Er det ikke snart tid for å ta Kalera av børs for å gjennomføre fusjonen med Kalera Luxembourg SA?
Jo. Artig hvordan man er redd for å kjøpe når prisen er lav… Jeg tok meg selv i det og kjøper i dag på de laveste kursen jeg noen gang har handlet på. Let’s go, Nasdaq!
Ikke glem at Bowery Farming prises til 2,3 milliarder dollar.
Arctic Securities spår emisjon i Kalera | Finansavisen
Gjennomsnittlig kursmål blant analytikerne som dekker aksjen, er ifølge Bloomberg på 18,40 kroner. Det betyr at kursen må stige med nærmere 80 prosent for å nå analytikernes spådom.
Kan det hende at shorten må dekkes inn før aksjen avnoteres?
Arctic sin analyse var vel tilgjengelig før børsåpning i dag…? Altså lenge før kl 15. Vil jo tippe det var den som dro mest i negativ retning i dag
Jeg prøver meg på en beregning av hva selskapet kan være verdt i 2025 gitt at selskapet når sine egne mål om 38 plants og 6,65 millioner dollar i ebitda per plant. (Correct me if I’m wrong).
6,65 millioner i ebitda x 38 plants = 253 mill dollar i samlet ebitda
Hvis vi beregner EV = 30 x ebitda, så blir prisingen 7581 millioner dollar eller ca. 70 milliarder kroner. Det er ca. 30 ganger dagens pris på 2,2 milliarder kroner.
OK, så skal mye klaffe for at man klarer å nå disse målene (38 plants virker veldig ambisiøst), men en slik beregning (diskonterert med tre-fire år) er etter min mening en mer saklig måte å sette et kursmål, enn å ta dagens kurs og legge til 10 eller 20 prosent.
Spørsmålet om de klarer å drive veksthusene i pluss i det hele tatt? Det er nok derfor prisingen har “gått i dass”, fordi det ser langt fra sikkert ut.
Hele greia med å prise selskaper etter EBITDA synes jeg også er noe spesielt all den tid det krever mye kapital og anleggene nok har mye utstyr som må byttes ut jevnlig.
Det er jo ikke som om Kalera driver i et vakum heller, så konkurransen kan bli ganske hard.
Jeg spår ikke hvordan det går her, kan være de får dette konseptet til å funke som bare det. De burde ha noen tall å vise til som var overbevisende fra “veksthusene” de har i drift. Finnes dette? Hvis ikke, hvorfor ikke?
I see some are talking about a “avnotering”, where are you getting this information from?
Not sure what to do with this one… lower my Gav or take the loss and leave… what’s your plan?
Lurer på hva tidligere hovedeiere i &ever tenker rundt denne kursutviklingen til Kalera.
Sånn jeg tolker det fikk de en avtale på det som skulle være totalt 1,3 milliarder. Ca 216millioner NOK i kontakter og aksjer til verdi av 1084millioner NOK, på det tidspunktet.
Aksjeverdien for disse er pr idag 290 millioner. Altså totalt 216+290= 506mill.
Noen som vet hva verdsettelsen av &ever var før overtagelsen, oppblåst?
&Ever må jo har fått en god innføring i hva Kalera var som selskap før dette budet ble akseptert.
Hvis man hadde blitt Kalera aksjonær idag, og mener aksjeprisen på 10.5 er rettferdig, vil man vel tenke at de har gjort et røverkjøp med å betale 506 mill for noe som kanskje var verdt 1300? Eller blir denne tankegangen helt feil?
Jeg er nysgjerrig på om &Ever-grunderne har solgt aksjene sine. Kan noen se om det har vært noen interessante endringer i topp 20?
(BTW, folk kan ikke være overrasket over at det blir emisjoner for aksjer som Kalera. Det heter tross alt Euronext GROWTH.)
Tviler på at det er solgt noen aksjer fra denne avtalen da det er “lock-up” på 12 og 36 mnd.
As per the previously announced transaction terms for the &ever acquisition, the Company has acquired 100% of the shares in &ever for a total consideration reflecting an enterprise value for &ever of EUR 130 million on a cash and debt free basis as of 1 July 2021. The total consideration was settled by a combination of EUR 21.6 million in cash and 27,856,081 consideration shares in the Company at a subscription price of NOK 36.68 per share in accordance with the resolution of the general meeting on 25 August 2021 and the share purchase agreement for the &ever acquisition. The consideration shares were subscribed by the selling shareholders today at completion of the &ever acquisition and will be delivered to the selling shareholders following the registration of the share capital increase in the Norwegian Register of Business Enterprises. The consideration shares are subject to a twelve-month lock-up after completion, except for consideration shares issued to &ever management which will be subject to a three-year lock-up.
Interessant bit om verdsettelsen av &ever:kalera.com/wp-content/uploads/Kalera-Board-Statement-Appendix.pdf
For meg ser det jo ut som en mini versjon av Kalera, med lån og store utgifter, så om det blir en enda rødere bunnlinje neste kvartal skal en vel ikke se vekk ifra da Noen som er drevne på slike presentasjoner som har noen inspill? Godt kjøp av Kalera?
Liabilities to shareholders amount to EUR 12,995,567.36 (prior year: EUR 3,992,499.84)
and relate to loans (EUR 3,171,566.84; prior year: EUR 2,989,224.17) and convertible
bonds (EUR 9,824,000.52; prior year: EUR 1,003,275.70). The shareholder loans are
secured by items of property, plant and equipment (farm house).
Net loss for the year 2020: -6,353,123.77 2019: -2,306,964.24
Capital deficit
2020 : 14,381,877.84 2019: 6,394,001.05
Takk for link. Jeg må si det jeg leser om “megafarm”-en i Singapor rimer det dårlig med Kaleras utvikling på børsen. Samtidig kaster folk penger etter olje-selskaper som går en sikker død i møte. Tror fremtiden for selskapet er lys. Jeg kjøper heller mer på disse nivåene enn å selge.
Following the recent funding award under the Singapore Food Agency’s (SFA) ‘30x30 Express’ Grant, this vertical megafarm and research center will further the island’s aim of producing 30% of its own food by 2030. The project is also said to “focus on hybrid lighting systems, a sustainable smart combination of sunlight capturing systems with next-generation LED grow lights.”
Det er nettopp det - her gjelder det å zoome ut og se det store bildet.
Globalt matbehov + vannmangel = lys fremtid for Kalera o.l.
Men, det krever investeringer og god tid…tålmodighet.
Jeg har lært MYE om børs ila min reise med Kalera, og det er gull verdt.
P.t. har jeg 1% av nettoformuen min plassert her, og det er helt OK.
Tidligere har jeg hatt nærmere 7% - da var jeg ganske svett må jeg innrømme.
Tyskerne er fremdeles bull, de henviser til en analytiker; Michel Doepke som anbefaler aksjen:
Hatt nærmere 50% i langt over et år😉 fikk solgt en god del på lav 40 etter å ha snitt på 13,- Kjøpt meg opp igjen denne uka.
Kalera er nok er et litt annerledes case enn det ble lagt frem for 1,5 år siden, men jeg ser ingen grunn til prisingen nå.
Blir deilig å starte på ny på Nasdaq kontra de norske tech-konservative børsene.
Noen som vet når denne skal over på Nasdaq? Blir det dobbeltoppføring?
Det er meldt at selskapet skal på NASDAQ i løpet av 2022