Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kahoot! (KAHOT)

Nordic Nanovector gikk rett på hovedlisten, tviler på at de hadde stor flere aksjonærer enn Kahoot på det tidspunktet. Så dette er ikke noen svart/hvit krav, styret på børsen kan velge å gi unntak.

https://www.inven2.com/en/news/201503/nordic-nanovector-på-børs

1 Like

https://www.aksjeeiere.no/?utf8=✓&year=2014&q=NORDIC+NANOVECTOR+ASA
De hadde 535 (31.12.14), kravet for notering på Oslo børs er 500

Ah takk. Det var et eller annet de fikk unntak på for å gå rett til hovedlisten, det er jeg bombesikker på, men da var det nok ikke antall aksjonærer.

1 Like

De hadde kunnet notert seg på Axess eller Oslo Børs hadde de virkelig ønsket det…
I dette tilfellet er det Kahoot, som ikke ønsker å noteres på hovedlisten. Det kan være flere grunner til dette, men krav, reguleringer, aksjonærstrukturen eller kostnader kan være årsaker til at selskapet ikke har ønsket å gjøre dette.

Om det er å forvalte aksjonærenes midler på en god måte ved å bruke unødvendige midler på børsnotering kan man stille spørsmål ved, men det øker hvert fall ikke kontantstrømmen i selskapet.

Dette er forøvrig årsaken til at enkelte kjøper “skall” som allerede er noterte, noe vi så Fredly gjøre i Hunter Group i 2018.

Selskapet har en markedsverdi på 2.9 milliarder NOK.
I et godt drevet selskap vil og skal det ikke være noen forskjell på måten selskapet drives…

Økt likviditet bidrar sannsynligvis til “riktigere” prising, men det er ikke børsens oppgave å prise ett selskap, det er det markedet som vil ta seg av. Det er heller ikke Kahoot som selskap sin oppgave. Du vil se i selv de mest likvide markeder at aksjer i perioder er helt feilpriset, det kan både være billig og for dyrt. Når det er sagt kan jeg ikke forstå at noen ønsker at markedet er riktig priset…

Prisen på et selskap skal i teorien settes basert på den frie kontantstrømmen de klarer å generere fra i dag til dommedag, diskontert med en fornuftig rente.

Uavhengig av likviditet, som vil være en fordel for de som ønsker seg inn eller ut. For langsiktige investorer som ikke skal noe sted, har det ingen betydning om selskapet er privat, unotert eller notert…

Nå er spørsmålene @Savepig har reist relativt komplekse og det kan være mange gode grunner for at selskapet har valgt å gå på Merkur, uten at det er “jævlig useriøst”.

Jeg vil nok anbefale at særlig administratorer innehar bedre oversikt når de uttaler seg og eventuelt refererer til empiri ved så sterke påstander som at Kahoot er useriøse.

Kan være en god ide for enkelte å lese denne:
Aksjer for Alle

Jeg vil nok anbefale å roe ned ovenfra og ned holdningen, så hadde du kanskje opplevd at det ble en hyggeligere tone i trådene du deltar i.

For ordens skyld, jeg er ikke administrator på siten som er heileid av PDX, jeg er kun moderator og aktiv i å sørge for at folk holder angriper mannen i stedet for ballen, noe du til stadighet blir rapportert for å ikke klare. Bare nevner det.

Merkur market har i stor grad vært en kavalkade av selskaper med helt elendig governance of påfølgende rasering av aksjonærverdier hittil, så jeg mener at det å ta et selskap til det markedet sterkt indikerer at en finner kravene til Axess og Hovedlisten vanskelig å forholde seg til.

Et veldig rødt flagg når et selskap prøver å slå gjennom globalt og verdsettes til flere milliarder.

1 Like

Vi er nok enige om mer enn du tror. For ikke-profesjonelle så er Merkur et minefelt og det er helt riktig at det har vært mange selskaper som har drevet med veldig mye kritikkverdig.

At man automatisk trekker til den konklusjonen om at andre som noterer seg i samme marked er useriøse, betyr at du drar alle over en kam…

Det er en analyse som er opptil investorene å gjøre seg for hvert selskap, men det kan tenkes at det burde vært kunnskapstester for å i det hele tatt handle på Merkur eller NOTC, fordi det er mye “juggel” der. Jeg dømmer ingen selskaper uavhengig av hvilket marked der er notert på. Du finner mye juggel på Merkur og NOTC, men du finner også noen selskaper av eksepsjonell karakter. f. eks Eiendomsspar.

Jeg har forøvrig vanskelig å ta for meg innlegg av så bombastisk karakter som også er helt feil på en annen måte og har forståelse for at det kan oppleves ubehagelig.

For den nysgjerrige kan man også lese mer om Merkur i Econa som er ett bransjeblad.

https://www.magma.no/merkur-market-en-ny-markedsplass-under-oslo-bors1

Jeg synes heller det virker som om du synes det er ubehagelig at jeg pirker borti dette veldig merkelige valget fra et selskap som ellers prøver å fremstå som et rolls royce growth selskap. Så vennligst heller hold deg til saken.

