Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Pareto kom ut med denne analysen kl 17:55 den 15/2, hvor de løfter til kjøp fra hold og øker kursmål til 35 fra 27. Ser KIT-kurs i 45 i 2025:

Demand surge & estimate uplift – up to buy
Following the massive order intake beat & upbeat outlook comments, we raise estimates across the board. While we lift 2023 EBIT by 12%, our revised estimates (& company guidance) could very well turn out to be too conservative with R12 demand now at NOK ~9bn. We had clearly underestimated the demand momentum ahead of the report and we see potential for KIT becoming a NOK >45 share in ‘25E on earnings growth alone. Recommendation changed back to BUY, TP upped to NOK 35 p.sh (27).
P&L figures in-line, massive order intake beat & uplift in guidance remarks
KIT reported Q4 EBIT of NOK 16m, up 216% y/y and right in-line with expectations & the pre-quarter guidance. Revenue also in line at NOK 1,813m (+91% y/y & +31% y/y organic). P&L figures were, however, secondary today, as it was the order intake of NOK 3.1bn (50% ahead PAS) and R12 demand that stole the spotlight. The order intake brought BtB up to 1.7x and lifted the backlog to NOK 6,098m. With this beat, the company now expects 2023 to come in at the high-end of guidance (original guidance provided only months ago at the CMD), signalling strong confidence for 2023 with the year barely having started.
EBIT’23E up 12% - guidance appears conservative given R12 demand
Driven by higher-than-anticipated order-intake and outlook remarks, we raise 2023E EBIT by 12%, finding ourselves ahead the guidance at NOK 559m (vs. 450-550m guided). Current 2023 demand indications clearly support higher estimates, with R12 coverage to our ‘23E revenue estimate now at 123%. Still, supply chain issues and high utilization appears to be the key constraints. The supply chain is however expected to ease ahead, and Kitron is investing heavily in additional capacity to meet demand, leaving upside to 2023 guidance & estimates. On our revised estimates, we now forecast an EBIT CAGR 2022-25E of 15%, leaving the company well within the trajectory needed to reach its 2027E ambitions.
Recommendation changed to BUY – TP up to NOK 35 p.sh (27)
We find today’s share price reaction warranted, with estimates up across the board. Earnings growth is set to carry on and we see potential for KIT becoming a NOK >45 p.sh stock in ‘25E driven by earnings growth alone. Multiples have, however, come up, with the name now at ~16-14x 23/24E EPS. But with estimate risk on the upside, and current R12 figures implying an annual EBIT closer to NOK ~700m on full capacity, multiples could drop as low as ~11-12x EPS only by meeting current demand. We were clearly in the wrong downgrading to HOLD ahead of the figures, and we change our recommendation to BUY on the back of significant estimate changes and a strong outlook. TP upped to NOK 35 p.sh (27), implying ~15x ‘24E EPS.

6 Likes

KONGSBERG awards communications order to Kitron

2 Likes

Kitron Annual Report 2022

Denne utviklingen om dagen :star_struck: skjønner at vi ekspandere men forventer markedet så mye. Samme reise som Note på gang?

2 Likes

Kitron: Innkalling til ordinær generalforsamling 28. april 2023 kl. 10.00

Kitron: Notice of Annual General Meeting on 28 April 2023 at 10:00 a.m. CEST

Kitron: Change in presentation currency to EUR

Pareto høyner nok en gang i kitron, til tross for skrellen i incap. Fra 27 til 35 i februar, og nå videre opp til 40.

KIT: PARETO OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 40 (35) GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities oppjusterer kursmålet for Kitron-aksjen til 40 kroner fra 35 kroner og opprettholder kjøpsanbefalingen.

Det fremgår av en oppdatering torsdag.

“Vi mistenker at markedet nok en gang undervurderer det sterke inntjeningsmomentumet,” skriver Pareto Securities

Meglerhuset venter at Kitron vil rapportere en justert ebit på 10 millioner euro for første kvartal, opp 28 prosent sammenlignet med samme periode året før. Det ventes en omsetning på 159 millioner euro, tilsvarende en økning på 22 prosent fra fjoråret. Pareto gjør imidlertid begrensede endringer i sine vekst- og marginprognoser for perioden 2023-2025.

1 Like

Hvorfor holder Kitron seg så godt siste 3 dager mens Note og spesielt Incap faller ekstremt hardt?

Er eksponeringen mot forsvarsindustrien sterkere i Kitron ?

1 Like

Kitrons kunder kan være en god forklaring, ja. Oppgradering fra Pareto kan også ha en nyhetsverdi på kort sikt. Incap er jo lett å forklare. Note kommenterte ved q1 at de ikke så noen lagerbygning hos deres kunder. Zoomer man ut hører det med til bildet at Incap har steget mye de siste årene. De er nå “bombet” tilbake til oktober 2021 på grunn av én kunde og er nå opp “bare” 900 % siste ffem år, omtrent det samme som Note.

