Hvordan har de truffet på guiding tidligere, over under eller på? Har du noe historikk top og mind?
Normalt har de vært forsiktige med guidingen.
Det var det jeg mente, blir jo spennende å se kursmåljusteringer, de er “garantert” på nordsiden av 20 tallet, det føler jeg meg trygg på
De guider jo for hele året, så når man er i oktober og skal guide, så treffer de vanligvis svært bra. Dvs ganske så midt i guidingen. I februar, hvor de har 45 dager med data, så har de en tendens til å treffe fra midten og opp. For at de skal treffe “bunnen” av guidingen, så skal det skje noe negativt med markedet.
De har undersolgt seg selv i øvrige kvartaler i 2020. Vanskelig å forutse hvor mye vekst det vil være selvfølgelig, men ser man utvklingen mellom q3 og q4 i 2019 stiger omsetningen 48% i forsvarssegmentet, og 18% for industri. Tror vi ser mer enn det nå. Å gi guiding er nok ikke lett i disse tider selv om det er få uker igjen av året.
Virker som mange av leveransene de har er basert på løpende rammeavtaler eller opsjoner som de ikke børsmelder. Så den ordreloggen er nok ganske dynamisk. Desutten viser ordreloggen kun leveranser et år frem, dette ble nevnt spesifikt under presentasjonen. Kanskje de i større grad har leveranser over et år fremi tid?
Mener det ble nevnt at en ny koronabølge ikke vil medføre særlig økning i behovet for deler til respiratorer for deres del. Så intektene må nok hovedsakelig komme fra andre leveranser fremover.
Her er guidingen + fasit for 2017-2019 :
Q1 17 2150-2350 Q3 17 2150-2350 -> 2436
Q1 18 2500-2700 Q3 18 2500-2700 -> 2619
Q1 19 2900-3200 Q3 19 3200-3400 -> 3299
Meglerhus hever kursmålet – onsdag kommer kvartalstallene
Analytiker Tomas Skeivys tror ikke kursfesten i Kitron er over.
Onsdag 21. oktober presenterer Kitron sine tredjekvartalstall. Nå velger Norne Securities å heve kursmålet på aksjen fra 20 til 23 kroner samtidig som kjøpsanbefalingen gjentas.
Analytiker Tomas Skeivys forventer sterke tall. Kombinert med gode nyheter på utbyttefronten mener han det vil kunne løfte aksjen.
Sterkt kvartal
«Da andrekvartalsrapporten ble lagt frem i juli sa ledelsen at tredje kvartal kom til å bli veldig sterkt etterfulgt av et mer vanlig fjerde kvartal», skriver Skeivys i en oppdatering.
Norne Securities forventer en omsetning på 960 millioner kroner, ned fra rekordhøye én milliard kroner i andre kvartal, men en vekst på 30 prosent i forhold til året før. Meglerhuset venter et driftsresultat (Ebit) på 74 millioner kroner og et nettoresultat på 53 millioner kroner.
Positivt sentiment
Analytikeren skriver at ledelsen i Kitron snakker også om fusjoner og oppkjøp, noe som kan bidra til det positive sentimentet i aksjen. Verdsettelsen virker heller ikke avskrekkende med en P/E på 16 for neste år, fallene til 14 på 2022-estimatene.
Mandag omsettes aksjen for 20,15 kroner, opp 2,2 prosent, noe som gir selskapet en markedsverdi på 3,6 milliarder kroner. Hittil i år har aksjen gått opp 83 prosent.
Edit: er vel ikke postet her?
Jeg tror analysene er postet.
ser det nå, ikke sikkert alle kan engelsk da , og en god nyhet kommer sjelden alene
Ex utbytte NOK 0.50 i dag
Reinvesteres, pluss litt ekstra attåt
Plukka ferdig i dag. Tar resten når utbytte kommer
KOG med sterk ordrelogg innen deres forsvarssegment som sikrer videre vekst i 2020/2021. De har i tillegg stor tro på videre ordreinngang fremover.
God indikasjon på veien fremover for kit også dette👍
Yep! JSM/NSM har jo begynt å få ordre nå… og det er ganske gode volum.
Kan den karre seg inn og gjøre den trendkanalen sin igjen?
Kursmålene har vel oftest vært defensive ifht hvorden den faktiske kursen har gått.
Om de fortsetter å prestere og betale utbytte 2 ganger årlig så burde dette være ett alternativ folk bruker som ett tryggere alternativ i urolige tider. De blir vel /har blitt lite berørt at Corona, og pr idag så er vel det eneste kursmålet vi har på rundt 23 kroner.
Etter Q3 har det kommet to oppdaterte analyser fra meglerhus, såvidt meg bekjent. Norne økte fra 23 til 24 og Kepler økte fra 15 til 20.
Det ville overraske meg om det ikke kommer enda flere positive nyheter som gir grunnlag for ytterligere reprising, da vil jeg heller se om det ikke fremover begynner å tegne seg en trend som jobber sammen med 50 og 200 dagers snitt, i retning av noe sånt:
Hvis den nå skulle finne på å gå rett opp og etablere seg over 20 igjen, så kan bunnen av denne trenden flyttes opp til der den bouncet nå
Hvis man tegner inn et kursmål 23 på det weekly chartet, så blir det jo et lite stykke opp, men ikke akkurat utenfor rekkevidde: