Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Karbonfangst

Hei! Starter en tråd om karbonfangst og lagring/CCS for alle som er interessert i dette.

Bergen Carbon Solutions
Aker Carbon Capture
Capsol Technologies
mm.

7 Likes

Melding i Capsol i dag

Capsol
https://newsweb.oslobors.no/message/610439

1 Like

Bare signerte kontrakter vil telle fremover
Debatten fortsetter…

Mining Billionaire Slams Carbon Capture as ‘Falsehood’ | OilPrice.com

Har fulgt opp litt dårlig her men skal forsøke å poste ting som ikke er selskapsspesifikke.

Første lenke ut er en helt vill vitenskaplig nyhet, som av en eller annen grunn ikke omtales noe særlig:

2 Likes

Bra for karbonfangst selskapene ?

Åpenbart, forutsatt at man har rett teknologi. Vil nok være noe forskjell mellom selskapene om dette vil bli en del av virksomheten

1 Like

For å følge opp ditt spm så kan dette være interessant lesning: artikkelen fra 2022 beskriver at problemet for kommersialisering av karbonfangst ikke er at det ikke fungerer, men at produktet ikke kan anvendes i noen særlig grad ( dette forklarer jo også selskapenes fokus på forskning og ingeniørarbeid )

Hvis man kan benytte produktet til miljøvennlig etylenproduksjon vil dette være attraktivt mtp prosesser der oljeprodukter brukes til å lage andre kjemikalier

Utrdag:

CO2: Varen nesten ingen vil ha

Utfordringen er at det den enorme mengden CO2 som slippes ut årlig ikke står i forhold til hvilken verdi molekylet har i annen bruk.

– CO2 fyrer ikke opp huset og det kan ikke spises. Det brukes i noen grad i brus, øl og farmasøytisk industri, men det er bare en bitteliten del av det som slippes ut årlig.

Lønnsomhet er den sentrale flaskehalsen for bedre og mer karbonfangst. Her går nemlig veien til innovasjon via erfaringer fra eksisterende prosjekter. Hvert av disse krever investeringer i milliardklassen, samtidig som løsningene som kommer ut av dem trenger lang tid for å modnes.

Bare å glemme karbonfangst!

Sykkelen heter « kona sutra» det kan umulig være tilfeldig

1 Like

Hva med prisen på karbon og krav som kommer mer og mer? Olje/gass og en del annen industri har vel etterhvert ikke noe annet valg enn å fange karbon ?

For ordens skyld så mener jeg alle må gjøre sine egne undersøkelser. Selv har jeg litt aksjer i Capsol og ACC, uten at dette nødvendigvis er av noen stor betydning.
Førstnevnte er vel den jeg er mest engasjert i og sistnevnte er jo så volatil at det halve kan være nok.
jeg sitter uansett long i begge. At ACC som har såpass høy verdsettelse også er såpass volatil er jo i seg selv et tegn på at hele sektoren lider av tidligfasesymtomer. Et paradoks mener jeg iom at dette har fungert i 50 år og store industrielle aktører (ikke kun CCS-selskaper) har omfavnet dette for fullt.
Når det gjelder karbonprisen som underliggende referansechart så tenker jeg det er et usikkerhetstegn at man klenger seg til dette. Det virker jo logisk, men det er nok summen av krav, avgifter, omdømme og offentlige krav i anbudsrunder, politisk velvilje etc etc man må se på. til slutt er det kostnadsspørsmål om bedrifter i feks betongindustrien har råd til å la være. Alternativet er en full utfasing av fossilt. Enkelte aktører innen miljøvern har fremlagt gode argumenter for dette og mener CCS bare utsetter problemet. Jeg er åpen for dette ressonementet, men dersom man klarer å utnytte produktet man fanger tror jeg argumentene vil bli særdeles få for å ikke kjøre dette over hele linja.

1 Like
1 Like

https://sb1m.brightcovegallery.com/ec2024/detail/videos/day-1/video/6345181217112

1 Like

Det fremstår mer og mer som en gåte for meg at Capsol er så lavt verdsatt.

Er det en gåte egentlig. Enig at det virker lovende, men her også vil markedet se at det faktisk blir avtaler ut av det

Joda, men de har en smart teknologi, inntjening i vekstfasen, lite gjeld og kapitallett forretningsmodell. Dessuten posisjonerer seg i et marked som er drevet frem av større aktører som tar mye av risikoen.
Edit:
Dessuten skal de over til hovedlisten snart og. Har gjennomført en emisjon uten rabatt i tidenes drittmarked.

skal ikke fremsnakke det blindt, men

1 Like

Det som nok hviler over sektoren er at det ikke blir kontrakter på rekke og rad før det er noe man må gjøre, eller noe som er lønnsomt å gjøre. Virker som veldig mange tester teknologi så de vet hva de skal bruke den dagen det blir compelling event

1 Like

Du har rett, men 6-7 hundre mill er ikke mye i sammenhengen

1 Like

https://www.upstreamonline.com/carbon-capture/norway-auctions-new-licenses-for-offshore-carbon-capture/2-1-1608848?zephr_sso_ott=kPotDX