Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Det er jeg som har brukt litt feil ord. Det er Stabilisation and over-allotment notice.
Dette betyr at selskapet har flere aksjer som de kan handle Kalera for og prisdifferansen mellom 30kr og det de kjøper for (Under 30kr) tjener de penger. (Helt hvordan det virker er jeg ikke 100% men tenker det som en short at synker prisen tjener selskapet penger ved og kjøpe billigere aksjer) Og det beste er at alt som de tjener går til selskapet. Så kortsiktig så kjøper de aksjer (men tror det er maks 25% av omsettning og noen andre regler) som skal hindre mer kurs falll og dette kan jo og trigge opptur hvis vi får satt en bunn. (Kanskje det var i går)

Fra melding:
The Company and the Managers have agreed that any net profit resulting from stabilisation activities conducted by the Stabilisation Manger, on behalf of the Managers, will be for the account of the Company.

2 Likes

Ja, og så er det jo veldig enkelt å dyrke salat i forhold til endel andre, større, grønnsaker. Har de Proof of concept på at dette funker på mer kompliserte grønne saker?

1 Like

Enkelt forklart;
Kalera lånte aksjer av Bjørge i en “Greenshoe opsjon.” på 30kr,- Si f.eks 10.000 aksjer.
Nå som kursen er lavere, si 21,- /aksjen, så kan Kalera (m/meglerhus) kjøpe tilbake de 10.000 aksjene de lånte av Bjørge for 9,- mindre enn hva de “lånte” for. Altså Kalera sitter igjen med 9,- x 10.000,- i profit.
Målet her er ikke å shorte for å tjene kroner (forhåpentligvis, ovenfor investorene), men for å kunne hjelpe til med å stabilisere svingningene i aksjekursen de første 30 dagene på børs.
Dette gjorde de for å helgardere utfallet av emisjonen. (sikkert pga de ekstreme svingningene vi har sett på Merker den siste tiden)

3 Likes

Virker som en ren gavepakke å kunne handle denne under 30.

3 Likes

Et annet moment er at en del andre grønnsaker krever mer vann, og mer plass.

Jeg er ikke kjent med hvorvidt de har testa andre grønnsaker i Kalera, men du ser at det finnes andre aktører som gjør det. Plenty skal jo starte med jordbær sammen med Driscoll (Plenty er også backa av SoftBank). Som sagt har Kalera likevel valgt å bli “eksperter” på salat først fremfor å fortsette med R&D i dette stadiet, såvidt jeg vet.

I management call kom det også frem at de velger å bruke 2 ansatte til å høste en hel avling på 8 timer til lønn på 14usd i timen. En del konkurrenter forsøker å robotisere/automatisere høstingen til en pris på millioner av dollar. Kalera tenker at prisen på mennesklig kraft inntil videre er mye mer fordelaktig fremfor å bruke penger på roboter. Det skal ganske mange timer til for å spare inn disse millionene. I fremtiden er det jo også mulig at dette blir hyllevare man kan kjøpe uten å utvikle (bruke ressurser) selv. Kanskje høster en robot dette litt raskere, men om man får salaten ut i butikk noen timer senere har ikke så mye å si.

Feks iFarm i Finland produserer helt sjukt mye rart. Om de har livets rett (lønnsomme), aner jeg ikke.

1 Like

Interessant. Jeg har faktisk tenkt at hvis noen klarer å automatisere dette på en måte som er lønnsomt i relativt lav skala, så begynner det å bli interessant å gjøre det på steder som Nord-Norge. Her får man bare friske grønnsaker i en kort tid på høsten, og ellers er det lang reisevei og forringet kvalitet på varene.

Men det er nok lenge til vi kan få lokalt dyrket tomat og avokado! :smiley:

1 Like

Godt innspill :slight_smile:

Avokado er miljøfiende, så ESG messig håper jeg Kalera holder seg unna.
Edit, mitt inntrykk er at avokado bruker helt enorme mengder vann, og tømmer grunnvannet i områder i USA, og sør-amerika.

Er ikke noe av poenget med hydroponics å skåne miljøet, bl.a. ved å resirkulere vannet uten belastning på grunnvannsreservene? Uansett er avocado nok mye lengre unna enn tomater. De vokser vel helst på 7 meter høye trær som har levd noen år. Tomat av høy kvalitet (og diversifiserte typer) krever mye vann, varme og sol, noe som burde være oppnåelig. Diverse kålplanter burde også være greit å få til. En siste ting med salat er at de trives best på lavere temperatur enn mange andre. Energisparende altså.

En annen ting jeg ikke vet hvordan de forholder seg til, er mikrobiologi. De har vel ganske presis kjemisk sammensatt gjødsling, spørsmålet er om smak og kvalitet blir like høy som i en levende jord. Noe kompost må det vel bli når plantene visner, så kanskje de kan hente noe derfra?

1 Like

Tomater absolutt relevant. Tror man i Spania bruker noe sånt som 60 liter vann for å produsere 1 kg tomater. Av de 60 literne, er det sikkert masse som kan brukes på nytt.

Det brukes som du kanskje sier, ikke gjødsel, næringsstoffene plantene trenger kommer etter hva jeg forstår gjennom vannet. Eventuelt tilsettes det direkte på annen måte. Kalera reklamerer mye for at de får så positive tilbakemeldinger på smak, så med mindre det er propaganda får man vel anta at de har knekt koden :slight_smile: Hele salatplanten blir tatt opp, og sendt til kunde, slik bevarer de holdbarheten lenger. Altså vet jeg ikke hvor mye kompost det skulle bli.

Det er flytende gjødsel i vannet. Det er ganske vanlig i standard drivhus i dag, der får hver plante en “intravenøs” slange i potta som inneholder akkurat den næringen akkurat den planten skal ha. Hver type plante (i Norge har man gjerne ulike typer blomster og annet i ett og samme drivhus) får sin egen spesialblanding. Lyset regulerer også slik at hver plante får den nattehvilen den trenger. Det siste er litt komplisert i NordNorge på sommeren :slight_smile:

Dersom man dyrker tomater vil man vel neppe sende hele planten til kunde? Tomat, agurk, bl.a. er ettårige så vidt jeg vet og vil ikke gi frukt i det uendelige. Da blir det kompost.

1 Like

Litt bedre beskrivelse fra din side der.

Med andre planter enn salat/urter, vil nok kompost være noe å hensynta ja.

1 Like

Finnes ikke selgere her, er jo en gavepakke for oss som er litt mindre og få snitt på 20 tallet her. Før majoriteten oppdager Kalera.

2 Likes

Kan se ut som du hadde god timing på inngangen din @Silvertailfox :muscle:

1 Like

Ja kan se ut som jeg hadde litt flaks der. Har snitt på 20.5kr (Fikk veldig mange rundt 19.50-20.10). Dette er en aksje for fremtiden og at prisen er så lav skjønner jeg enda ikke. (Skrev litt om det i Merkur marked tidenes kjøpsmulighet)(Play magnus og ser sterk ut).

1 Like

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/10/28/7581679/kalera-aggressive-planer-om-ekspansjon?fbclid=IwAR0HyaYGSYW0rx2jYHeNFi8hka7QK8LT6ku7pq7yo42fWK5CPaNBUL9xXck Fin presentasjon av selskapet av hva de driver med og planer fremover.

1 Like

noen som vet når q3 kommer?

Er vel ikke sikkert det kommer? De ble jo notert etter Q3.

Er det noen meglerhus som dekker Kalera? noen analyser ute?

Tror det ikke blir noe før Q4 .

Og når er det ? jeg finner ikke noe finacial calender…