Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Det jeg verdsetter mest med kalera er at de leverer alt til punkt og prikke, på tid til budsjett. De har ambisiøse planer og når de til gangs viser å leve opp til de planene så vet jeg at dette vil bli knallbra til slutt uavhengig av kurs svigninger. De har i tillegg vist seg å være meget dyktige på tidspunkt å sette emisjoner på foreløpig. Jeg tror Vertical farming vil være veldig stort innen 3-4 år og at de stiger eksponensielt fram til det der kalera er ledende aktør innenfor sektoren. Husk at de har holdt på i over 10 år og jeg er enig med @LarsErik64, de har et bedre produkt og teknologi enn konkurrentene. Jeg var selv heldig å plukket mine første aksjer etter at de falt voldsomt første uke på børs og har siden bare fylt på! Mye å glede seg til framover!

2 Likes

Lurer på hvordan en artikkel om Kalera hadde stått seg ved siden av?

2 Likes

Jeg tror Kalera er mye mer energiefffektive. Bruker led i stedet for vanlig lys osv.

Tenkte jeg skulle dele bildet av anlegget KALERA nå har åpnet i Atlanta. Det er litt mere imponerende proporsjoner over anlegget i Atlanta, enn den rosa kuben som stort sett alltid følger nyheter om KALERA :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror ikke det er noe poeng å sammenligne dyrking av cannabis og salat. Kalera bruker ca 1 mnd på å fremstille et salathode og det tar 2-3 mnd å dyrke frem en cannabisplante som kan høstes. Cannabis planten tar også vesentlig mye større plass og det er minimalt av panten som benyttes. Med salat er det omvendt, den tar liten plass, kan stå veldig tett og hele planten kan benyttes. Salat/urter er heller ikke så kresne på luftfuktighet. Og i tillegg, salat er nyttig, for de fleste er cannabis rus (bortsett fra medisinsk bruk).

1 Like

Det var nå Kalera skulle vært klar med SPAC og gått på Nasdaq!

Hver amerikaner får 1400 dollar – Nå har betalingene begynt å tikke inn – E24

Tror for min del informasjonen kommer i uken som kommer. Nå er markedet på plass etter en liten korreksjon innen grønne / ESG-aksjer, Perdue er på plass i ett komplett styre, første hovedanlegg er i drift (Atlanta), så nå kan noteringen gjerne skje.
Det vil også falle positivt inn i forhold til behovet for ekstra kapital for nye lokasjoner (USA og internasjonalt). Noteringen vil skape disse verdiene, da det jo er rimelig å tro på en prising mellom 1,6 -2,5 BUSD

2 Likes

Ja, ikke umulig at det kommer nå snart. Dan lovet mye nyheter på Q4, noe som har latt vente på seg. Det kan være at de holder igjen nyheter de styrer selv til etter annonsering av SPAC for hype caset mest mulig.

Hvis vi tar utgangspunkt i summene du foreslår, tenker du da dette som en total inklusiv pengene SPACet legger til ved fusjon eller bare for dagens aksjeantall/eiere?

Jeg tror vi vil se en akkumulert verdi inkludert SPAC >20 MRD NOK
Vekslingsforholdet med SPAC-eiere er jo ukjent faktor, det er nok dette diskusjonene har dreid seg om de siste måneder (siden Q4-2020).

Når det er sagt så tror jeg KALERA har potensiale godt over dette, men da er rask utrullingstakt sentralt. Det bør derfor annonseres anlegg i US / globalt fortløpende gjennom året slik at de holder planlagt utrulling (eller over). Enn så lenge er de i ferd med å sikre seg en rolle som ledende i segmentet, noe som bør veie tungt i verdivurderingen videre frem.

Det er jo heller ikke umulig at KALERA vil søke å kjøpe parallelle aktører. Vi har jo sett, med kjøpet av Vindara, at selskapet ikke er fremmed for dette. Om dette skjer parallelt med SPAC, eller i etterkant, er jo en annen sak.

Det blir spennende å se hvilken SPAC de velger, og hvilket team som står bak.

Kan fint ta 2-3 måneder til før det skjer noe mer med spac nyheten. Samtidig kan vel kalera fint forsøke å booste kurs asap, nettopp for å få bedre veksling i merge.

Mener å ha hørt / lest at det ikke skulle drøye så lenge før informasjonen om SPAC kom, men mulig du har rett. Uansett enig hva gjelder det å levere nyheter / øke kurs mens de er i forhandlinger. Når det er sagt så danner AppH allerede en viss presedens der den vaker mellom 2 - 4 BUSD (selv om de driver med tomater, og ikke akkurat driver med vertical farming på samme basis som KAL).

https://www.appharvest.com/

Kalera Announces Newest Vertical Farming Facility to Open in St. Paul, Minnesota

5 Likes

Nå må vel denne få litt uttelling igjen :grin:

Helt utrolig at kursen holdes nede I denne. Som sagt 2021 kommer jo til og bli ett utrolig spennede år for Kalera. :grin:

Fortsetter å følge guidet plan, ingen grunn til å tvile på kalera når de innfrir på alle mulig måter foreløpig.

Er nok litt frustrasjon blant de som sitter i aksjen kortsiktig. Informasjon om SPAC er nok veldig etterlyst, om ikke annet at selskapet informerer om hvilken partner de er i sluttforhandlinger med.

For min del sitter jeg langsiktig, så jeg fokuserer heller på nyheten om enda ett anlegg som vil gi god inntjening de kommende år. Er for min del også veldig interessert i hvor den første internasjonale lokasjonen kommer.

5 Likes

Akkuratt det samme gjør jeg.Sitter helt rolig og har faktisk økt i det siste så har Maaange aksjer. Jeg har troen på at dette kan bli helt fantastisk innen 1-2 år. Så får det svinge litt opp og ned, og så lenge de levere alt på tid og i henhold til planen. Denne er jo bare opp 30% i fra første emisjon og børs notering så risk/reward er jo kjempe spennede.

Synes Kalera ser billig ut nå. Vurderer sterkt inngang her! Er det noen med peiling, som kan peke meg litt i riktig retning av konkurransesituasjonen/andre selskap som driver med vertical farming?

1 Like

Kan trykt anbefale sterk inngang. Jeg har lastet opp selv og har 15k + i denne. Det er en vekstmaskin uten like og jeg håper jeg ser det andre ikke ser. Det som har drevet den ned er renten og folk flytter penger over i andre aksjer. Jeg har virkelig troen på at dette er fremtiden for slik type mat. Kommer nyhet om børsnotering i USA på toppen kan vi fort se 70kr. Jeg er langsiktig her så sitter veldig stille.

2 Likes

15k aksjer eller aksjer for 15k?