Hvor mye synes du Kahoot er verdt? @Shattering84
Jeg er long igjen nå. (Har vel snitt på typ 24)
Med notering i USA og renter som snur neste 24 mnd tror jeg kursen fort går opp mot 65-80.
Enig, den artikkelen virket veldig deseperat. Var visst viktig å presisere at det var endelig bud og det ikke kommer høyere. Hvorfor det er viktig aner jeg ikke.
Kurs 70 tilsier MCAP på ~34.5 milliarder NOK.
Dersom de tjener 100M nok per år (noe de ikke er i nærheten av å gjøre enda) tilsier det en P/E på 345.
Beklager om jeg fremstår arrogant her, men hvordan kan man rettferdiggjøre en slik prising?
Jeg er nok langt i fra like dypt satt inn i caset som de fleste andre inne på denne tråden, men hvordan skal de oppnå en slik sinnsyk inntjeningsvekst?
Mvh nybegynner som gjerne vil lære.
Spørsmålet er hvor langt frem du ser, noen er ikke tradere og ser 10år frem og ikke til neste kvartal. Og på sikt tror jeg de godt kan komme opp på de nivåer.
Men enig i at per i dag er de ikke verdt 70, det andre en må se på er veksten de har også. Da P/E vil reduseres kraftig per år om veksten er høy.
Datum og Datum Invest har de siste dagene solgt en god del aksjer i markedet, over en 1 mill på lav 34. Litt merkelig handling siden de er en av de som har gitt forhandsaksept på budet. Kan det være fordi de venter at budet ikke går igjennom og derav vil selge litt?
Går ikke budet igjennom blir det turbulens i selskapet/eiere og kursen kan gå betraktelig ned.
Virker logisk. To store eiere tilsvarende 7% eierskap har jo allerede gått ut offentlig og sagt at de sier nei. Da gjenstår bare 3% før budet blir avvist.
Jeg er spent på om det får noen konsekvenser for styresammensetningen om budet blir avvist. Styret har jo for å si det mildt ikke nødvendigvis samme interesser som aksjonærene når det gjelder salget, sida deler av styret sitter på begge sider av bordet. Rotete, og gjør at man som aksjonær ikke kan ha tillit til anbefalinger fra dem.
Kan fort bli utskifninger i både styre og ledelse. Hanoa er bundet til masten om han ikke får selge til en av de to store eierne, eller det kan komme inn en ny, tiden vil vise. Blir spennende neste uke
Økte abonnenter med 2% siden forrige kvartal, ingen ekstrem vekst å spore her lengre?
Vekst, skalering og monetisering av brukere.
Selskap som kahoot er ikke priset primært på dagens inntekt. De lager ikke smør
Ved endringer i fundamentale forutsetninger for hvordan fremtidig inntekt verdsettes vil prisingen igjen endre seg.
Er enig i at P/E blir en teit multippel å bruke på et vekstselskap som Kahoot, men det var den enkleste fremstillingen jeg kom på i farta.
Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men slik jeg har forstått det så skal inntjeningsveksten (stort sett) komme fra utlisensiering av læreplattformer til skole/utdanningsinstitusjoner.
Har selv ikke testet ut noe annet enn quiz-appen, som førøvrig er en fantastisk applikasjon, men stiller meg meget skeptisk til hva som egentlig er “gullkalven”?
For at Kahoot skal kunne rettferdiggjøre abonnementsløsninger, må produktet være ekstremt godt, gitt hvilken konkurranse som allerede eksisterer, og som kommer til å bli utviklet i fremtiden.
Jeg forventer (og dette er spekulativt) at mye av denne konkurransen kommer til å være gratis å disponere.
Gitt denne usikkerheten, så synes jeg en slik forventet fremtidig inntjening er en smule optimistisk.
Kan godt være enig i det, men jeg syns slike fundamentale vurderinger der man forsøker å projisere et selskaps verdi år fram i tid er så vanskelig at det ikke er noe jeg forsøker på. Vi såkalte småsparere har også dårlig forutsetninger for dette sammenligna med de institusjonelle.
For meg er det mer hensiktsmessig å se på momentum med en tidshorisont på noen måneder, og Kahoot har momentum nå — både teknisk og gjennom historien de selger. De har nylig lansert autogenerering av quizzer/spørsmål for læring, selvfølgelig presentert som cutting edge AI. Dermed rir de på den hotteste bølgen for tida.
slike fundamentale vurderinger der man forsøker å projisere et selskaps verdi år fram i tid er så vanskelig at det ikke er noe jeg forsøker på. Vi såkalte småsparere har også dårlig forutsetninger for dette sammenligna med de institusjonelle.
Veldig enig i dette, men for å komme til bunns i om budet på selskapet er dårlig, fair eller bra så er det vel nettopp denne øvelsen man må gjøre?
Absolutt ingen enkel sak å gjennomføre, men konsensus blant småsparere virker å være at budet er elendig.
Derfor er jeg nysgjerrig på hva den konklusjonen er basert på (annet enn at styret er delvis inhabile i sin vurdering av det)
Jeg kan ikke svare for andre, men grunnen til at jeg blir sittende er at jeg tror kursen om selskapet forblir på børs har en god sjanse for å være høyere enn 35 om noen måneder, samt at jeg er i pluss og fortsatt kan gå ut med gevinst om jeg skulle ta feil. Dette er basert på det tekniske og at Kahoot har en historie som er in for øyeblikket.
Jeg regner med f.eks. Folketrygdfondet har gjort en mer fundamentalt orientert vurdering som gjør at de takker nei til budet.
grunnen til at jeg blir sittende er at jeg tror kursen om selskapet forblir på børs har en god sjanse for å være høyere enn 35 om noen måneder
Det gir mening å ikke ville selge til 35 dersom man tror kursen skal høyere ja.
Men hvorfor skal kursen høyere?
De har nylig lansert autogenerering av quizzer/spørsmål for læring, selvfølgelig presentert som cutting edge AI. Dermed rir de på den hotteste bølgen for tida.
For meg virker dette som kun opplåst, midlertidig hype.
De må konvertere denne hypen på noe vis til inntjening. Hvordan?
Er det noe underliggende jeg overser?
Merk at jeg sier høyere om noen måneder. Jeg har ingen formening om hypen kan omgjøres til reell inntjening. Men en midlertidig hype kan være grunn nok til å bli sittende i noen måneder til.
Yes, du kan ha helt rett. Som jeg nevnte tidligere så er jeg enda ny på børs, så markedspsykologi og slikt er noe jeg ikke er særlig rutinert på, så jeg prøver kun å forstå