Eneste de må gjøre er å kjøpe tilbake totalt antall aksjer som ble lånt av Bjørge. Fordelen her er at Kalera fikk 30kr aksjen under emisjonen, og kan kjøpes tilbake lavere nå. Tror ikke Arctic vil brenne alle kortene sine og stresse med å få kjøpt nå som den er “billig”, fordi de vil beholde pengene så de kan sitte som en sikkerhet dersom kursen skulle dumpe enda en gang.
De har vel 28 dager igjen (etter idag), så tipper de gjør dette rolig, og venter nok med den virkelige aktiviteten til etter valget i USA. Ikke at jeg vet, men tipper noe sånt. Er nok mange relativt hissige investorer rundt omkring etter fadesen med emisjonen, så de bør nok gjøre en god jobb fremover for å beholde kunder
Spørsmålet er vel til hvilken grad de er skyldige i dette. Vet at boka var dekket tidlig, men ikke til hvilken grad. Jeg var ikke med på emisjonen så usikker. Ser at han Grini i FA, i kjent stil ikke holdt igjen på sosialistkruttet
Jeg deltok heller ikke. Mulig meglerne har oversolgt tegningsinteressen noe, men litt via via i markedet, så har jeg fått nyss i at det ikke har skjedd noe ekstremt fishy her. Mest av alt har de hatt fryktelig dårlig timing/hastverk med å hente penger/smi mens jernet er varmt. FA journalistene er jo såklart ute etter overskrifter, og gjør visst nok dette til noe verre enn det faktisk er.
Men at det er noen sure investorer det ute tviler jeg ikke på.
Det er noe med timingen. Som Merkur Marketnotering nummer XX de siste ukene, og under ei uke til USA-valg. Gjør det ikke lett for seg selv.
Hva gikk galt i emisjonen?
Investorer fikk flere aksjer enn det de hadde regnet med å få. Altså de forventet å ikke få i nærheten av like mange aksjer som de ba om. Dette er vanlig dersom man tror aksjen vil bli oversolgt, fordi da vil man ikke få alle aksjene en prøver å “tegne seg”. Ettersom emisjonen ikke ble overtegnet til den grad investorer/meglerhus trodde, var det mange som fikk fler aksjer enn de hadde tenkt. Disse ble riktignok lagt ut til salgs med en gang, og muligens skapte noe panikk hos andre investorer som ikke ble med på emisjonen.
Det ble spekulert i FA at meglerhusene hadde påvirkning til at investorer skulle tegne seg for mer enn de tenkte nettopp pga høy pågang, men det er uvisst til hvilken grad de gjorde dette.
Bør også nevnes at timingen av noteringen ikke kunne vært værre. Det er grunn til å tro at en del fikk kalde føtter etter at nynoteringer på Merkur ikke har gått riktig veien den siste tiden. Hadde de muligens børsnotert seg 3 uker før, kunne senarioet vært et helt annet nå
Jeg sitter hvertfall her i noen år, ettersom jeg har veldig trua på at de fort vil levere resultater og ekspandere raskt i tiden fremover.
Henger meg på denne. Er jo også viktig å si at ingenting har endret seg med selskapet sett bort fra en dårlig børsnotering kursmessig. Jeg mener selskapet og trenden med vertikal farming er like spennende som før noteringen.
Selv om kursfallet ikke er så hyggelig, så fikk ihvertfall selskapet tak i pengene de ønsket for å akselerere veksten fremover.
Vil legge til at Kalera faktisk nå har et anlegg i drift i Orlando som vil generere inntekter. De har også avtaler med kunder som blant annet Publix, Sysco, US Foods, Freshpoint. I løpet av 2021 skal det være 5 anlegg i drift og påbegynt bygging av ytterligere 8 anlegg + international satsing. Som det nevnes så har Kalera fått inn pengene de trenger for å ekspandere raskt, og selv om timingen for notering var noe dårlig, så er de godt posisjonert for videre vekst.
Riktig det.
Sett på en annen måte, er det svært imponerende at de klarte hente 930 mill på 30kr. Må ikke glemme at det ikke er veldig lenge siden kursen sto i 7kr.
Et eksempel på hvorfor vertical farming gir mening, gitt at det er lønnsomt. Det er sannsynligvis mange land i samme situasjon.
Jeg har fulgt med denne i det siste (Og takk og lov jeg ikke handlett før i dag) ikke sikkert ting er ferdig falt men tror det var viktig og komme seg inn nå. Fikk aksjer til rett over 20kr. Det er jo helt vilt i forhold til de som kjøpte til emisjon på 30kr og Amerikanere som fikk for 27kr for kort tid siden. Men nå har de i hvertfall masse penger til og ferdigstille og fikse alt. Jeg like oppstart selskaper som har cash og ikke minst har 1 fabrikk i produksjon. (Slik jeg ser så har de samme marginer som Qfuel tilbakebetaling på 3 år ±) men er priset langt lavere og har mye mer cash… spennende.