1 Like

Ingen som reagerer på prisingen av selskapet?

Gjør faktisk jeg :smile: Beklager om det er litt uoversiktlig

Aksjer i selskapet Køper og selger
105 582 200 28 2,956,301,600
105 582 200 23 2.428,390,600
527 911 000 Differanse i markedsverdi mellom kjøper og selger
Omsetning 56980kr Fredag
Salgsinntekter
tall i 1000 usd 1932 FY18 15456000 Omgjort til nok
P/S 191

Jeg har absolutt ingen relasjoner til selskapet, men jeg synes det er spesielt at forumbrukere omtaler ett selskap som useriøst, på grunnlag av du ikke liker plattformen / markedet de har valgt å notere seg på. Uten å vite årsakene til at selskapet har valgt Merkur, men kun basert på at det er endel selskaper som har ett frynsete rykte der. Du har en haug av de også på hovedlisten, forøvrig.

Jeg følger ikke Kahoot godt nok til å vite hvorfor de har valgt Merkur, men jeg har i tidligere innlegg redegjort for noen plausible årsaker til hvorfor de har valgt Merkur.

Jeg har tidligere lagt merke til i dette forumet at enkelte gjør sport i å være kritisk eller oppføre seg som en vakt-bikkje. I flere av disse type innleggene så er de uten substans, empiri eller kildehenvisninger. Men ofte basert på personlige anekdoter eller antagelser.

Du må gjerne stille spørsmål ved Kahoot, men ville satt pris på at du faktisk forholdt deg til sak. Hvilket marked Kahoot er notert på, har null betydning for driften av selskapet og hvor seriøse de er.

Jeg beklager på det sterkeste at du opplever det slik. Jeg kan ikke helt forstå hva du sikter til, så fint om du heretter tar dette på PM om du oppfatter det slik.

Om noen enda er interessert i plausible årsaker til hvorfor noen velger Merkur:
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Notering/Aksjer-egenkapitalbevis-og-retter-til-aksjer/Merkur-Market

Selskaper som dette i tidligfase er veldig vanskelig å verdsette. Utfallsrommet i Kahoot er enormt. Man må ha en eller annen ide om hvor mye selskapet vil kunne generere i inntekter når de har modnet.

1 Like

De har jo sagt at de ikke skal tape penger etter mars 2019 så vi får se.

1 Like

Er ikke Merkur Markets valgt for å unngå å få en høy formueskatt for ansatte og andre?

Merkur Markets aksjer verdsettes vel som et unotert selskap, og det utgjør nok ganske store beløp i forskjell for mange.

Korrekt, og det er absolutt en av de plausible årsakene til at Merkur kan være valgt.

Skattemessig beregningsgrunnlag for investorers formuesskatt er selskapets balanseførte verdier, og ikke markedsverdien. Beregningsgrunnlaget for verdipapirer omsatt på Oslo Børs og Oslo Axess er markedsverdien.

2 Likes

Siden disse innleggene i mars har Kahoot steget til 35 kroner

1 Like

Det er nok ikke alltid den store korrelasjonen mellom antall innlegg og kursutvikling her på forumet :grin:

2 Likes

Kahoot prises godt og vel FIRE GANGER høyere enn funcom, og har et hovedprodukt de neppe noengang vil få noen særlig inntjening på.

“Kahoot hadde sist en markedsverdi på 4,2 milliarder kroner. (E24)”

https://www.nettavisen.no/okonomi/milliongevinst-for-kahoot-investorer---skal-pa-bors/3423583153.html

Forunderlig stille på forumet her om denne aksjen som har gått som en kule i det siste og i dag omsettes på ny ATH med 40,- og vil begynne å handles på Merkur Market fra og med i morgen.

Arctic er visstnok på banen med en ny analyse med target på 63,-.

Synes de aksjene med mest aktivitet på forumer går dårlig, mens de med lite går fryktelig bra :face_with_monocle::thinking:

2 Likes

kall meg “gammeldags”,-men er ikke KAHOOT en app?

ser ikke helt hypen med dette da en App kan lages ny ved noen “tastetrykk”…

ja,den er til nå veldig populær,-men ikke unik…

:thinking:

Mener selv verdsettingen er får høy, men appen er fascinerende til bruk i skole og bedrifter. En god måte å lære på samt trene reaksjonsevnen. Litt konkuranse stimulerer nok motivasjonen til elever og kjekt avbrekk i kjedelige timer :slight_smile:
Lærerne lager selv spørsmål og svar så ja sånnsett er den nok en app datakyndige personer lager relativt kjapt :slight_smile:
Arctic-analyser med aksjer i gråmarkedet man kan handle gjennom de har gått som det suser i det siste :slight_smile: