i Midtøsten og 90-110$ i Kina.

I flytrafikk så foregår en stor andel «lokalt»

3 Likes

Det er i hvert fall klart hva som er Israel sine mål:

Han peker på to konkrete mål.

1. Det ultimate målet: Regimeendring i Iran
  2. Det sekundære målet, hvis det første ikke oppnås: Et Iran med brukket rygg

Jeg sliter litt med å se for meg at de vil lykkes med å nå primærmålet med luftmakt. Sekundermålet ser jeg kun for meg at de når ved å bombe sønder og sammen iranske oljeinstallasjoner. Noe jeg ikke tror USA vil være fornøyd med.

EDIT: utfra det man kan lese av artikkelen, så vil jeg nesten tro Israel håper de kan svekket regimet såpass at det blir borgerkrig. Iran består ikke av noen homogen befolkning, så Israel har nok muligheten til å røre i gryten der.

3 Likes

Ting begynder at ske – godt nok 15 timer gammel.
Underkend ikke at TOUSItv får nogle af sine informationer direkte inside Iran :+1:

:rotating_light: BREAKING: IRGC Getting Wiped Out In Tehran - Iran FINALLY Being Liberated

IRAN REVENGE PLOT: FBI warns this state is now an Iranian sucide drone target
Utroligt hvis Californian er truet !!

‘END OF THE LINE’: Trump signals Iran’s TOTAL military collapse ( Siger Trump :thinking:)

Dansken

3 Likes

https://www.youtube.com/shorts/8eleHfW4uqc

Mark: “They also tried to censor anyone who was basically arguing against it and they pushed us super hard to take down things that were honestly were true right I mean they they basically pushed us and and said you know anything that says that vaccines might have side effects you basically need to take down and I was just like well we’re not going to do that like we’re clearly not going to do that I mean that that that that is kind of who they who’s telling you to take down things that talk about vaccine side effects it was people in the in the Biden Administration I think it was you know I wasn’t involved in those conversations directly but I think it was how difficult is that to not be involved in those conversations directly”