Denne kunden som det er snakk om hos Incap er Victron Energy, som driver med solenergi. Incap har også en veldig sterk kundekonsentrasjon, der top 4 kunder står for en veldig stor andel av omsetningen. Hos Note er Plejd en viktig kunde for de senere årenes vekst. De leverte bra tall for q1 (i likhet med Note), men man kan anta at markedet er mer engstelige for etterspørselen her fremover (smarthus-løsninger for lys i boliger).

6 Likes

Kitron er et fantastisk selskap, men aksjen er vel altfor dyr? P/E ser ekstremt dyr ut… jeg kan ta feil.

I en Buy and Hold-portefølje virker Note som nr. 1 og Kitron som nr. 2 briljante kjøp.

Hanza, Inission og Scanfil er tre andre jeg liker. Fra henholdsvis Sverige, Sverige og Finland. Incap må jeg lære meg mer om nå som de har falt. Jeg var alltid skeptisk til risikoen.

2 Likes

Kitron er priset for vekst, og har også klart å vokse over tid. Earnings 2022 er doblet fra 2019, covid-årene var opp og ned. Så om de klarer samme vekst inn i fremtiden er prisen rimelig. (jeg eier ikke Kitron)

Når markedet har fordøyd ukas nyhet ser jeg på Incap som mulighet selv. De har hatt solide marginer over flere år.

Hvordan kommer du fram til at Kit og Note er så forskjellig priset?
P/E 2022:
Note 22
Kit 24
Incap 11 (etter skrellen)

Jeg har aldri sett på Incap før, men virker litt interessant med dagens pris. PW sier at 2023 vil bli lavere enn 2022 (mot tidligere guidet “høyere”). Storkunden har utsatt en del leveranser fra 2023 til 2024. Det andre kundene opplever vekst som antatt (foreløpig) ifølge meldingen, men denne veksten er ikke nok til å gjøre 2023 bedre enn 2022.

2 Likes

Jeg har ikke ment noe om Notes prising :slightly_smiling_face:

Men i en buy and Hold-portefølje, hvor prising ikke betyr noe, er Note og Kitron fine kjøp.

Prising betyr alt for buy and hold

3 Likes

Dere kan jo lage en egen “buy and hold”-tråd, så kan dere komme til bunns i det der med alt eller ingenting.

2 Likes

Litt forskjellig inndeling i segmenter hos de tre, men kan se slik ut. “Industri” hos note kan være så mangt. .

Kitron:

Note

Jeg fant ikke noe tilsvarende hos incap (som jeg kan veldig lite om), men de viser selv at de har noen få kunder som står for veldig høy andel av omsetningen. Note gjør for øvrig et poeng av at ingen kunder står for mer enn 6 % av omsetningen deres.

Ang. prising kan man jo ta med seg av VD i Note kjøpte aksjer for ca. 1 million etter q1 der (og kursen reagerer litt opp).

Og så kan jeg trekke inn det viktige poenget hvem som har den kuleste sjefen. Der tror jeg Incap trekker det lengste strået.

image

4 Likes

Takk for innspill! Hadde tenkt å lese meg litt opp på Kitron men må innrømme motivasjonen har sunket noe mens aksjen har løpt fra :slight_smile: Jeg har temmelig overflatisk kunnskap om selskapet og det spesifikke segmentet de opererer i, men fra sidelinjen finner jeg det jo underlig at Kitron opplever all-time high etterspørsel (Q4) mens elektronikk opplever sviktende salg globalt innen mange segmenter. Forklaringen er tilsynelatende ikke våpen, den nye vinen innen bærekraft. Eller kan det være at forsvarsindustien også driver med ting som kan føres under “Connectivity” eller “Electrification”?

Det sier seg jo selv at mange underleverandører til våpensystemer har svært gode tider forran seg, og at vi fortsatt er tidlig i syklusen der. I stor grad skjermet for den generelle økonomiske syklusen også ettersom sluttkundene er stater. Men jeg kan alt for lite til å ta inngang i Kitron her, man trenger god innsikt i bransjen (eventuelt vite hvilke analytikere man kan stole på) og detaljert kunnskap om kunde-eksponeringen for å kunne ta et bet på at etterspørselen skal fortsette å overraske på oppsiden de neste kvartalene.

1 Like

Aksjen har steget ca 70 % siste år, men da må man huske på at det har også EPS. Så P/E er ganske lik som for ett år siden. Men markedet har vært villig til å prise Kit høyere siste tre år, mye på grunn av bedre vekst, blant annet fra vellykket (M&A).
A propos oppkjøp så viste jeg skjermdum av backlog, meningen var å vise fordelingen mellom segmenter. At veksten er veldig ujevn mellom segmentene skyldes i stor grad oppkjøp av BB Electronics, som ikke er med i backlog pr 31.12.2021.

2 Likes

Skal man tro Note er det veldig god etterspørsel i bransjen som helhet. Men jeg tør ikke å komme inn så sent, selv om det spås å være høy etterspørsel så lenge øyet kan se. Det spås vel omvendt “vinstvarning” på Note fremover, men det blir for seint i sykelen for meg også gitt mitt kunnskapsnivå