Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Ukens Investtech: Kjøp disse tre aksjene nå

Har ikke e24+. Har noen av dere det? Og hva står det?

Siden det er er anbefaling fra Investech antar jeg at den ser bra ut teknisk. For oss som følger med Kit bør Q4 neste mandag også se bra ut.

Investtech sier kortsiktig kjøp, men lavt volum gir usikkerhet. Nevner også at Kitron vanligvis går bra før og etter Q-tallene.

Vil du si at det lave volumet skyldes at folk baserer evalueringen sin på stemningen i markedet (& korona) og ikke har en forståelse for Kitrons finansielle grunnlag?

Vanskelig å si egentlig. Aksjen doblet seg nesten fra januar 20 til oktober 20, så bare fint med en konsolideringsperiode. Mange mente kanskje at aksjen dermed var for høyt priset og så etter andre muligheter. Teknisk brøt Kitron akkurat nedtrenden som varte fra midten av oktober, uten at bruddet hadde nok volum til at en skal legge veldig stor vekt på bruddet, så en får se hvor veien går videre. Men det nærmer seg Q4 tall, så jeg vil også tro aksjen skal få en positiv trend fremover.

Jeg tror kanskje mange privatpersoner ikke kjenner så godt til Kitron og kanskje heller fokuserer mer på grønne selskap hvor de håper de kan doble pengene. Kitron er kanskje sånn sett et litt mer “kjedelig” selskap for mange, selv om de var høyt oppe på listen over avkastning siste 10 år postet tidligere i denne tråden.

Solgte en liten del her i dag og et par andre aksjer da jeg vil øke kontantandelen i porteføljen min, så får vi se hvor lurt det var når Q4 tallene foreligger. Min historikk med salg i Kitron er ikke god!

2 Likes

Her er en lenke som burde fungere:

2 Likes

Tusen hjertelig takk

Hva forventer dere av morgendagens tall?

Q4 tror jeg blir solid. Rundt milliarden i omsetning tror jeg vi ser. Det mest spennende blir oppdatert backlogg for min del. Det virker å være bra med aktivitet innen forsvar og luftfart. Spennende å se om de har noe i gjerde i forhold til esg og det grønne skifte.

1 Like

Jeg forventer at de treffer i øver halvdel av guidingen, som vanlig.

2 Likes

Kitron: Q4 2020 - Strong finish to an exceptional year

Dette var hyggelig lesning, og bare nok ett eksempel på att ledelsen har en nesten magisk evne til å omstille seg raskt til muligheter som kommer innenfor deres segmenter. (Covid)
Dette har vi de senere årene sett flere ganger.
Eks når offshore delen deres ble rammet, det syntes nesten ikke i regnskapene engang.
Rett og slett, ett fantastisk veldrevet konsern.

2 Likes

KITRON - Nøkkelinformasjon knyttet til foreslått kontantutbytte for Kitron ASA

EBIT 2020: 312,6 MNOK
EBIT 2021: 287,6 MNOK (265,2 - 310,8) beregnet utfra outlook

Hvis man regner med samme forhold mellom resultat og ebit i 2021 som i 2020 får man:
EPS 2020: 1,19kr, dette gir P/E ved 18,28 kr på 15,4
EPS 2021: 1,09kr, dette gir forward P/E ved 18,28kr på 16,8

Kitron har de siste årene typisk vært priset til P/E 13-17, men trenden er oppover etterhvert som de har vist at de kan levere stabilt, så ser ikke bort fra at denne rangen nå er mer av typen 15-20. Andre større industriselskaper tenker jeg har typisk P/E på 15-25. Med solid vekst, så er Kitron i ferd med å vokse seg til et større industriselskap.

Kitron betaler jo rimelig solid utbytte, så synes det er en god value stock på nåværende nivåer. En god hedge mot inflasjon og fin å ha hvis man samtidig sitter med mye lån. Jeg har veldig god tillit til ledelsen og guidingen. Det må derfor en solid nedtur i markedet for at resultatet skal påvirkes negativt over tid.

Jokeren som jeg ser det i Kitron (på oppsiden) er oppkjøp av en mindre produsent som ikke har i nærheten så god drift som Kitron som de så kan effektivisere i løpet av 6-24 mnd og på den måten øke omsetningen hurtigere uten at det går på bekostning av marginene. Forrige oppkjøp har i hvert fall vært en suksess.

9 Likes

Like clockwork!

2 Likes

Dette er vel det vi kaller “sell on news” :rofl:

Digger selskapet, men aksjen er for kjedelig i dagens marked. De tjener alt for mye penger😂

3 Likes

Gitt at selskapet guider at de er tilbake til trajectory fra før 2020, så er det vel helt rimelig å tenke seg at aksjen godt kan vandre horisontalt i denne trading rangen for å komme inn igjen i trendkanalen

2 Likes

Kan godt være vi gjør det, men jeg vil tro vi ser 15 tallet ganske fort når de guider en såpass stor nedgang i 2021. Selvfølgelig helt greit at de gjør dette, da det blir vanskelig å opprettholde den veksten de har hatt. Jeg solgte på open da jeg tror aksjen nok vil få gjennomgå fremover. Satser på at de får en fot innenfor “elektrifisering og konnektivitet” som de trekker frem som spennende foretningsmulighet. Et av de mest spennende selskapene på børsen, og ganske unikt i Norsk sammenheng.