Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kahoot! (KAHOT)

Jeg skal gi deg rett i at jeg var ganske kunnskapsløs.

Har forsøkt å lese meg litt opp, og betviler selvsagt ikke evnen Kahoot har til å skalere.

Hvis vi forutsetter at Kahoot tjener 20 % øre på hver omsatt krone, har de en inntjening på 250 millioner kroner.

Selskapet prises til 7,3 milliarder cash inkludert. Det er P/E 29 og ikke verst.

Jeg skal innrømme at det ikke er verst på dagens nivåer. Men for risky for meg gitt jeg er usikker på life spannet til Kahoots produkter.

Men dette er som du sier produkter jeg ikke har kontroll på. Lykke til dere som har investert, tror bunnen kan være nådd.

Det må kile litt i magen når han følger med på kursen tenker jeg.

https://www.dn.no/borskommentar/hans-pantsatte-kahoot-aksjer-har-falt-mer-i-verdi-enn-lanet-pa-200-mill/2-1-1386282

Ledelsen fikk til enorm uorganisk vekst i den korte perioden som penger var gratis. Det skal de ha kred for. Når kursen har falt til buns og konsolidert er det sannsynlig at noen plukker det opp til 50% premium. Nok et selskap ut av Norge.

https://www.dn.no/borskommentar/hans-pantsatte-kahoot-aksjer-har-falt-mer-i-verdi-enn-lanet-pa-200-mill/2-1-1386282

Margin call… :cold_face:

Er det bare å komme seg ut? Er det det dere antyder? Kjøpte meg inn på 16,83. Kan da ikke være umulig å komme seg opp på 20 igjen?

Jeg antyder ingenting ang aksjen.
Men synes synd på sjefen som kanskje har tatt seg litt vann over hodet. Aksjene var vel verdt 5,5 milliard en periode og når står han i fare for å bli likvidert dersom kursen raser videre. Det må kjennes på kroppen :sweat_smile:

Koster å være på topp :joy:

1 Like

Jeg sier heller ingenting angående utviklingen, men med falltakten er det sannsynlig at CEO må selge aksjer for å dekke marginkravene. Alternativt selge andre assets, men de er kanskje mindre likvide. Aner ikke hva hans private selskap har investert i, men leser det består for det meste av techselskaper. Med renta der den er vet vi jo hvordan det har gått med tech.

Jeg tenker også at nyhetsoppslag av denne typen i finanspressen ikke hjelper på kursutviklingen. Kjøpere vil være skeptiske, og de som er inne kan få kalde føtter. Det blir en selvforsterkende negativ spiral. Giring fungerer begge veier, men du ønsker ikke å sitte med en slik giring i tech i dette makroklimaet… :dizzy_face:

Edit: …så kommer det an på hvilken horisont man har. I et 5 års perspektiv tror jeg aksjen vil gjøre det bra, jeg har tro på selskapet… :slightly_smiling_face:

1 Like

En plan…… ikke selg!

Hva er vitsen med å legge ut linker det man ikke får lest alt? Bedre å kopiere teksten inn her??

Finnes måter å omgå paywalls om man ikke vil betale. Tror ikke @pdx eller Schibsted setter pris på at man deler betalingsartikler på et åpent forum. Hvis du ønsker kan jeg sende deg teksten, men det er basically det samme som står der som stod i DN: det spekuleres i om sjefen sliter med belåningsgraden.

1 Like

Nei du trenger ikke det. Fortsatt god helg :slight_smile:

2 Likes

https://www.dn.no/marked/nar-25-mrd-borte-for-kahoot-aksjonarene-pa-en-uke-haudemann-andersen-fortsetter-a-kvitte-seg-med-aksjer/2-1-1388010 :scream: Noen som ønsker å sikre litt gevinst

Morten Versvik som var en av grunderne og som jeg tror fortsatt jobber i Kahoot virker å lempe ut aksjer. Solgte en mill aksjer på de siste listene. Utifra listene ser det ut som om Versvik invest har solgt flere millioner aksjer gjennom det siste året.

Det er jo supert, nå som det er salg!