Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kalera

Hvorfor flyttet styreleder Gretland aksjeposten fra Convexa?

Skattemessig

Folk er bekymret for emisjon, men er det ikke mulig at de venter med å hente penger til de er notert på Nasdaq hvor vekstaksjer oppnår mye høyere prising?

1 Like

Gode vurderinger Mr @fellini.

Med bakgrunn i kursutviklingen etter siste emi, Q3-rapporten (med 100 MNOK kostnader), etterfølgende klargjøringer gjennom en ny børsmelding samt ingen innsidekjøp etter Q3-rapporten så kan det synes som dette er en del av en større plan.

Om planen er å kjøre kursen ned, med god hjelp fra kostnadbildet angitt i Q3-rapporten (mulig “den store kostnadsposten” bevisst er styrt inn i Q3), for deretter gjennomføre fusjonen. Og etter fusjonen, i midten av desember, kjøres det ut en rekke nye meldinger for å gire opp kursen. Og etter noteringen på NASDAQ i 2022 presenteres igjen nye meldinger, for å understøtte en positiv kursutvikling, for nye investorer på NASDAQ. Dermed vil historien om @Kalera etter fusjonen se meget positiv ut.

Treffer jeg med analysen her Mr @fellini?

1 Like

Lov å håpe på et slikt scenario, men det er vanskelig å si. Uansett tenker jeg at et bet her nede er god R/R med litt lengre briller.

Jeg kan se to grunner til at ledelsen kan ønske seg en lavere kurs: Den ene grunnen er at de kan tildele seg selv opsjoner som har en mye lavere strike. Det gjør det også lettere å tilknytte seg dyktige personer hvis opsjonene har en større oppside.

Den andre grunnen, som kanskje ikke er like god, er at man ønsker at kursen skal få en fin utvikling fra den noteres på Nasdaq. En stigende kurs vil tiltrekke seg flere kjøpere og mer interesse, som får en selvforsterkende effekt.

Amerikanerne har en skatteregel som gjør at de kan redusere skatten ved å selge aksjetaperne sine. (Det var også vanlig i Norge før vi fikk ASK). Det fører til at aksjer som har gått dårlig gjennom året blir solgt enda mer ned de to siste månedene (ofte blir de kjøpt tilbake på nyåret). Det er ikke heldig for aksjer å havne i den situasjon da noen gir opp aksjen for alltid.

Starter man lavt så ligger forholdene mer til rette for en jevn stigning, uten en skattemotivert dump på slutten av året.

Er vell ingen ledelse som gruser kursen i eget selskap for å få kjøpt billigere selv?
Og er nok en del i Norge som også kommer til å selge for å skrive av tap på skatten, siden du ikke får kjøpt Kalera på aksjesparekonto.

Tror nok dette skyldes at ramp up ikke går som planlagt og det tok litt luften ut av ballongen. Var en del hype i denne aksjen tidligere i år.

Sitter Elon Musk i ledelsen…?

Jeg tviler på at ledelsen ønsker kursen ned, men andre har stilt spørsmål om hvorfor ikke det er innsidekjøp. Jeg prøvde bare å komme med en eventuell forklaring.

Ser også at det kan være skattemotivert salg i Norge også. Jeg eier selv aksjene på Invsteringskonto som fungerer som en ASK-konto mht. skatt.

Jeg tenker at innsidekjøp kommer på neste emisjon. De har jo tenkt å vokse fortere enn inntektene lar dem gjøre, så da må det emisjon til. Fint tidspunkt å kjøpe på.

Vurderer å øke pos, men ser egentlig ingen grunn til at den ikke kan falle ned mot 10.

Denne er bunnløs uten kortsiktige triggere.

Ikke bunnløs. Cashbeholdningen ligger vel i bunn der, så er spm. hva man verdsetter det over til.

Tragisk hele greia. Ser det er de amerikanske bankene som selger pt. Er dette bare et spill for notering i USA eller er det virkelig så jævelig dårlig drevet. De norske mediene ser ut til å kose seg over dette selskapets nedgang. Hjelper ikke at ledelsen er over middels arrogante og svarer ullent på spørsmål. Her trenger man å bygge tillit til markedet igjen med konkrete meldinger og oppfølging av lovnader. Får håpe de snart kommer med noe til markedet.

Det er stort sett bare selskaper som har massiv gjeld som er bunnløse. Har solgt meg ut på bunn i en aksje før. Det skal jeg ikke gjøre denne gangen.

1 Like

Tror folk bør slukke å spekulere i at noen innsidere og aksjonærer ønsker kursnedgang. Bare tull.
Kursen faller fordi KAL ikke klarer å bevise (ikke har klart å bevise sålangt) lønnsomhet.

Prisingen er høy inntil noe er bevist. At noe annet er overprisa betyr ikke at Kalera er underprisa.-

I alle dager mann! Er det noen investorer som forventet kalera å være lønnsom i q3 2021 har de jo ikke peiling.

1 Like

Du bør åpenbart sette deg litt bedre inn i caset, og ha en litt mer ydmyk holdning. Jeg var inne før OTC, men heldigvis ute nå.

Kalera kan demonstrere lønnsomhet på hhv. Orlando og Atalanta farmene, uten at selskapet er lønnsomt som helhet. Kanskje spesielt Orlando bør snart bevise at konseptet til Kalera er bærekraftig.

1 Like

Nu vel, har du tilgang til regnskap for hver individuelle lokasjon?

Du kan være ganske sikker på at Kalera vil melde ifra asap når Orlando og/eller Atalanta er lønnsomt, og konseptet endelig beviser. Dette er kurssensitive nyheter som skal meldes umiddelbart.