Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Sende mail og spørre?

1 Like

Var rimelig på mail i Funcom, så ikke dumt :grin:

1 Like

Outstanding results for 3Q; back to more regular but still strong growth going forward

Kitron delivered excellent quarterly figures for 3Q, which was a second record quarter in a row. We thus increase our estimates slightly and new TP stands at NOK 24/sh (23 previously). Thus, we keep our Buy recommendation.

Record performance from 2Q continued in 3Q

Kitron continued to amaze us with record results for the second quarter in a row. 3Q sales of NOK 1.1bn (10% better than we had expected) were driven by strong growth in Defence/Aerospace (+42% YoY) and Industry (+29% YoY) segments, while growth in the Medical devices segment was characterised as very strong (+183%). Margins were also very high with EBIT margin landing at 8.6% (7.0% is a target over a busines cycle) vs 7.8% expected. EBIT was NOK 91m or 22% better than our NOK 74m estimate. Notably, the very strong growth has resulted in lower cash flows temporarily and cash flows from operations ended up slightly negative for 3Q. The board also decided to release dividends for 2019 of NOK 0.5/sh or 2.7% yield.

Order backlog 18% higher YoY

Order backlog at the end of the quarter stood at NOK 1.9bn, a bit below the record NOK 2.1bn a quarter ago, but still at a very high level. Notably, the order backlog is 18% higher YoY and stronger in all market sectors except for Offshore/Marine.

2020 guidance upped once again; more regular 4Q expected

The company raised guidance once again following 3Q. Guidance for revenues is now at NOK 3.85-4.00bn vs NOK 3.5-3.8bn previously. EBIT margin guidance was also raised from 6.7-7.5% to 7.6-7.8% vs our latest estimate of 7.4%. We have now raised our revenue estimates to the top of the range for both revenues and EBIT margin. The low part of the revenue range seems way too conservative and would imply YoY decline in sales in 4Q. This seems highly unlikely due to order backlog being 18% higher and we think that sales will at least be on the top of the range enabling economies of scale to lead to continuously solid EBIT margin.

TP up to NOK 24/sh and Buy maintained

We upped our estimates slightly after 3Q, which resulted in TP being lifted from NOK 23 to NOK 24/sh. We see Kitron continuing to deliver outstanding and profitable growth, which should enable solid 5-6% dividend yield in the years to come. M&A could add more flavour to the case at some point, while a revisit of the long-term NOK 5bn by 2025 revenue goal seems approaching as well.

Analyst

Tomas Skeivys, CFA

+47 55 55 91 35

tomas.skeivys@norne.no

7 Likes

Ikke nevnt med et ord at kitron forventer rundt 50% nedgang i inntekter fra medical sektoren? Rart.

1 Like

Skal vel opp i 25-26 da :yum:

Det henvises vel til det helt i starten : “Outstanding results for 3Q; back to more regular but still strong growth going forward”

Jeg må si at utviklingen her siden q3 har tatt meg litt på sengen. Kan godt settes på kontoen for optimisme og uerfarenhet, men hva tenker folk om videre utvikling her? :slight_smile:

Kjøpte nettopp litt mer :blush: Ifølge mine beregninger har Kitron nå en P/E på mellom 14-15, og synes fortsatt prisingen er attraktiv mtp. kvaliteten de leverer.

3 Likes

@Christian. Nærmer seg god RR nå?

Det er nok ikke et dårlig bet, men som jeg skrev over, de regner jo med at medical skal ligge på 150-200mnok i kvartalet, ikke rundt 400 mnok som forrige kvartal. Medical har nok hatt veldig gode marginer og stått for mye av EPS. Jeg har ikke lest nøye nok hva de sier om industry/defense veksten videre. Hvis den ikke er relativt stor, så vil 2021 få lavere omsetning enn 2020.

1 Like

Hvis denne spådommen slår til, hva er en realistisk nedside i kit? Jeg trodde denne var en vinner langsiktig, men tviler litt nå når jeg ser på kursslakten i det siste.

Det ser da ut på de største aksjonærene er relativt stabile, så jeg er litt undrende på hvem som selger.
Kitron har vært selve definisjonen på stabil i flere år.

Topp 50 har solgt ut ca 3m siden starten av oktober. Tipper nedsalget startet sammen med fallet i kursen? Alle med insider kan sjekke dette selv :stuck_out_tongue:

Dere har så sykt lite respekt for trender.

Akkurat som den skjøt vilt under i mars i år og var nobrainer å kjøpe da, så var den nå gått vanvittig langt over og var ikke superoverraskende at den ville falle skikkelig tilbake en eller annen gang.

(Ikke at jeg solgte noe særlig haha)

1 Like

Story of my life :smiley:

1 Like

Fallet i kursen startet for alvor 20.oktober. Folketrygdefondet kjøpte for 1 mill på topp. Kursen konsoliderte fra rundt 16. september frem til 10 oktober hvor den steg frem mot toppen 20. oktober. Enig at det er naturlig at den faller litt etter så massiv stigning, men hvem har solgt såpass siden 20. oktober? Det har da i denne perioden vært lite sprell fra Topp 50?

image

1 Like

KIT er ganske fair priset her syntes jeg.

Det betyr også at jeg ikke har kjøpt, men jeg forventer at kjøpere begynner å ta unna omtrent på dette nivået.

Den lå lenge å vaket rundt 16.30 i september. Forhåpentligvis er det her vi stopper opp for å samle kreftene nå også👍

Personlig tror jeg vekst i de andre segmentene vil gjøre q4 vel så sterkt som q3. Tror folk overvurder betydningen av reduksjon i medical.

Kanskje får vi en pekepinn til fredag når kog legger frem q3.

Her har vi vel guidingen fra Kitron. Er bare å ta midten av intervallet, så er du innenfor noen prosent av fasit. Husk, de har guidet Q4 50% inne i kvartalet. :stuck_out_tongue:

Det er Q1 og utover hvor medical-fallet nok vil gjøre seg mer gjeldende - hvis det skjer som guidet da. Med en ny Korona-bølge, så kan det være de får nye ordre?

1 Like