Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Ja, dette var jo grunnen til at disse landene fikk panikk og tryglet Trump om trekke trusselen om angrep på Iransk infrastruktur

2 Likes

Dette er en slags variant av den der “trippel mexican standoff”-sluttscenen i The Good, The Bad, & The Ugly.

Persian standoff?

Men hva skal filmen hete? Er ingen som er “good” her i hvert fall…

The wicked, the retarded & the bombarded?

12 Likes
  • Houthiene bekrefter krigens første angrep

08:47

Signe Marie Rosenlund-Hauglid

DEL

Det israelske militæret (IDF) sier de oppdaget en rakett på vei mot landet fra Jemen. Houthiene bekrefter at de står bak angrepet.

IDF meldte om raketten fra Jemen lørdag morgen. Raketten, som er den første den iranskstøttede militsen skal ha avfyrt i forbindelse med Iran-krigen, utløste luftalarmen sør i landet.

Raketten ble ifølge Israel avskåret.

Angrepet kommer som følge av gjentatte målrettede angrep mot infrastruktur i Iran, Libanon, Irak og Palestina, sier militsen i en uttalelse lørdag.

(NTB)

3 Likes

TOUSItv – Ægte news inside Iran

BREAKING: Israel DESTROYS Iran Nuclear Plant - War Escalates - Multiple IRGC Leaders KILLED

Kan Europa holdes udenfor da US bruger vores baser til at angribe Iran ?
Iran war is spiraling out of control: Unprecedented ballistic missile threat

Dansken

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Det er fortsatt et høna eller egget-spørsmål og da tenker jeg at det er greit at media er sitt ansvar bevisst som den fjerde statsmakt. Sett i lys av: “Det er svært uvanlig at de som skal forfremmes til brigadegeneral får denne typen oppmerksomhet av forsvarsministeren, skriver New York Times.”

3 Likes

Stemmer ikke at Israel eller USA skal ha bombet kjernekraftverk i denne omgangen. Israel har riktignok bombet veldig nærme Bushehr og Natanz, for å gi Iran et signal, hvorpå Iran har slått tilbake med samme mynt og bombet nærme Dimona. Dette er mer signalering enn å gjøre direkte skade.

USA vet at hvis de eller Israel bomber iranske kjernekraftverk så vil Iran bombe kritisk infrastruktur både i Israel og GCC slik som avsaltningsannlegg, Dimona og ytterligere oljestrukturer. GCC og Israel er mer sårbare nå enn starten grunnet mangel på antimissil skyts.

Trump gav først 48 timers frist, deretter 5 dagers frist og nå 10 dagers frist. Ser jo ikke ut som at USA bestemmer takten i denne krigen.

Jo lengre denne krigen varer, jo bedre kort får Iran, desto mindre avskrekking har USA både på Iran, men også på øvrige land slik som Kina, Russland.

Jeg tipper Iran har overgått egne forventninger, takket være inkompetansen til Trump. Dårlig planlagt affære fra a til å. En får håper Iran ikke trekker det forlangt og ydmyker Trump totalt. Der går grensen.

8 Likes

Her koker det jo ned til nettopp om disse er kvalifiserte eller ikke. Hegseth påstår at de ikke er det, og andre militære, først og fremst Daniel P. Driscoll, påstår at de er det. Og det er ikke media som kritiserer eller vinkler dette. Men det vel mange tenker er at Hegseth ønsker å fjerne disse navnene fra listen for å vise at han er anti-woke uten at kvalifikasjonene til disse fire er relevant i det hele tatt for ham.

14 Likes

Hva har dette å gjøre med angrepene på Iran?

5 Likes

T ja, det er ikke som om USA og Israel sin bombing ikke gjør stor skade på det iranske regimet. Regimet har klart å opprettholde en hvis mengde angrep, men jeg vil anta det blir vanskeligere og vanskeligere. Hva skjer den dagen de såvidt klarer å få et missil eller drone i lufta?

At USA ikke har bombet sivil infrastruktur i særlig grad er i hvert fall jeg fornøyd med.

2 Likes

Jeg sliter litt med å forstå denne ideen om at “media ikke skal påvirke leser / lytter”.

Altså, alle dere som ranter om “MSM” og andre konstruksjoner, hva er dere egentlig tror / mener at “media” skal være? Objektivt? Reflektere deres egne standpunkt?

Blir som om jeg skulle rante om at klassekampen skrev for lite positive ting om aksjemarkedet. Eller at Hegnar skriver for lite om væpna revolusjon. Og hvorfor må Dag og Tid være på det horribelt utilgjengelige språket nynorsk? Hvorfor skrive Fremtid I Nord så jævla mye om Narvik, kan de ikke skrive om Kristiansund, mye mer interessant by. Osv…

Klart f media representerer sine egne standpunkt / ståted. Og hvis du ikke liker de standpunktene? Vel, kom med et media som representerer dine egne ideer og ståsted da, i stedet for å syte og kritisere at andre aktører gjør som de vil? Unnskyld meg ass, nå skal jeg ned på maccern, og stille meg opp og klage og syte for at de ikke har rekesmørbrød. For det er det jeg har lyst på akkurat nå. Hvorfor kan ikke maccern levere det? Hvorfor må de være så kjøttbiased?

Og ja, dette er off topic.

Men jeg er pisse føkkings lei.

Live and let live.

Det gjelder alle veier. Alle kilder. Alle sammen. Fortell din egen historie, snarere enn å kritisere andre for å ikke fortelle historien du ønsker skal fortelles eller bruke kildene du mener er riktige.

28 Likes

Ikke overraskende, men likefult tragisk for befolkningen i Libanon.

Problemet med MSM er ikke primært at de har et ståsted, det er at de later som de ikke har det. De presenterer seg som «objektive», «fakta-baserte», «uavhengige» og «den fjerde statsmakt».

De er ikke objektive. De er heller ikke faktabaserte. Ikke uavhenige. Se en tilfeldig artikkel og du vil se at hele artikkelen er «ifølge reuters, ifølge NYT, ifølge Politico. Ekko av hverandre. Propaganda for venstresiden (min mening).

11 Likes

Got any grapes? (Ducksong)

20 minutter fra australske ABC News – In depth om alle de forskjellige “work-aroundsene” for Hormuz som har blitt skrota opp igjennom tidene.

For at Hormuz kunne bli et problem, det er jo ikke akkurat nytt for noen.

Jeg har ikke så mye å tilføye, annet enn at jeg kan bekrefte dette, har ikke sett noe bli oversatt feil (hittil) så han er til å stole på der. Liker at du trakk fram at han er partisk, greit å ha i bakhodet når man følger med.

Ellers vet jeg ikke helt hva du lurer på @Tyrefekter, men jeg kan si at jeg ikke er en sionist. Angrep på infrastruktur er hodemist, angrep på IRGC-ledere er helt i orden etter min mening. De har jeg pent lite til overs for.

1 Like

Jazzern med et par eksperter som basicly bare sier at Iran lærte seg hvordan man håndterer USA i 1980-88, og “vinner, så lenge de ikke taper”. 12 minutter lang.

Gidder ikke se? Iran spiller 4D chess, men mangler ganske mange brikker; USA har ganske mange brikker, men kan ikke sjakk-reglene.

Btw, Zelensky er i ME, og tenker seff finansiering i bytte mot økonomisk håndterbar forsvarsevne.

Goddamn Hoodies

7 Likes

By Denys :thinking:
USA Base was hit, Many Planes Lost | Iran War is a total Chaos

BREAKING: Israel Targets IRGC Leader Ghalibaf In Tehran - Chaos In Iran

BREAKING: U.S. Ground Troops Arrive For Iran War - Iranian Clashes Begin On Streets

Dansken

Kort sagt, send endel av dronene de bruker mot Ukraina til Iran og la dem ta ut amerikanske militære mål.

Russland sender noen hundre droner daglig mot Ukraina, så ville blitt litt for USA å hanskes med

3 Likes

But whyyyy? USA støtter jo knapt Ukraina? Og hvorfor terge USA når dagens administrasjon er den mest Russlandvennlige russerne kan ønske seg?

Jeg skjønner ikke. Hvis ikke greia her er at USA (nærmest uansett fasong) også er en fiende i denne propagandistens øyne da.

1 Like