Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

De produserer mye komponenter til våpen. Eller for å si det sånn uten Kitron er det veldig mye våpen som ikke funker. Det er også en av grunnene til at KIT kan bli en av børsens vinnere for 2017, fordi Trump kommer til å tvinge europa til å ruste opp.

2 Likes

Er det mulig å sjekke hvilke type våpenkomponenter de produserer og hvem kjøperne er?

Kongsberg er en av hovedkundene dems, Så du må bare søke opp hva de lager. Men er jo for det meste elektronikk KIT lager ( korriger meg @nofun om jeg tar feil).

Så det begrenser litt hvilken type våpen de “deltar i”.

1 Like

Ja, er det bare jeg som har moralske kvaler om å kjøpe aksjer i våpenproduserende selskap? Noen som eier KOG her f.eks? :smiley: (sier ikke at KIT lager våpen, det ser ikke slik ut - hvis kunder ønsker å bruke komponenter til våpen er det ikke det samme som å lage våpen).

1 Like

Personlig egentlig ingen kvaler. Våpen er desverre et verktøy i den politiske verktøykassen og jeg er glad at vi har et par solide produsenter her på berget. Og somsagt Kit lager bare komponenter.

KIT lager kun ting på bestilling (ingen hyllevarer), så jeg ser ikke helt forskjellen på å være våpenprodusent eller underleverandør. De driver med veldig mye annet dog, ca 25% av omsetningen er fra våpenindustrien.

Personlig mener jeg at Norge må ha et forsvar, og at et forsvar må ha våpen. At jeg derfor ikke kan sitte med aksjer i en våpenprodusent blir veldig rart.

Samtidig så er jeg svært kritisk til norsk, amerikansk og russisk innblanding i andre lands borgerkriger. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er flere land hvor man får borgerkriger pga ekstern innblanding. (Det er også land som går opp i flammer helt på egen hånd). Det norske militæret har kun noe i andre land som jeg ser det hvis: de er invitert dit som en fredsbevarende styrke, eller for å forsvare et land fra angrep. F.eks. Iraks angrep på Kuwait.

2 Likes

Det norske millitæret slapp flest bomber i Libya. Og var dermed ansvarlig for å utløse flere kriger og flyktningskrise. Og nå kjøper vi angrepsbombefly i stedet for det beste forsvarsflyet for hjemmelige trakter. Som hadde vært JAS Gripen. Et svensk selskap. Neida, vi gikk for angrepsflyet fra uniten. Lurer på hva de skal brukes til…mer av det samme?

5 Likes

Det er ikke problemet @Christian - problemet er hvis de selger disse komponentene til våpenprodusenter som så selger til land som er kjent for være hissige på grøten. Land som ser på krig som profitt.

Jeg har brukt romjulen til nå på å lese en del om skandaler i aksjemarkedet i USA (Enron, Bernie Madoff osv) - og blir trist når jeg tenker på hva grådighet kan gjøre med folks moralske kompass.

Men skal ikke belære KIT aksjonærer om mitt overmoralske standpunkt. Jeg må nesten finne litt mer ut av hva slags våpenkomponenter de lager - hvem som er kjøperne, og hva de brukes til før jeg evt. innvesterer noe penger her.

5 Likes

Fint at du gjør en slik vurdering. Jeg tror det er sunt å ha litt etikk bak investeringene sine.

5 Likes

Hvis du f.eks ikke vil kjøpe KOG så vil du heller ikke kjøpe KIT :slight_smile: KIT er underleverandør på mange av våpensystemene til KOG ( f.eks NSM og JSM https://www.kongsberg.com/en/kds/products/missilesystems/ )

2 Likes

Kitronfabriken är nu klar, men topp moderne produksjonsutstyr og produksjons lokaler på 8000 Kvadratmeter.

5 Likes

Kitron på niendeplass over aksjer småinvestorer kastet seg over i 2016.

1 Like

Bullish pennant i emning?

5 Likes

Forsåvidt enig, men jeg synes det er litt drøyt å prise Funcom til rundt milliarden (fullt utvannet) når de enda ikke har levert varene. Ta Kitron som er et annet selskap jeg har aksjer i, de leverte ifjor 102mnok i operating profit og selv om veksten hittil i 2016 har vært litt laber, så tegner alt til at det bare har blitt litt utsettelser, det har ihvertfall vært store nyansettelser. Kitron er i dag verdsatt til rett over milliarden.

… Jeg postet like greit svaret mitt her, ettersom svaret mitt først og fremst handler om Kitron. Kvartalstallene kommer 16. februar, og jeg tror de fint kan få aksjen opp til 7kr hvis jeg har rett i at det kun har vært forsinkelser som har gjort at de endret guidingen nedover. Ser fram til 5-6% utbytte i år også. :slight_smile:

3 Likes

Mulig jeg har spurt om dette før, men når kommer utbytte?

Det kommer normalt i slutten av april(utbetalt i begynnelsen av mai).

1 Like

Ser at Kitron er på vei til motstanden på 6,37 - 6,50. Klarer den å bryte den motstanden før kvartalstallene er på bordet er det veldig sterkt.

2 Likes

Kitron driver og ypper seg.

Fin dag.

Kjekt å se 6.60 og er fornøyd med å ende på 6.5 . Var en post på 500k som ble solgt på 6.50.

4 Likes