Velkommen etter
Ja, blir spennende å se om de klarer å bevise lønnsomhet på plantasjene fremover. Klarer de det, så er egentlig mye gjort etter min mening.
Personlig har jeg vært som investorer siden de ble tilgjengelig på otc, og deltok også i emisjon på 7,5kr. Fallet i kurs nå er derfor ingen krise. Videre tror jeg kursen nå er kombinasjon av en rekke faktorer, noen er nevnt tidligere, men uflaks på timing er selvfølgelig en viktig faktor. Notering på den dagen markedet faller mest på lenge, investorer er mettet på merkur, samt generell uro i markedet var nok ikke det beste.
Videre tror ikke jeg norske investorer forstår problemene vertical farming løser i stor grad. Vannmangel er et enormt problem i store deler av verden, matsikkerhet, plassmangel, osv. Norge har ikke noe forhold til noe av dette i det daglige.
Når investorene som fikk tildelt for mye er ute, sammen med de som panikkselger, så tror jeg kursen på sikt vil stige til de samme nivåene som konkurrentene prises til. Det er ingen konkurrenter som har mer enn 3 anlegg etter hva jeg har forstått (forbehold om feil), hvis Kalera plutselig har over 20 anlegg, så er det ingen logikk i lavere prising enn konkurrentene.
Hvordan er konkurenter priset? noen eksempler?
Siden konkurrentene ikke er børsnotert, kan man ikke vite helt sikkert, så det blir hva ryktene i markedet sier.
Plenty, prisa til ca 1bn usd, er backa av SoftBank, Jeff Besoz og Eric Schmidt (google)
Aerofarms 500musd, backa av Ingka Group (IKEA)
Bowery 750musd
Infarm 500musd
AppHarvest 1bn usd- blir snart børsnotert. Ikke direkte sammenlignbart etter min forståelse, men er innendørs landbruk.
Googler man “vertical farming” “raise” vil man finne at en rekke selskap innen dette segmentet har hentet store beløp nylig. Det virker å være stor interesse for denne trenden.
Kalera sammmenlignes nok først om fremst med amerikanske konkurrenter, men det er også interessant å se på utviklingen i Norge. Selv om interessen for vertical farming foreløpig er liten i Norge, så er det allerede aktører som har prosjekter i gang. Det betyr at det også er et marked her hvor f.eks. vannmangel og naturkrefter ikke er like relevant. Vertical farming har i ulik grad og omfang eksistert lenge, men det er nå fler og fler som presenterer god lønnsomhet. Man er som aksjonær alltid mer positiv enn andre, men dagens kurs står ikke etter min oppfatning helt i stil med Kalera sin posisjon i dette markedet.
Takk takk.
Fikk ny 7k aksjer til i dag til under 20kr så all in. Var fin slutt i dag, kanskje det var shortsen som slo inn. De tjener jo penger hver dag kursen er under 30kr, fantastisk. De rike blir rikere når det finnes slike systemer.
Er det noen triggere i nær fremtid som kan påvirke kursen positivt? Er det stor short?
I aller nærmeste fremtid er det nok ikke de enorme triggerne. Fremover er triggere ellers å bevise lønnsomhet, stemmer unit economics fra investorpresentasjonen så blir dette pengetrykkeri.
De har også annonsert børsnotering (Oslo eller Nasdaq) innen 12mnd, potensialet ved notering i USA er jo vanskelig å anslå, men der er ihvertfall vertical farming i langt større grad kommentert i media. Altså kan man anta større interesse fra investorer. Man har jo allerede tilfeller av amerikanske investorer som har gått inn.
I management call fremkom det at de foreløpig holder seg til salat, og venter med å prøve seg på andre grønnsaker. Grunnen er at de nå vil etablere seg hurtig, og få en fordel av å være tidlig i de store byene. Dette kan gi de innpass i de store kjedene, som muligens ikke ønsker ulike leverandører i alle byene.
En internasjonal lansering er vel også på gang etterhvert. Det finnes jo en rekke land som sliter med høy import av mat, der dette vil være relevant. Feks Har det i Singapore de siste ukene blitt lansert initiativ innen vertical farming.
Fra shortregisteret til Finanstilsynet er det ikke registrert noen short posisjoner som jeg kan se. Den eneste kjente er jo den som er regissert av selskapet. Foreløpig ligger jo selskapet ann til en solid gevinst.